Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 22.12.
Šimon
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce Panenství z kolekce Nihilismus v nás
Autor: DeadKennedys (Občasný) - publikováno 3.9.2001 (17:10:56)
další ve sbírce>


miroslawek (Občasný) - 17.9.2001 > Tak tedy, ač jsem nechtěl plýtvat silami ani časem na takovouto věc, některé reakce obého charakteru mne přiměly, abych se skutečně dopustil kritiky (když už mám tedy hořet, že? ;o))). Téma díla, ačkoliv se tváří jinak, je velmi otřelé, což by mi tedy vlastně ani nevadilo, protože téměř není neotřelých témat, nicméně básnické zpracování (pokud zde lze o něčem takovém hovořit) mi připadne velmi chabé. Autor si zřejmě neuvědomil, že verš volný, o nějž se pravděpodobně pokouší, je v mnoha ohledech daleko těžší a složitější než verš vázaný. Básník si ve volném verši uvolňuje ruce z pout většiny formálních pravidel, aby dal prostor ... ale u tohoto dílka se táži, čemu? Členění veršů se pouze primitivně kryje s hranicemi větných celků, žádné úsilí o nějakou hierarchizaci představ nevidím, hlásková instrumentace ... zkrátka nic, žádný způsob formálního nakládání s textem se nekoná, prostý popis děje nudí čtenářovu fantazii a tudíž bych se odvážil snad i říci, že se o volný verš nejedná a ve spojení s absencí obraznosti a jinotaje možná ani o poezii. Poezie totiž vskutku rozhodně není ono "strohé konstatování reality". Sice by mohl někdo tvrdit, že jde o volně veršovanou báseň, což je z čistě metrického pohledu pravda, nicméně se dle mého soudu nejedná o volný verš hodnotný z hlediska estetického a tudíž se nejedná o skutečný volný verš, stejně jako by nebyla skutečným sylabotónickým veršem náhodná skupina několika slabik s pravidelně rozloženými slovními přízvuky. Esteticky hodnotný je volný verš jen tehdy, když podává více informací než kolik by jich byla schopna podat slova, z nichž se tento verš skládá, při mechanickém přepsání do prózy (Hrabák, J., Úvod do teorie verše, str. 125). Přečtu-li si pro srovnání tento text in continuo, tak se mi dílko jeví spíš jako próza roztrhaná do několika řádků a nikoliv jako báseň. Avšak přesto bych si své "hnidopišské" poznámky odpustil, protože se jedná o amatérský web a každý píše jak mu libo a jak umí, na čemž není nic špatného. Jediné, co se mi zdá přes Míru a jde mi poněkud proti srsti, je autorova snaha nahradit vlastní tvůrčí nedostatečnost rádoby naléhavou sdělností vulgarity i zvoleného tématu, přičemž se navíc ještě mylně domnívá, že je originální a zajímavý. A to mne mírně štve a nutí k těmto poznámkám. Chlape, vždyť je to tak nezajímavé, že jsem se musel nutit dočíst to do konce. Do nedávné doby, kdy jsem ještě čítával svých 58 dílek (na serveru Písmák) denně, narazil jsem na podobné skvosty velmi často. A to co do formy i obsahu. Abych byl správně chápán, nemám naprosto nic proti užití jakýchkoliv slov a slovních spojení, všechna mají svůj účel a smysl - na patřičných místech, ve správných souvislostech a situacích. Čím ostřejší slovo použiji, tím více bych jako autor měl dbát na to, aby tam sedělo jako prdel na hrnec, jinak se mi stane, co zde DeadKennedymu. Bude vidět, že jen zakrývám svou nemohoucnost a nemaje co podstatného říci pouze křičím, parazituji na síle zneužitého výraziva. Jenže, co když mne nešokuje? Naléhavost, účinnost a výstižnost sdělení přece nespočívá v síle hlasu, kterým jej vyslovuji, ale v tom co říkám. A tady nevidím opravdu nic nového, objevného, originálně řečeného nebo výstižně zpracovaného. Zaprášená revolta postpubescentního teenagera cca z konce 60. let, což snad mohlo, byť jen jako výkřik, oslovovat někoho v době sexuální revoluce, kdy to bylo nové, ale dnes? Pokud se chceš, Kennedíku, opravdu něco v tomhle stylu přiučit, přečti si Bukowského. A to ještě raději nehovořím o nějaké umnosti uměleckého vyjádření. Existují totiž jisté normy a pravidla, jež je dobré znát a držet se jich nebo je i porušovat, ovšem vždy jen s určitým záměrem nikoliv nahodile a z neznalosti. Ovšem to se dá těžko očekávat od někoho, kdo nezvládá ani psaní tvrdých a měkkých i. Tím se nechci vyvyšovat ani osobně útočit, pouze připomínám, že trochu pokory a věcného přítupu by vskutku neškodilo. A také se mi zdá vhodné rozlišovat věcná a osobní stanoviska. Nic proti Tobě jako člověku DeadKennedy vůbec nic nemám ... je to jen názor na dílo a způsob přístupu při jeho tvorbě. Zkrátka se mi tento způsob (na rozdíl od mnohých jiných stanovisek) důvodně nelíbí, což je tak jediné, co proti tomu mohu dělat ;o))) Jinak, pokud bys chtěl, mohu Ti to blíže vysvětlit někde u piva nebo v pěstním souboji, dle Tvého přání ;-D

Vzhledem k obsáhlosti mého příspěvku si dovolím dát i smajlíka, ač jsem původně nechtěl.

Lucie: ta poznámka o puritánech mne upřímně rozesmála, fakt ... myslím, že v kontextu některých mých děl, je proti mně Kennedy i v tomto ohledu břídil ;o)))

<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli miroslawek
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 3 4 (5) 6 7 8 9 10 11 12 13
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter