Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 17.6.
Adolf
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Ostrjak JJ
Autor: Max´n´Pierre (Občasný) - publikováno 13.10.2004 (00:48:21)
Pokračování>

Ostrjak JJ

 

 

            A slunce otevřelo svoji náruč.

            Do přepychového apartmánu v mrakodrapu někde na pomezí stratosféry nesměle nakukují jeho první ranní paprsky. Majestátní panorama obklopuje Henriksson Tower jako vozová hradba. Za oknem z palcového neprůstřelného skla je téměř na dosah. Obchodní centrum Quewoodu se probírá do dalšího hektického dne. Obchodní centrum, dokonalá symbioza železa a skla. Svou elegancí zastiňuje mnoho daleko větších a významějších měst. Tenhle pečlivě poskládanej kobylinec mrakodrapů je chloubou, vizitkou, výkladní skříní, která má zakrýt, schovat, nechat zapomenout. Celý ten závod, o to, kdo výš a luxusněji, je výsledkem hospodářského boomu v minulé dekádě. Ekonomika byla zase jednou na své horské dráze Disneylandem v nejvyšším bodě. Sešup? Pche, celá země se právě začala modlit k bohu inetových investic. Vyhlídky se zdály růžovější než šatičky z poslední serie Barbie. Ten vozíček dnes ještě není dole, tam u potetovaného pokladníka jménem recese, co vám možná prodá jízdenku na další kolo. Není, ale sviští tam rychlostí 2 G. Kdo by myslel na konec jízdy zrovna ve chvíli, kdy svým mozkem surfuje na vlnách adrenalinu? Magický žlutý kotouč vyslal další dávku slunečního prachu. Okna vozové hradby vystřelila přehradnou palbu prasátek. Skoro nábožné ticho místnosti rušila jen tichým vrněním klimatizace.

 

„Je právě osum nula nula a vy posloucháte rádio KDBL, u mikrofonu je váš superparťák Jim.“

 

Hranatá postava uprostřed pokoje ztuhne. Jen na zlomek vteřiny. V dalším zlomku reaguje neuvěřitelně rychlým a mrštným pohybem. Parakotoulem přesune své dva metry a dobrý  metrák a půl živé váhy přes půl pokoje. Z krytu za křeslem vystřelí natažená ruka  držící naleštěnou Beretu s na dva prsty dlouhým tlumičem. Ruka míří přesně do místa zvuku.

 

„Čeká nás úžasnej den, deštníky zapomeňte doma, tam nenechte úsměv a přibalte taky naši frekvenci rádia KDBL, které je tady 24 hodin jen a jen pro vás.“

 

Zpoza opěradla se vynoří zjizvená tvář. Nejsou to jen jizvy co ten krásnej fejs zdobí. Pravé oční víčko je spadlé(výsledek návštěvy nože v nervovém systému), takže ponechalo na jedné straně pátravému pozornému pohledu jen štěrbinku. Další gigantická jizva se táhne od koutku úst, přes spánek někam k temeni porostlém milimetrovým ježkem. Suvenýr z Kandaháru.

„Šit,“ tiše, na půl huby, zakleje.

 

            „Dnešní ranní šou začneme pěkně zostra, máme tady soutěž s Patem Essoxem. Tenhle chlápek natočil nový album a my chceme vědět jak se jmenuje. Sedmý volající má šanci vyhrát exkluzivní sbírku všech Patových alb v koženém pouzdře, stejném, z jakých má Pat své koně. Tak volejte a soutěžte. Rádio KDBL a na něm náš milovaný Pat a jeho votvírák z předposledního alba Motor Cowboys.“

 

            „Chceš slyšet zpěv kovboje, který za kuropění vchází…“

 

            Muž se zvedne, otře si neviditelný prach z dlouhého koženého kabátu. Zkřiví obličej do nehezkého šklebu.

„Folklorist.“

            Zakroutí hlavou a pokračuje v činnosti, kterou mu přerušil ranní vpád rádia KDBL Pečlivě prohledává každý kout bytu. Pohybuje se mrštně a tiše jako kočka. Opatrně pistolí otvírá skříně a prohrabuje se obsahem, zvedá polštáře, zotvírá celou kuchyňskou linku. Nespěchá. V jeho činnosti je vidět naučená systematičnost. Kuchyň, hala, obývací pokoj s tím zpropadeným audiosystémem už proluxoval. Zastaví se, ruka s pistolí klesne podél boků.

