Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 15.11.
Leopold
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Hra na tři
Autor: kalais (Občasný) - publikováno 1.8.2006 (09:19:36)


whispermoonlite (Občasný) - 10.9.2010 >

trvanlivé, trvanlivé věci. - podporují mé dlouhodobé domněnky, že ona krusta neprostupnosti, již někteří zmiňují, může mít souvislost s perpetuálním nábojem básně, který se neočte ani na poněkolikáté. - možná proto, že cílem není sdělování smyslu, alespoň ne nadřazeným, nýbrž vyvolávání smyslu děním v básni, které není chaotické a má svůj směr přinášející pohyb (a dost možná zážitek pohybu v magnetickém poli nevyjádřených, leč stále nějak inherentně přítomných antropologických a existenciálních konstant ve čtenáři, působí jako další kondenzátor). -

dobré je, že projitím cesty se náboj nevyčerpává. - a zde sehrává, zdá se mi, hlavní roli odstup, který si udržuje označující slovo od svého referenta. Směr sdělení se jakoby odklání do neutrální zóny, v níž se může donekonečna opakovat akt významového přenosu, který zajišťuje metafora, ALE zároveň, a to je klíčové, neopouští hlavní syntetizující linku básně. Je stále součástí její intence, stále se podílí na splétání a vytváření její sítě, tj. těla básně (její syžet je víc křížný a vířivý než lineární, což posiluje náboj), strukturovaného podkládajícím smyslem.

označování takto funguje v několika sférách naráz, i když se nejedná o starý symbolistický princip. - důležitá mi přijde otevřenost a nedourčenost oné přenesené roviny označení, to, co jsem nazval "neutrální zónou", odbočka, která není jen "přeložením" jednoho významu do druhého podle metaforického klíče. (tradiční symbolismus je oproti tomu dourčený - pouze se u něj zdvojuje referenční akt, který v obou polohách náleží jedné lineární lince.)

- popsaný jev je zároveň i to, co někomu vytváří neprostupnou, nebo hůře prostupnou krustu. - ("Kruh" je v tomto smyslu průhlednější a významově uzavřenější, ale zase účinkuje přímou ostrostí symboliky.) -

vypočítanost možná měla svůj podíl, ale je to vypočítanost hodná Holana, nebo W. Stevense, takže těžko v tomto kontextu, na této úrovni něco kritizovat. (a opravdu, po druhém zamyšlení mi srovnání s oběma autory nepřijde ujeté - zvlášť pro jiskrnou odolnost obrazu. - jejich intelektuální vs. Tvou pocitovou rovinu netřeba nyní srovnávat).


Doporučil 
<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli whispermoonlite
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter