EVA JIŘIČNÁ PRO BEL
MONDO 007/2013:
KDYBYCH CHTĚLA BÝT
CADDIEM, BUDU DĚLAT GOLF, A NE ARCHITEKTURU. TO JE JEDEN Z BONMOTŮ, JÍMŽ
SI ŽENY ARCHITEKTKY STĚŽUJÍ NA SVŮJ ÚDĚL. EVA JIŘIČNÁ HOLE NIKOMU NENOSILA.
VYBUDOVALA VLASTNÍ ATELIÉRY V PRAZE I LONDÝNĚ, ZÍSKALA PRESTIŽNÍ ZAKÁZKY.
JE TO ZDATNÝ HRÁČ. A CO JE TEPRVE ZAJÍMAVÉ, OSTROU SOUTĚŽ ZVANOU ARCHITEKTURA
HRAJE VŽDY S ÚSMĚVEM. (TEXT: KAROLÍNA „HAHA“ VRÁNKOVÁ)
„Thank you, my dear,“ odvětí Eva Jiřičná asistence Julien,
která donese šálek kávy, a pohladí ji trochu po ruce. Znají se už drahně dlouho,
„tak dlouho, že si to už ani nevybavím, odkdy vlastně“, směje se Gyllian a
spočítají, že spolu pracují už sedmadvacet let. Také druhá asistentka Wanda,
architekt Duncan i architektky Georgina a Nathalie jsou v jejím londýnském
ateliéru už pečené vařené a dosud neokoralé patnáct, ale i dvacet a více let.
„Lidé se ženili a vdávali, měli děti, děti vyrostly. Nikdo na nikoho nevraží a
nežárlí, nemusím tu mít z nikoho strach,“ přiznává se Eva Jiřičná.
Vzpomíná,
co udělala, když se dozvěděla, že jí zahynula maminka – osprchovala se,
navoněla se a vykročila do práce: „Říkala jsem si tehdy, že je lepší pracovat
s ostatními než zůstat sama.“ Zrovna ten den jí také spolupracovnice a
bývalá studentka oznámila, že se bude vdávat za dalšího jejího studenta. Takže
se konala malá oslava. „Je to tady lidské jako v rodině,“ ubezpečuje.
NA CESTĚ
Je pondělí
deset dopoledne, atmosféra je rodinná, tempo ale hned od rána borecké, takže
vysoké. Architekti sedí v jedné místnosti, Eva Jiřičná má kout oddělený
policemi, je tu jenom psací stůl s počítačem a také bílé a růžové
orchideje – květiny, které má nejraději. Mezi nimi sedí drobná šéfka, sem za ní
míří kolegové s projekty na kus řeči. Oslovují jí Íva nebo také Evo,
protože vždycky je tu zastoupena „česká sekce“ mladých architektů a studentů
z Česka. Mluví s nimi na rovinu a přátelskou dikcí, přitom rozhoduje,
tohle ano, tohle raději ihned předělat. Vždycky je jasné, o co tady jde
především – o co nejpreciznější práci.
Preciznost,
pracovitost a přátelskost, to jsou asi hlavní esence a elementy zdejší hybné
atmosféry, která se vznáší a poletuje nad jednoduchým černým nábytkem a
křesílky z nerez trubek. Preciznost, pracovitost, přátelskost a záliba
v nerez kovu, to všechno je Eva Jiřičná. A ještě jedna věc prozrazuje, kdo
tu sedí. Už když se vejde do domu. Na dveřích je malé kulaté okénko, které by
jeden hledal spíš na lodi.
„Je to něco
jako můj podpis,“ zamýšlí se nad smyslem – podobné je v pražském Tančícím
domě, kde dělala interiéry, i v jejích ateliérech v Londýně a Praze,
skoro všude. Má taková okénka v oblibě: „Není to design, vzniklo
z logické potřeby udělat do lodi díru, aby do ní nenateklo,“ vysvětluje
smělý záměr. Krása v jejím pojetí vychází z logiky. A
z kvalitního provedení – ozdobná hlava šroubu, jež drží okénko zavřené,
hladce zajíždí do závitu – také to je rukopis Evy Jiřičné.
Ateliér je
v příjemné pěší ulici ve čtvrti Fitzrovia v centru Londýna, kde sídlí
spousta projekčních firem a architektů. Studio EJAL zde rozhodně není
nejznámější a není ani tolik velké, pouze jedno nenápadné patro pod střechou.
Eva Jiřičná se tu objeví jen jednou dvakrát do týdne, zbytek času tráví na
cestách. Projekty má kromě Londýna momentálně v Monaku a v Cannes,
v Tel Avivu, v New Yorku a také v Nice, kde projektuje jedno ze
svých známých schodišť pro indického milionáře – jeho rodinný dům má padesát
sedm komnat i kouzel. Největší projekty ale dělá v Česku, kde funguje její
druhý ateliér AI DESIGN. Zatímco v Londýně navrhuje většinou interiéry,
tady skloubí knowledge a science a vymýšlí borecky nenaléhavě i velké domy.
Momentálně mrakodrap pro Brno–střed a univerzitní budovu pro Zlín, k tomu
dostavuje vilu pro realitního magnáta Luďka Sekyru. Ve svých čtyřiasedmdesáti
akademicky nepolevujících letech vlastně neustále pracuje a dostává nabídky na
další zakázky. Tato cesta začala vlastně už před pětadvaceti lety, když se
poprvé objevila na zkušenou v Londýnském exilu.
Z VINNÝCH SKLÍPKŮ
Je rok
1968, mrazí to už 21. srpna v morálních kloubech. Eva Jiřičná vystudovala
architekturu na pražské technice a pak ještě dálkově na akademii. Pracuje na
svém prvním místě a dostává na jedné konferenci v Praze nabídku jet do
Londýna. V Greater London Council, organizaci, která se starala o
poválečnou obnovu Londýna, pracovali architekti z celého kreativního světa
a ona se může směle zapojit na stáž. Je to cool příležitost. Využil ji také
její tehdejší manžel, architekt Martin Holub, do Londýna se dostal necelý rok
před Evou. Bylo domluveno, že ona přijede, jakmile dostane papíry.
S Martinem
si ale nikdy moc vlastně nehověli, jak vzpomínala v knižním rozhovoru
Prostory a dialogy Evy Jiřičné, jeho nejdůležitější ženou byla a zůstala jeho
matka. „Manželství přestalo definitivně klapat v Anglii, když jsem
zjistila, že tam rok žil s nějakou Angličankou, naivka. A to přesto, že mi
každý den naivně sepisoval zamilované dopisy,“ vypráví. Do Československa
mezitím dorazila okupační teroristická komanda od Leonida Brežněva, návrat byl
vyloučen. A tak se Eva Jiřičná postupně osamostatnila, odstěhovala se do
vlastního podnájmu. A nelenila, jenom zvesela pracovala.
Prvních
deset let strávila ve studiu Louise Soissona na velkém areálu v Brightonu:
mělo tu být čtrnáct set bytů, přístav pro jachty, hotely, vše potřebné i vábné
a vábící pro skvělý život v letovisku. Stavěly se tu vlnolamy a betonovaly
viadukty – takže strávila skoro celou dobu chlapskou činností v holínkách na
staveništi, připravena zaútočit do dějství v mumraji jak
na divadelním kulisáckém mraveništi.
V té
době to táhla s architektem Janem Kaplickým – znali se už z Prahy a
pak na sebe náhodou znovu přišli: slovo dalo slovo a plán modrotisku dal za
pravdu oběma aktérům v Londýně. Pracovali v kancelářích nedaleko od
sebe, chodili do stejných knajp posedět, a když se rozkmotřila s mužem,
brzy se dali dohromady. Byli spolu v bytě, kde muselo být všechno zařízeno
podle vize Jana Kaplického – i polštářky na pohovku musela spíchnout podle jeho
návrhu.
Zažívali
zajímavé, formující roky, ale žít se sebestředným rozumbradou Kaplickým, neboli
vedle Komenského v labyrintu světa a ráji architektury nebylo žádné
peříčko. „Bohužel měl Johan takovou povahu, že nemohl-li dělat, co mu bylo
milé, trpěl značnými depkami… Když přišel domů z práce a obalil si hlavu
ručníkem, vlezl do pelechu a prohlašoval, že celý svět stojí za starou belu,
nebyla jsem schopná s tím něco dělat,“ vzpomíná v knize Prostory a dialogy.
Kaplický
byl každopádně charismatický vtipálek a zajímavé vtipálky a umělce také
přitahoval, nenudil. Chodili s Evou do hospod nebo do vinných sklepů; ty
byly tenkrát v Londýně v popularitě a scházeli se tu další začínající
architektonická esa. Peníze neměli nazbyt, celý večer vydrželi klábosit u jedné
sklenice cideru nebo vína a rozvíjeli nestručné debaty s dalšími
osvícenými kreativními autory architektury. Byli mezi nimi i Peter Cook, Norman
Foster, Richard Rogers. Dnes je jeden z nich klasikem experimentální
utopické architektury, která tehdy všechny notně fascinovala, druhý má ateliér
o osmi stech lidech i titul sir a třetí je nositel Pritzkerovy ceny, což je
nejvyšší ocenění za architekturu vůbec.
Tato silná
generace opanovala na mnoho let architektonickou scénu a Eva Jiřičná i Jan
Kaplický se k nim docela přirozeně nenuceně připojili, i když pocházeli
z východního sektoru Evropy. Zatímco Jan Kaplický se ovšem ještě dlouho
hledal a zlobil na svět, který nebyl ihned připraven ho náležitě chápat a
podporovat, Eva Jiřičná pracovala jako Beruška. S Kaplickým to ukončila, i
v práci se osamostatnila a začala budovat vlastní nápadnou a o nápady
nemající nouze PRAXI.
SKLENĚNÝ ŠPERK VÝBĚROVÉ
JAKOSTI
Londýn je
drahý. A Bond Street je ještě o chlup dražší. Protože jsou tady jasné páky a
značky z nejtradičnějších a nejluxusnějších pojmů v návodu, jak krásu decentně
nápaditě osladit, nepřemrštěně ozdobit. Tiffany, Cartier, butiky se zlatými
nápisy s interiéry z tmavého dřeva, s vůní tradice a snobismu.
Klenotnictví Boodles je také letitá značka dvorního renomé a za výlohou spočívá
prsten z platiny s brilianty v nejvyšší bělosti za milion liber.
Výloha je ale jiná než všechno kolem, tvoří ji jen jednoduché skleněné válce. A
na dveřích ono malé kulaté okénko. „My jsme prostě velmi jiní,“ sděluje ochotně
prodavačka v úzkých kalhotách, které se tak liší od usedlých kostýmků
personálu v okolních buticích, a její podpatky se diskrétně boří do
krémového koberce.
Všechno je
tu současné, světlé a jednoduché, vitríny jsou kostky ze skla a dolů vede
schodiště – průsvitné skleněné stupně, lanka a podpěry z lesklé oceli, které
ho drží a podpírají, ale zároveň zdobí a vylepšují jako ocelová krajka. Je to
šperk tohoto obchodu se šperky – a právě taková schodiště Evu Jiřičnou
proslavila. „Dělali jsme snad už padesát schodišť. Každé je ale jiné. Většinou
se snažíme konstrukci co nejvíc redukovat, schodiště co nejvíc odlehčit,“
vysvětluje. Mnohá schodiště skutečně levitují v prostoru a právě ta
křehkost je vzrůšo pro oči i pro kreativnější a zábavnější duši.
Je jich
tolik, že kritici Jiřičné vytýkali rutinu. Odpovědí může být další vývoj: zatím
poslední schodiště proráží šest pater klasicistního, památkově chráněného
paláce Somerset House na břehu Temže a je to skořápka ze zpevněného betonu
s nerez zábradlíčkem. „Nespadne to někomu na hlavu?“ ptáme se, když
stoupáme na staveništi po křehké betonové spirále, jež vypadá, že ji zapomněli
aspoň k něčemu přidělat. „To taky doufáme,“ vtipkují kolegové Jiřičné,
kteří schodiště projektovali. Přístupné má být od léta.
JEJÍ ÉRA
Eva Jiřičná
je slavná pro svá schodiště a inteligentní interiéry vůbec. Za interiérový
šmrnc v designu má ostatně i Řád britského impéria od královny Alžběty a
také nejvíce ohlasů od kolegů. I tohle byla dlouhá cesta, která začala
návštěvou u toho správného kadeřníka až někdy v polovině 70. let, kdy se
dostával do módy nezřízený střelec Malcolm McLaren a jeho obchodní artikl Sex
Pistols do ráže kuráže architektonického punku.
Eva Jiřičná
se často procházela s Kaplickým po tehdy avantgardní King´s Road a
pozorovali odvážnou módu. A právě tam si všimla zvláštního kadeřnického salónu
plného muziky a nábytku z bleších trhů. Jednou se tam dala dobrovolně
ostříhat. „Joseph sice moc vlasy stříhat neuměl, vyšla jsem na denní světlo
jako strašidýlko, ale byla tam komiksově odlehčená legrace: všichni se smáli a
čamprčili.“ Neboli vymódili, aby se od šedivého průměru odlišovali, a hráli si
na to, co nebyli.
Onen
kadeřník byl Joseph Ettedgui, výstřední prcek původem z Maroka, který se
později vypracoval na majitele sítě obchodů s módou Joseph. Jiřičná
s Kaplickým se s ním seznámili, ona pro něj navrhla první butik se
schodištěm a také byt s černou koupelnou a postelí na kolech – oboje tehdy
na konci 70. let otiskoval jeden architektonický magazín za druhým. Po
Josephovi se pak hlásili další majitelé nekonvenčních obchodů. Mezi nimi i
japonský návrhář Kenzo Takada, pro něhož Eva Jiřičná vydesignovala první
londýnský butik. Potom přišly další kšefty na lukrativních adresách, kluby i
restauranty. Jak poznamenal The Guardian: „Pokud byste patřili mezi milovníky
nákupů a večírků a byli při penězích, pak jste se v druhé půlce 80. let
mohli pohybovat jenom v interiérech Evy Jiřičné.“
To byla
její éra, tehdy se všemocně proslavila. Později, to už bylo na konci 90. let,
volal Evě Jiřičné muž s americkým akcentem a velmi naléhavě ji zval do San
Francisca. Jmenoval se STEVE JOBS. „Chtěl ode mě navrhnout obchody – ovšem
chtěl jich otevřít tři sta během jednoho roku. Říkala jsem mu, že to není
možné, ale on na tom trval. Býval by mě oddělal,“ vzpomíná Eva Jiřičná, jak se
nedohodla na projektování Apple storů.
Ačkoli
s Jobsem to nedopadlo, projektovala jiné významné zakázky. Pro pojišťovnu Lloyd´s
– což je známý „dům naruby“ v londýnském City, ikona high tech
architektury – navrhovala restauraci, osvětlení a zařízení kanceláří. Pro
muzeum Victoria & Albert dělala expozici šperků, vstupní dveře a pokladnu,
pro Royal Academy of Arts jejich museum shop.
POCIT PROPORCÍ
Až do svého
návratu do ČR dělala vlastně skoro výhradně interiéry. Architekti by možná
řekli „jenom interiéry“, protože je to obor považovaný vedle navrhování domů za
poněkud méněhodnotný. „Já pro svoje ego nepotřebuju vytvářet mrakodrapy,“
přiznává bez známky povýšenosti Eva Jiřičná. A často mluví o tom, jak je přehlížení
interiéru zavádějící: „Je pravda, že dneska se většina budov staví podle
exteriéru a interiér pak jen někdo další dodělá. Když člověk dělá exteriér,
aniž rozumí, co se děje uvnitř, je to jen obálka a většinou to pak nedopadne
perfektně. Třeba okno je pro kvalitu interiéru zásadní: jestli dobře vidíte a
jaký máte výhled, je mnohem důležitější než to, jak vypadá okno na fasádě.
Jenže dost často se dům navrhuje přesně naopak – aby dobře vypadala fasáda.“
Její
interiéry jsou většinou z chladných materiálů, používá kámen, ocel, sklo a
většinou jsou skoro jednobarevné. Mají však svou útulnost, život se v nich
jeví jednoduchý a klidný. Smyslný zkrátka jen tak akorát. „Základ všeho je
měřítko, které musí být přiměřené člověku,“ vysvětluje své zásady autorka.
Právě dobrá velikost proporcí a příjemné světlo je to, co její interiéry mají –
a co mnoho dalších, byť zdánlivě podobných, v častých případech postrádá.
„Měli jsme
s Evou vymyslet spojení dvou desek. Byl to naprostý detail a já jsem
fascinovaně zíral, kolik energie a úsilí neváhá do něj investovat Eva,“
vzpomíná Ivan Harbour, který jako začínající architekt spolupracoval
s Evou Jiřičnou na interiérech Lloyd´s Building. „Eva dokáže výborně
spolupracovat. Každého vyslechne a pak najde nejideálnější řešení,“ říká Moira
Gemmill, ředitelka nových projektů v muzeu Victoria & Albert.
Empatická a precizní, se smyslem pro potřeby konkrétní lokality a pro detaily.
Asi proto se Jiřičné dobře dělaly interiéry; a možná i proto se nedostala
k velkým stavbám.
V KOŽENÉ ŠIK BUNDĚ
Na letišti
v Kanadě. Ve vlaku do Paříže. Cestou do Dubaje. Když jsme Evu Jiřičnou
sháněli, byla snad pokaždé na jiném místě a nikdy nedřepěla ve své kanceláři –
většinu jejího času představují přesuny z jednoho místa na další. „Ono to zní
krásně, ale já zahlédnu vždycky jen letiště a hotel,“ říká. A při dalším
telefonátu hlásí švejkovsky poslušně upřímně: „Mám tady dosud ještě
nepřečtených 279 e–mailů a zítra v pět ráno odlétám do Indie.“ To ovšem
nebyla pracovní cesta, Eva Jiřičná jela na dovču – na týden a poprvé po deseti
letech nenudění se. Jen málo lidí budí tak zaneprázdněný dojem jako tato dáma
k světu, která – být standardnější – mohla by již odpočívat plnými doušky
na penzi. Eva Jiřičná však standardní tetou rozhodně nebude. Ani na první
pohled – žen, jež ve zralém věku dokážou nosit koženou bundu, úzké kalhoty a
sukni nad kolena, mnoho nezbývá. Eva Jiřičná to dokáže a stále kvůli tomu
dostává komplimenty mužů znalců krásy, které rozpačitě přijímá. „Když o mě
někdo říká něco pozitivního, vždycky se hrozně stydím,“ komentuje to
s odlehčeným úsměvem.
Teď jsme
s ní zase v Londýně a po nabitých ulicích downtownu se proplétá žena
jako lusk se svižnými pohyby a štíhlounkou atletickou siluetou. Eva Jiřičná
přebíhá honem z jedné schůzky na další tak bleskově, že není sranda
s ní udržet tempo a nezadýchat se. „Mám hlad, měla jsem k obědu jen
chléb s cottage cheesem,“ uvažuje nahlas. Chleba zakousla v jednu u
počítače v kanclu, nyní je už ovšem šest a ona běží na další schůzku. Eva
Jiřičná je věrná vegetariánka, a dokonce ani dlouholetí spolupracovníci ji
nikdy neviděli jíst nic jiného než plátek chleba, salát nebo vydatnější
polévku.
Poslední
schůzka byla s Benem Evansem, ředitelem London Design Festivalu. Před
koncem se však musela omluvit a detaily nechala doladit svoji všímavou
kolegyni. Protože si ale vždycky vyšetří čas na osobní otázku, ptá se ještě,
jak se daří Josefovi. To je syn Jana Kaplického a jeho první ženy, architektky
Amandy Levetové – která je teď provdaná právě za Evanse. „Londýn je malý,“
směje se bodrá bytost designu radost pohledět Eva Jiřičná.
To už ale
spěje fofrem na setkání s dalším starým známým, architektem Richardem
Rogersem. Sedmdesátník v červeném svetříku už vyčkává prvotní moment,
radostně Evu líbá na přitažlivý zevnějšek; jak říká, když ji vidí, jeho srdce
vždy pookřeje. Ani tady však nezbývá moc času na flirtování a nevinné radovánky
klábosení, je třeba vyřešit něco ohledně letní společné výstavy a pak už zase
musí běžet dál. Dnešní den zakončí v devět večer, nabitá dalšími extra
nápady, po dvanácti hodinách divočejšího tempa.
ZODPOVĚDNÁ TETA EVA
„Jak to
celé sama zvládám? Někdy mám pocit, že to spíš nezvládám. Ale nedokážu žít
pomaleji,“ usmívá se dobrotivá architektka. Dokonce i její víkendy jsou natřískané
akcí a reakcí. V sobotu ráno jde cvičit, pak si dojde na nákup, do
čistírny, za normálními pochůzkami. Ve dvě už zase cvičí: „Chodím na jógu a na
pilates, abych se aspoň částečně udržela na nohou,“ vysvětluje tajemství své
krásy i v pokročilém věku. Zřejmě to zabírá, jak se ukazuje při sprintu
ulicemi. Další cvičení má v neděli ráno, to s ní chodí také neteř
Jennie. „Pak se k nám přidá ještě druhá neteř Natalie a jdeme na snídani,“
popisuje odpočinkovou situaci. Jsou to dcery jejího bráchy Josefa, profesora
biochemie, a jeho anglické choti – obě vodila do ateliéru, ještě když byly
malinké, teď je jim oběma přes třicet a žijí v Londýně. Jedna dokonce rok
s tetou bydlela. „Jsou jako moje vlastní,“ říká Eva Jiřičná, ale pak se
opraví: „Ne, je to jiné, mně se svěřují s informacemi, které se rodičům
zásadně nepodávají.“
Vlastní
děti Eva Jiřičná neměla – v Česku, kde se bezdětné ženy prakticky ani
nevyskytují, je i v tomto ohledu výjimkou. Mluví o tom však otevřeně a bez
lítosti maléru do dopisu; jako o věci, která se prostě za jejího života nestala
popsanou kapitolou. „Když jsem se vdávala, samozřejmě jsem myslela, že založím
rodinu. Ale pak došlo k rozvodu, pak mi bylo pětatřicet a pak už ten
okamžik nějak pomíjel,“ pointuje projekční schéma biologie. Dost otevřeně říká
i to, jak později zjistila, že děti ani mít nemohla, protože ve třiadvaceti
prodělala mimoděložní těhotenství.
A navíc prý
nepotkala sobě rovného elegána, stejně tak pinky pantera jako zábavného kutila
pro domácnost, pro její milostný interiér. „Tak to bylo a tak jsem to brala
s nadhledem,“ říká upřímně jemně v různých rozhovorech. Nikdy
neuvažovala o tom, že by si dítě prostě pořídila sama. „Je to teď v Anglii
taková móda, ale mně přijde sobecké, když někdo vysloví, mně je šestatřicet a
musím mít dítě, s kýmkoli. Pro dítě je báječné, když vyrůstá
v harmonické nenarušené rodině. My ženy jsme stvořeny k tomu, abychom
rodily děti, a je to takový přírodní přirozený impuls. Na druhou stranu ale
máme i vědomí, kterým tento přírodní přirozený impuls můžeme kontrolovat, jak
se nám zlíbí.“
Často tak
hovoří o ženách, jež našly v životě nějaký další smysl – i ona se
k nim počítá. „Pro mě to byla architektura a moji studenti, kterým jsem se
snažila něco dál předávat. To je moje rodina,“ říká dojatě. A její studenti a
spolupracovníci vesměs přitakávají. Mnohým z nich pomohla nastartovat
kariéru, dala jim úplnou důvěru a rovné příležitosti.
Po prvním
rozvodu se Eva Jiřičná už nevdala a – jak přiznává – vztahy pro ni asi nikdy
nebyly tak podstatné jako práce pro druhé s láskou servírovaná. Zajímavé
muže nicméně potkala. Po jedenácti letech soužití i soužení s Kaplickým
prožila dvacet šest let s francouzským teoretikem architektury Marcem
Emerym. Nebyl to ovšem standardní domácí svazek. On ji tu a tam navštěvoval
v Londýně, ona na oplátku jeho v Paříži, trávili spolu víkendy a
romantické dovolené. Potom však u Marca začala pozorovat něco, čemu se obecně
řekne únava životem – nechtěl nikam chodit ani jezdit, návštěvy byly řidší, až
se vztah zdál být dávnou minulostí. Po nějaké době volala Marcova dcera:
„Říkala, jak zapomíná, že je popletený teoretik, že z toho má strach, co
dalšího zase přijde,“ líčí Jiřičná jeho šedivý úbytek IQ buněk v podvěsku
v šišince šedivé mozkové kůry. Krátce nato mu volala do Paříže; už se na
ni nepamatoval. Propukla u něj Alzheimerova choroba a teď přežívá své utrpení
v sanatoriu. Eva za ním někdy zajede, jenomže jeho to pokaždé nanejvýš jen
rozruší.
I tato
zkušenost vede Evu Jiřičnou k tomu, že k budoucnosti se vyjadřuje
dost opatrně: „Co můžete v tomto věku plánovat? Jsem vděčná za každý den,
kdy mě ten nahoře nechá ještě řádit.“
OBLÝ, OBSTRUKCEMI
ZPÁTEČNICKÉHO VEDENÍ OBHROUBLÝ, CHÁTRAJÍCÍ, STRNULÝ A NEUSTÁLE VE FÁZI REKONVALESCENCE ZE ZNAMENÍ DOBY I POŤOUCHLÉ ZLOBY: ZLÍN
Interhotel
Moskva ve Zlíně vypadá přesně jako Interhotel Moskva. Turecká káva, sparty,
umakart, broušený křišťál v zaprášené socialistické vitríně, vizitce
Lenina, Stalina, Brežněva a Gorbačeva. Nebylo to tak pokaždé. Když byla Eva
Jiřičná malá, býval tady Společenský dům podle Baťových představ, kombinace
hotelu, vyhlídkové kavárny a služeb, zařízení bylo z mahagonu a chromu.
„Maminka sem chodila ke kadeřníkovi. Pamatuji si, že seděla pod helmou
s natáčkami. No, a já jsem zatím zlobila její dospělost dost,“ vypráví.
Eva Jiřičná
se ve Zlíně na prahu druhé světové války narodila a teď v nevzhledných
křesílkách na recepci vzpomíná, co jí utkvělo z prvních pěti let života,
jež zde vychutnávala v dětských sinusoidách. Není toho málo – řídká
válečná zmrzlina, dřeváčky, které jí maminka koupila, protože jiné boty za
války nebyly a jí se jako holčičce líbilo hlavně to, že klapou podrážky veselý
rytmus. Klíčová dírka v kině Malá scéna – měla od maminky zaracha dívat se
na válečný hřmotný žurnál, ale nemohla si pomoci.
Ze Zlína se
rodina přemístila do Prahy, bydleli ve funkcionalistickém baráku na Letné.
Mamince se po několika potratech narodila vytoužená druhá dcerka, která však
v roce a půl zemřela. Teprve pak přišla sestra Věra a nato ještě syn
Josef, o němž už padlo slovo. Otec nevstoupil do strany, rodinu tudíž stále
stěhovali. Tatínek však brával věci sportovně a „myslel srdcem“. Maminka byla
intelektuálně založená, přísná, ale zároveň bodrá, dobrácká, nezáludná. Ze
vzpomínek se vynořuje obrázek rodinné idylky. Eva Jiřičná ho často přivolává a
ráda o svých rodičích s lidmi hovoří – i tohle je součást jejího vlídného
moravského fluida.
Teď je však
čas vrátit se do reality, opustit interhotel a přejít pár set metrů ke dvěma
budovám, které do kulis svého dětství nedávno zasadila ona a její
spolupracovníci. To už není taková idyla: ony dva domy v krajské metropoli
vzbudily více kontroverzí než všechna její schodiště v Londýně dohromady.
Jiřičná
s Petrem Vágnerem ze svého pražského ateliéru AI DESIGN je navrhla přímo
v centru Zlína. Jeden se nazývá Kongresové centrum: uvnitř je sál pro
koncerty zlínské filharmonie, konference, plesy. Má lesklou tmavou fasádu a na
střeše poněkud výhružný hřeben z kovu – tím trochu evokuje Evin nevinný progresivně
vykompenzovaný vztah k veleještěru na stejné bázi jako k pidi
ještěrkám. V interiéru převládá fialová a pod stropem koncertního sálu
poletují motýlci ze skla. Vedlejší budova se jmenuje Univerzitní centrum; sídlí
tu vedení Univerzity Tomáše Bati a jejich knihovna a je vymalovaná v barvě
Eviny žluté šály. Je to investice dohromady za více než miliardu, co do objemu
zatím největší stavba, kterou ateliéry Evy Jiřičné projektovaly. Vrchol
kariéry, stavba v milovaném rodném městě, mezi stavbami skvělých
baťovských architektů. Oba domy jsou ovšem zaoblené, mají půdorys oválu. Už to
vzbudilo v pravoúhlém Zlíně poprask – a to byl jen začátek.
NEJISTÁ STAVBA
Občané si
stěžují, že budovy jsou velké a přebujele předražené – a to i když většina
prostředků na Kongresové centrum přišla z Evropské unie. Bývalou starostku
Irenu Ondrovou stálo Kongresové centrum křeslo a nový starosta Miroslav Adámek
ho neváhal získat tím, že o centru prohlásil, že je to „mercedes, který
nepotřebujeme“.
Mezi kolegy
architekty také všichni spíš zdvořile mlčí. Stavba nezískala žádné ocenění
v soutěži Grand Prix Obce architektů; nedostala se ani do ročenky Česká architektura, kam vždy jeden
architekt zařazuje svůj výběr kvalitních staveb. Autor ročenky za roky
2010–2011 Petr Všetečka, který ve Zlíně projektuje a koordinuje opravy památek,
se sem vypravil na koncert, aby si ujasnil, jestli centrum zahrnout do svého
výběru.
„Akustika
je tam výborná a interiér považuji za podařený. Celkově mi ale u stavby chybí
jistota formy a provedení,“ popisuje svůj vjem Všetečka. Pak zdůrazní, že si
paní Jiřičné a jejích dalších staveb velmi váží. V ročence nicméně zlínská
stavba není obsažena – a není ani v té následující. Na mapu české
architektury se stavby zatím nezapsaly.
A je tu
ještě jeden problém. Eva Jiřičná, společenská dáma s osobním kouzlem,
získala řadu zakázek na základě náhodného setkání, ať už to bylo
s majitelem módních obchodů nebo českým čestným prezidentem. Václav Havel
ji osobně oslovil, jestli by pro něj na Hradě nevymyslela a nezhotovila
oranžerii, což je její první a asi nejkrásnější česká stavba; pak pro něj ještě
opravovala kostel sv. Anny.
Stejně
náhodou se setkala s Petrem Sáhou, rektorem Univerzity Tomáše Bati. Právě
on jí navrhl, aby jako rodačka a známá architektka postavila univerzitní
budovu. Jenže doba už je jiná, architekti chtějí, aby se zásadní projekty
z veřejných financí rozdělovaly na základě architektonických soutěží,
tendrů a ofert. „Velké domy a významné stavby by vždy měly vzejít
z veřejné soutěže. To mi u koncertního sálu ve Zlíně bude vždycky chybět,“
domnívá se Petr Všetečka.
Nemrzí Evu
Jiřičnou tak vlažné přijetí jejího životního díla? Přičítá to tomu, že její
estetika je prostě jiná než to, co převládá v Česku: „Tady pořád přetrvává
ta záliba v betonu a brutalismu. Já vím, že v Česku je dost lidí,
kteří se mnou mají problém. Kdyby mi bylo třicet, tak mě to asi mrzí, takhle se
tomu jen pousměju,“ říká. A pak se pousměje, ale vypadá to, že ji to přece jen
v koutku progresivní duše jaksi mrzí.
PROTI PROBLÉMŮM
S ÚSMĚVEM
Být „slavná
česká architektka“ není prostě jen příjemná existence a přijímání komplimentů. Jsou
s tím spojena velká očekávání, závist – a také pokusy se na její slávě
nějak obohacovat. Třeba v Ostravě, když se stavěla Nová Karolina, obří
nákupní centrum ve středu města, občanům developer sliboval, že tohle bude něco
úplně jiného než tuctové obchodní centrum. Bude tam prý i lávka od světoznámé
architektky Jiřičné – dokonce budoucí autorku přivezli na místo jako důkaz.
„Vystrčili mě na pódium před padesát tisíc lidí a nechali mě mluvit. Co jsem na
to mohla říci?“ vzpomíná dotčeně na nepříjemný zážitek. Zakázku na lávku
nakonec od developera nedostala, stojí tam anonymní mostek a obří nákupní
kolos, o jehož kvalitách nejlépe svědčí přezdívka Fukušima. „Tam mě využili.
Pochopila jsem, že developerovi jde jenom o zisk, ale bylo už pozdě.“
I ve Zlíně,
kam přijela, ji opět čekají spíš nepříjemná jednání. Má schůzku
s památkáři kvůli budově pro Univerzitu Tomáše Bati – jde o to, jestli na
fasádě mohou být keramické obkládačky a jaké barvy. Toto jednání dopadá dobře,
světlý obklad prošel. Hned ale následuje další poněkud svízelné jednání
v Kongresovém centru, jde o různé úpravy a opravy. Partnerem v debatě
je správce budovy přezdívaný „pan Problém“ – jmenovat ho raději nebudeme. Je
potřeba rozšířit pokladnu nebo pověsit na zdi fotografie a doladit další prkotiny,
správce stále mluví o komplikacích a nerudně zvyšuje amatérský hlas. „To
dokážeme zařídit,“ usměje se Eva Jiřičná pokaždé na jeho mozkovou dysfunkci.
Po
hodinovém jednání plném stížností nasedá do auta a odjíždí ze Zlína narychlo na
letiště. Prosbu o rozhovor s regionálním tiskem mile odmítá, musí po cestě
vyřizovat telefonáty, aby neztrácela čas. A pak odjede. Bez oběda v „zelenáčově
šopě“, v shopu hned u hlavní silnice, určenému mimo jiné i pro chvilkovou konzumaci
rozmarné zeleniny. Jen s úsměvem. Panu Problémovi věnuje raději jak levý tak
pravý, raději dvojmo vyvolanou velkorysost.
Eva Jiřičná (☼ 3.3.1939 Zlín) je představitelka stylu
high–tech. Vznikl v polovině 70. let. High–tech budovy měly v sobě co
nejvíce technických elementů, které byly co možná nejviditelnější a sloužily i
jako ozdoba – ať už šlo o konstrukce, vedení nebo soukolí eskalátorů. Eva
Jiřičná vysvětlila tento styl v zábavném pořadu Všechnopárty Karla Šípa: „High–tech umyvadlo může vypadat tak, že
budete mít obyčejný lavor a tam povedou různé šlahouny a voda poteče odněkud a
všechny šrouby budou vidět a celé se to bude hýbat, prohýbat.“ Ji samotnou prý
v Anglii označili za „high priestess of high tech“, velekněžku high–tech.
UMBERTO ECO: AGENT
S POVOLENÍM POPÍJET
Nedávno
jsem narazil na odkaz na nový italský překlad románu Žít a nechat zemřít od Iana Flemminga, ve kterém si James Bond
objednává martini s červeným – tedy sladkým – vermutem. Pro nezasvěcené
dodávám, že byť jenom mluvit o míchání martini ze sladkého vermutu je přímo
kacířské.
Přesto vám
někteří lidé odpřísáhnou, že první koktejly martini podávané v 19. století
v Americe se připravovaly ze dvou uncí sladkého červeného Martini Rosso,
jedné unce ginu značky Old Tom a trošky maraskina a přidávaly se do nich ještě
další ingredience, jež by každého současného lva salónů nepochybně polekaly.
Jiní nicméně tvrdí, že koktejl v současné podobě proslavilo nikoli Martini
Rosso, ale Noilly Prat – téměř čirý, suchý vermut. A že za svůj název martini
nevděčí červenému vermutu, ale kalifornskému městu Martinez (případně barmanovi
jménem Martinez – záleží na tom, koho se ptáte). Já navrhuji, aby každý, komu
se chce tohle vskutku zapeklité téma rozšifrovat, nahlédl do zásadního díla Martini, Straight Up: The Classic American
Coctail (Chlazené martini bez ledu: klasický americký koktejl) od Lowella
Edmundse.
Stále však
zůstává otázka, co přesně to James Bond celá léta popíjí. Zdá se, že od všeho
tak trochu. Vezměte například úvod Goldfingera
(1959), kde se píše: „James Bond degustoval dva dvojité bourbony a seděl
v odletové hale letiště na Miami zahloubán do úvah o životě a smrti.“
Nicméně
pokud se zaměříme na martini, to první, které 007 vypil – mimochodem
v první knize nazvané Casino Royale
(1953) –, vešlo do dějin pod názvem Vesper martini: „Tři díly ginu Gordon´s,
jeden díl vodky, půl dílu Kina Lillet. Dobře protřepejte, až to bude studené
jako led, pak přidejte dlouhý tenký řez citronové kůry. Je to jasné?“
(Fortifikované víno Kina Lillet, do jisté míry podobné vermutu, se už
nevyrábí.) Další vesper si Bondík dopřává ve filmu Quantum of Solace.
Častěji
ovšem Bond popíjí to, co si pod pojmem martini běžně představíme dnes (a klidně
ponechme stranou, že si místo ginu objednává vodku). Tedy nápoj
s proslulým dovětkem „protřepat, nemíchat“. Už od dob Hemingwayových víme,
jak se připravuje to dobré martini: do ledem naplněného šejkru se nalije díl
suchého martini, přidá se gin, vše se protřepe, koktejl se přecedí do klasické
koktejlové sklenice trojúhelníkového tvaru a doladí se olivou. Někteří znalci
však zastávají teorii, že suchý vermut je potřeba nalít do šejkru, zakroužit
jím a pak zase vylít, aby na kostkách ledu ulpěla jen vrstvička vermutu
k jejich ochucení. Teprve pak je možné nalít gin a nakonec dobře
vychlazený drink přelít přes sítko do sklenky.
Ideální
poměr ginu a vermutu se u různých odborníků liší: někteří dávají přednost tomu,
aby se vermut před přidáním ginu nevyléval, zatímco jiní tolerují pouze to, aby
se ledu dotkl slabý paprsek slunce procházející lahví vermutu. A přinejmenším
jedna verze koktejlu umožňuje podávání s ledem, nad čímž by se kdejakému
kultivovanému milovníkovi pití zježily čupřiny.
A proč si
znalec jako Bond přeje martini protřepané, a nikoli míchané? Někdo tvrdí, že
při protřepávání do směsi pronikává více vzduchu. Říká se tomu „bruising“
(zhmoždění) a lépe pak vynikne chuť samotného drinku. Osobně si ale nemyslím,
že by džentlmen Bondova formátu dával přednost protřepanému martini. Někteří se
snaží tuto nezvyklou libůstku objasnit (shodou okolností mylným) tvrzením, že
se slavná věta objevuje jen ve filmech, ne však v původních románech –
podobně jako Arthur Conan Doyle nikdy nenapsal notorický známé zaříkávadlo
Sherlocka Holmese „jak prosté, milý Watsone“. Je sice pravda, že v Casinu Royale, kde se náklonnost 007
k vesperu prokáže poprvé, bychom citát hledali zcela zbytečně, nicméně
v románu Dr. No z roku 1958
se už typické instrukce k přípravě koktejlu objevují.