 

            „Tak přátelé, to byl náš Pat, a máme tady prvního volajícího, jak se jmenuješ?“

„Milly Banks, sem Milly Banks.“

„Milly drahoušku, to je překvapení, že ses zase zrovna ty dovolala, znáš naší otázku, víš o co jde?“

„Jasně Jimmy, nejnovější elpíčko Pata.“

„A… čekáme na tvou odpověď Milly…“

 

V jeho hrubých rysech dochází k mimickým stahům, které ho evidentně bolí. Přemýšlí.

 

            „Jimmy, sem velká fanynka Pata, už patnáct let, mám dokonce limitovanou sérii, kterou sem kdysi vyhrála v…“

 

            ..štunk…  …štunk… …štunk…

 

Inter arma silent musae.

Když Berety promlouvají, audiosystémy utichají.

 

            Vrátí se ke skříni v obrovské komoře, nacpané až po strop věšáky se značkovými obleky a zarovnané značkovou obuví. Hmátne na nejvrchnější polici a sundá krabici. Zaklekne a odklopí víko. Koutky se v jeho zvířecím ksichtě téměř neznatelně zvednou. Našel klíč. Od firmy Electrolux.

Dojde na záchod, který je součástí luxusní koupelny s nádhernou mramorovou vířivou vanou. Na okraj vany postaví žehličku a kabel zapojí na sítě. Nastaví teplotu na bavlnu. V přístroji tiše lupne. V klidu začne močit. Ticho ruší jen vzdychání přístroje. Správný nahřátí je důležitý, to ví přece každá hospodyňka. Pečlivě oklepe, spláchne. Natáhne ruku oblečenou v chirurgické rukavici a zvedne opatrně víko nádobky splachovače. Obličej se mu rozzáří. Na spodku víka je izolepou přilepená velká hnědá, umělohmotná obálka. Ticho přeruší další zvuk, tiché zvonění mobilního telefonu. Diskrétně. Jak je jeho zvykem ve všem. Odtrhne obálku a otočí se.

 „Slušaju,“ hlesne a pozorně naslouchá, spokojený úsměv z jeho divoký tváře nemizel. Jen se trošku promísil s prvky  překvapení a zvědavosti.

Zarazí se a řekne:“Kakája Alicia? Moment!“

Posadí se na okraj vany, vedle žehličky, nasliní prst a přiloží na rozpálenou žehlicí plochu. Slina jen zasyčí. Vejrá nepřítomně a dál poslouchá nějakou jemu zatím neznámou ženštinu. „Alicia, slušaj, u menja kakaja to rabota, panimaješ? Pazvanju.“

Sedne si na zem, zády k vaně. Zapálí si cigaretu a požitkářsky vtáhne kouř do plic. Opře si natažené, překřížené nohy o stěnu. Protáhne se až v jeho bejčí postavě zapraská. Znovu potáhne cígo. Zadrží dech a otočí hlavu. Mezi tou nádhernou vanou a stěnou leží svázanej týpek, oči zalitý krví má vyvalený jak pacient v poslední fázi basedovovy nemoci. Ruce a nohy pevně svázaný prádelní šňůrou. Přes podivnou rudou směs, kerá bejvala nosem a čelistí má nedbale přelepenou pásku na koberec.

Hrdlořez na něj vlídně koukne:

„Ty durak, smotri, abjom partfela u menja.“ Zvedne ze země hnědou obálku a významně na ni poklepe.

„Ty nedělej sobě ještě špatnějši, panimaješ?“a sloupne mu z nohou elegantní modré ponožky Calvin Klein. Mužík zamžiká tim hnojem, co byly ještě před hodinou jeho oči. Ostrjak mu strhne pásku.

„Govor.“

S cinkáním na zem spadne dvojka vpravo nahoře a celej levej horní můstek.

„Agarghhhh,“ zakráká neposlušnej klient.

„Čemodan, kde?“

“Nevhhmmm, nic nevim.“

„Eto ne mudre, tavarišč,“ potáhne znovu z cigarety Ostrjak. Po paměti hmátne za sebe, uchopí bachratou modelku od firmy Electrolux a zkušenym, elegantním grifem palce přepne knoflík z BAVLNY na LEN.



Poznámky k tomuto příspěvku
Lian (Občasný) - 13.10.2004 >

Slušnej začátek, jen nerozumím:

„Alicia, slušaj, u menja kakaja to rabota, panimaješ? Pazvanju.“

Ty durak, smotri, abjom partfela u menja

A Pak taky padající můstek a hnůj místo očí...není to kapku přehnaný?

Jináč se těším na pokračování.


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Max´n´Pierre (Občasný) - 13.10.2004 > Lian> rusofilové prominou....ale...ostrjak mele ruskoangličtinočeštinoslovenčinou....Alice poslouchej, mám eště nějakou práci, rozumíš? brnknu ti.
ty, vole, koukej, vobsah aktovky už mám....:))
jinak v kompilátu komiksu a prózy není nic přehnanýho..:)todle je průzkum bojem...je jasný, že schytáme pár direktů na ciferník...:)
<reagovat 
Lian (Občasný) - 13.10.2004 >

v kompilátu komiksu a prózy není nic přehnanýho

Tvrdíte vy, já jako čtenář nesouhlasím


<reagovat 
Lian (Občasný) - 13.10.2004 >
<reagovat 
Leatherface (Občasný) - 13.10.2004 >

"Ostrjak mu strhne pásku.

´Govor.´

S cinkáním na zem spadne dvojka vpravo nahoře a celej levej horní můstek."

 

super, též se těším na další!!


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
fungus2 (Občasný) - 13.10.2004 > To není špatné.
Body: 5
<reagovat 
hajka (Občasný) - 13.10.2004 > nu, počkámež co bude dál...:o))) zatím slibné...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Vivaldina (Občasný) - 14.10.2004 >

...hustý...

Dejchá to atmosférou, je to skvěle napsaný.

Super jsou ty rádiový vstupy - dávaj tomu pocit reality a za chvíli už člověk šmejdí po apartmánu s rusákem... (ke konci sem četla s votevřenou pusou - nechutný).

 

 


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Felipe (Občasný) - 14.10.2004 > Nu, počkáme zda se pokračování dočkáme. Zatím dobré.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Lian (Občasný) - 14.10.2004 > Po zralé úvaze přidávám Déčko, esli to jde.
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 14.10.2004 > Lian> ta rozvaha tě šlechtí.....;-)))
<reagovat 
BlueSky (Občasný) - 14.10.2004 >

Atmosféra - zvláště průběžný komentář z rádia je pěkný dynamický prvek, napětí, život gaunerů a jejich obětí, kruté scénky kořeněné černým humorem. QT by z vás měl radost:-)

Jízda, přečte se to najednou

Leč - malá výhrada - u některých vět mi vadí slovosled - např.: Beretu s na dva prsty dlouhým tlumičem-lépe snad:Beretu s tlumičem dlouhým na dva prsty, nebo: ticho místnosti rušila jen tichým vrněním klimatizace.-změnila bych Nábožné ticho místnosti rušila tichým vrněním jen klimatizace, resp. Jen klimatizace rušila nábožné ticho místnosti....ale je čistě můj pocit a na celkovém dojmu z vašeho dílka to neubírá.

P.S.: A to s tou neznámou Alicí, nedořešení o kohože to vlastně šlo, to je schválně, zase uvržení čtenářů do napětí?:-))


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 14.10.2004 > BlueSky> 

zamyslíme se....:))

alicie už dlouho neznámou figurou nebude.,....))

ale pak zase přijde další neznámá postava....qwd je jen asi čtyřikrát větší a propletenější příběh než OSSH...:)

 

a díkes.....:)


<reagovat 
Lada Niola (Občasný) - 14.10.2004 > fakt pěkná práce, obzvlášť počáteční popis bylo pošušňáníčko.

dva jazykový detaily:
"vzdychání" přístroje by se myslim obešlo i bez těch uvozovek... je to podobnej případ jako to slunce, který na začátku otvírá náruč, a tam taky uvozovky nemáte...