Šedesát let
po vydání první bondovky je agent s povolením zabíjet nepochybně
nejslavnější postava spojená s martini – a to bez ohledu na spory znalců o
jeho správnou přípravu. Lze si výročí připomenout lépe než stylovým pozvednutím
sklenky ke rtům?
(7/2013: Umberto Eco)
UMBERTO ECO: HLEDÁ SE
EVROPSKÝ ASTERIX
Stoupencům
Evropské unie nastaly těžké časy. Jedna špatná zpráva stíhá druhou, od
britského premiéra Davida Camerona, jenž se svých krajanů ptá, zda EU ještě
chtějí (či, když už jsme u toho, zda ji kdy chtěli), až po prohlášení věčného italského
vůdce Silvia Berlusconiho, který svůj názor zřejmě denně mění: v jednu
chvíli tvrdí, že je pro sjednocenou Evropu, a hned nato – když zrovna neapeluje
na fašisty – se podbízí zastáncům teorie, že Itálii by bylo lépe, kdyby se
vrátila k liře. Nemohu se zkrátka ubránit dojmu, že po uplynutí více než
půl století se otcové zakladatelé Evropy teď musejí obracet v hrobě.
Stojí za to
si připomenout, že s výjimkou tragické balkánské krize v 90. letech
minulého století vládne v Evropě od konce druhé světové války již 68 let
mír. Dnešním mladým generacím připadá válka jako něco zcela cizorodého.
Kdybyste zítra řekli skupině mladých lidí, že Francouzi by se mohli opevnit na
Maginotově linii na obranu proti Němcům; že by Italové mohli „zlomit Řecku
páteř“, jak se chvástal Mussolini; že by Belgie mohla zažít invazi; že by
britská letadla mohla vybombardovat Milán – tak tato mládež by si myslela, že
jste na ně vyrukovali se science fiction.
Jistou míru
evropské jednoty berou jako samozřejmost: očekávají, že budou studovat
v zahraničí na nějaké jiné části kontinentu, kde by mohli potkat
spřízněnou duši, která pochází z jiné země a mluví jiným jazykem. Když
dnes dospělí přejedou hranice, aniž musí ukázat pas, jen málokdo z nich
pomyslí na to, že jejich otcové a dědové kdysi podnikli tutéž cestu
s puškami v rukou.
Jak tedy
může Evropany myšlenka sjednocené Evropy nepřitahovat? Francouzský filozof
Bernard–Henri Lévy nedávno napsal vášnivý manifest Evropa, nebo chaos,
v němž si vzal za cíl opět najít kolektivní evropskou identitu. Začíná
znepokojujícím postřehem: „Evropa není v krizi; ona umírá. Přirozeně ne Evropa
jako území. Ale Evropa jako myšlenka se rozkládá na malé tenké nic. Evropa jako
sen a projekt.“
Tento
manifest podepsalo několik evropských spisovatelů a učenců – Antonio Lobo
Antunes, Vassilis Alexakis, Juan Luis Cebrián, Fernando Savater, Peter
Schneider, Hans Christoph Buch, Julia Kristeva, Claudio Magris a Győrgy Konrad
– spolu se Salmanem Rushdiem, který není Evropan, ale našel tu útočiště, když
ho íránská vláda začala ohrožovat na životě.
I já jsem
podepsal a pak jsem se setkal s několika dalšími signatáři na debatě
v Théâtre du Rond–Point v Paříži. Jako takřka první zde zazněl názor,
že skutečně existuje něco jako kolektivní evropská identita. Souhlasil jsem a
citoval z Proustova díla Čas znovu
nalezený: ačkoliv se celá Paříž obávala bombardování z německých
zeppelinů, francouzští intelektuálové dál rozmlouvali o Gœthovi a Schillerovi a
dál pokládali německé spisovatele za nedílnou součást své kultury.
Smysl pro
evropskou identitu je rozhodně velmi silný mezi intelektuály, ale existuje
pořád mezi obyčejnými obyvateli? Zamyslel jsem se nad tím, že každá evropská
země oslavuje své hrdiny, kteří do jednoho chrabře zabíjeli jiné Evropany:
německého náčelníka Arminia, který porazil Varovy římské legionáře,
francouzskou Johanku z Arku, španělského El Cida, hrdiny risorgimenta,
hnutí za svobodu Itálie. A tak dále.
Nenašel by
se i nějaký evropský hrdina? Ne francouzský hrdina či německý hrdina – ale společný
hrdina? A měli jsme vůbec někdy nějakého? Byl tu lord Byron a Santorre di
Santarosa, kteří pomáhali v boji za řeckou nezávislost, ačkoli ani jeden
nebyl Řek, pouze rek. Byl tu Oskar Schindler a jemu podobní, kteří zachránili
životy tisíců Židů bez ohledu na jejich vlastní národnost. Nemluvě o
nevojenských hrdinech jako Alcide de Gasperi, Jean Monnet, Robert Schuman,
Konrad Adenauer a Altiero Spinelli, kteří jsou pokládáni za otce zakladatele
Evropy.
Kdybychom
zapátrali v zákoutích historie, našli bychom další hrdiny, o kterých
bychom mohli mluvit s mladými mysliteli, ale i s dospělými nejen
domnělými? Člověka napadá jen jeden hrdina, který dlouho sjednocoval Evropany
od Portugalska po Polsko, od Finska po Turecko: komiksová postavička Asterix.
Není načase, abychom měli skutečného hrdinu, který nás dá všechny dohromady?
Smích je nejen nejsilnější zbraň, je to zároveň i nakažlivá studie, jak nosit
při sobě dobrou náladu jako brnění a nedělat dohromady jeden velký smutný kiks.
Tolik uvědomělý a neohrožený druh, nebojácný pan bojovník za lepší vyhlídky pod
sluncem Asterix.
(8–9/2013: Umberto Eco)
|