a pak věta: "Mužík zamžiká tim hnojem, co ještě před hodinou byly oči" je trochu vykloubená. přeformulovala bych to třeba: "mužík zamžiká tim hnojem, co byl ještě před hodinou očima" nebo nějak podobně...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Max´n´Pierre (Občasný) - 14.10.2004 > Lada Niola> okej, koukneme na to...:)a díkes...
<reagovat 
MiKa (Občasný) - 14.10.2004 > horečnatá obraznost :))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Luk Malér (Občasný) - 14.10.2004 > chlapci, vytisknu přečtu napíšu.
Doporučil 
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 14.10.2004 > Luk Malér> čéče, takovejdle předkrm musíš mít sjetej hned...:))škoda papíru...:)
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 14.10.2004 > Max Bubakoff> 

nojono chlapci dobrý, váš stýlek známej, hezky to rozehráváte na větší ploše, jako úvod fajn.

Mě osobně vaděj věci jako ""nádherná vana", protože nádheru si každej představí po svym. Tak mnoho zdaru.

Tohle berte jako zálohu.

 

 

 

....ale jestli to zas nedokončíte...............


Body: 5
<reagovat 
no-next (Občasný) - 15.10.2004 >
Doporučil 
<reagovat 
MiKa (Občasný) - 15.10.2004 >
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 15.10.2004 > já svůj názor dávám jako protipól, ta věc se mi taky líbí, ale už teď se mi zdá poněkud nadhodnocená

takže: jazyková a stylistická neobratnost je zřejmá.
např."Nastaví teplotu na bavlnu. V přístroji tiše lupne. V klidu začne močit."

A přijde mi to zbytečně statické, vaše neschopnost popsat akci.Pokud máte dojem, že řazení textu povětšinou do krátkých vět mu dodá na dynamičnosti, tak je to celkem omyl. Nějaké zrychlující souvětí tam celkem chybí.

ta "ruština" není zrovna nejorigoš nápad a co se týče příběhu.. záleží na tom, zda jsem já jako čtenář schopen akceptovat, že jde o pohádku a unést tu míru nadsázky.
Ono se, s prominutím, přímo nabízí srovnání s C.Orangem, jenže Burgess to měl jazykově skvěle vychytaný (a výborně přeložený) a u něj násilí i přes všechnu bizarnost stále bylo násilím, u vás na mne cáká místo krve spíš kečup a dostávám u toho chuť na popcorn.

ta comicsovost z toho leze ven a strašně zbytečně exhibuje.. když to tak chcete ladit tak proč ne, ale text přece i přesto nemusí vypadat, jako by ho napsali dva šestnáctiletí kluci o polední přestávce na učňáku


asi tak.. bodově to podhodnocuju, ale to neva, ono se to aspoň líp vstřebá

Body: 4
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 15.10.2004 > Emmet_RAY> to je v pořádku emmete...sme řikali, že počítáme s direkty:))mno...sice nejsme dva šestnáctiletí kluci na učňáku, ale ta rychlost souhlasí...sakra, ruština neni origoš, to je přece jasný, tohle bude tak nasekaný klišé, až se ti z toho vobrátí kufr..je to kompilát mezi komiksem a prózou, páč stále nevíme, kam to vodkočírujem....nechceš se naučit kreslit?.))))statický to má bejt...copak vrahoun u prohledávání bytu tancuje a skládá sonety čéče...je to taková milá malá etuda...:))sakra, se zase nadhodnocuju:))ale jo emmete, nejde vo body, de vo to, žes tomu věnoval čas a hlavně, že si k tomu sepsal tagle dlouhou poznámku...to těší....
<reagovat 
swao (Občasný) - 16.10.2004 >

Vypadáto slibně.Jsem zvědav na pokračováni.


Body: 5
<reagovat 
noa (Občasný) - 16.10.2004 > styl je celej raymond chandler, včetně américkejch kulis... jen kečupu víc a jako bonus (osvědčená) ruština... těším se na pokračování
Doporučil 
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 16.10.2004 > noa> a počkej až se ten čéndler namíchá s velšem...to teprve bude jízda...:))
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 16.10.2004 > noa> jo a žádná emérika to nejni, je to quewood....město tam kdesi...pak si taky nepleťte Republiku Chiarra s Salvadorem nebo Grenadou...a St.Garock se Sing Singem...:))) a třeba tak NonSuchArt Production s MetroGoldwynMeyer...:)))bude toho víc...:))
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
(1) 2
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter