Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Václav
Autor: Oplatka (Občasný) - publikováno 10.4.2008 (23:59:31)

Na začátku stál nápad natočit sérii televizních příběhů, inspirovaných osudy lidi, jimž byla z různých důvodů v posledních letech udělena prezidentská milost. Téma se ale ukázalo být natolik silným, že nakonec přešlo na plátna kin. Jeho prvním výsledkem je celovečerní film Václav, natočený Jiřím Vejdělkem podle scénáře Marka Epsteina.

Ústřední postavou je mírně mentálně opožděný čtyřicátník, který žije s maminkou na vesnici a pracuje v místním zemědělském družstvu. Pokud tedy pracuje, protože více než práce ho láká střílet pro zábavu z pušky nebo túrovat motorku. Vesničané snášejí jeho výstřelky tu s větším, tu s menším skřípěním zubů, přesto přítomnost „obecního blázna“ dokáží tolerovat. Dokud Václav v naivní touze pomoci obdivované ženě nepostřelí vlastního bratra. Skončí ve vězení a zbaven bezpečí vesnice a blízkosti maminky chátrá…

Hlavního hrdinu ztvárnil Ivan Trojan, a jeho umírněný projev se naproto liší od všeho, na co jsme od představitelů psychicky opožděných postav zvyklí. Ostatně, lehká mozková reatrdace, kterou má hrdina trpět, znamená, že postižený se zastaví přibližně na úrovni dvanáctiletého dítěte. Trojanův Václav tedy mluví a chová se vcelku normálně, jen není schopen pochopit složitější věci a občas provádí vylomeniny, jejichž následky si neuvědomuje. (Na druhou stranu myšlenka, že nejspíš neumí číst, je trochu mimo, dvanáctiletí už běžně čtou tlusté knihy.) Hercův výkon však patří rozhodně k největším kladům filmu.

Velmi přesvědčivá je rovněž Emília Vášáryová ve střízlivě pojaté roli hrdinovy matky, ustarané venkovské ženy, které věříme každý povzdech. Možná trochu nešikovným tahem je na druhou stranu obsazení čerstých třicátníků do rolí rodičů dospívajících dětí; platí to zejména u Jana Budaře, který má na úlohu otce hned dvou třináctiletých chlapců ještě dost času.

Větší problém ale spočívá v něčem jiném. Hlavní dějová linie, která vychází ze skutečnosti, je dostatečně nosná a silná. Horší je to s vedlejšími příběhy, které působí značně vykonstruovaně. Zejména to platí o krkolomné zápletce se ženou, do níž se Václav platonicky zamiluje, ale na kterou si dělá nároky jeho mladší bratr, sám ženatý, protože její dospívající nemanželský syn je jeho. Dosti nereálně působí také postava někdejšího udavače (Jiří Lábus), který kdysi zavinil uvěznění a potažmo smrt Václavova otce, ale který se nyní v roli starosty svědomitě snaží žehlit hrdinovy průšvihy.

Na filmu je také trochu znát, že se jedná o téma určené původně do televize. Příběh je viditelně natahován, rozšiřován o nové a nové epizody, které neukazují nic jiného než Václavu dětinskost a problémy, které vesnici působí.

Je to o to větší škoda, že ve chvíli, kdy se drama vystupňuje a Václav je konfrontován s následky svých činů, film vlastně končí. Konec je velice rychlý, přímo „useknutý“, přestože divák by se rád o hrdinovi, se kterým se naučil soucítit, dozvěděl ještě trochu víc…

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Kajman (Občasný) - 8.5.2008 > Ahoj OPlatko, hoj, po sto letech, ano, věru žiji, s odřenýma ušima, ale žiji, jak vidím, stále jsi aktivní na Totemu, toť výdrž. Václava jsem viděl na kompu a byl jsem, ku svému překvapení, velmi spokojen, tudíž zase budu trapně v opozici a nebudu souhlasit s tvou kritikou. A, protoze mi nejsi lhostejna, preci jen jsme pred mileniem byli spolu nekde na caji, kurna, vodvaz se, vodvaz se, holka a nebud tak akademicka, hrozne te to brzdi, dej pruchod emocim, bud sva, bud expresivni, at to ma koule, akademicke recenze vypilovanou cestinou pisi vsade! Ale jinak smekam pred tvou vydrzi. Nezajdem na drink? Ale uz bych te nejspis nepoznal :o)
<reagovat 
viktoria (Občasný) - 14.4.2008 > --- film som videla už dosť dávno a keďže môj mozog je kŕmený 2 filmami denne tak začínam trpieť trochu sklerózou --- no toľko ešte viem, že som filmom bola strašne sklamaná --- po 15 minútach som sa začala nebezpečne hniezdiť a po pol hodine som chcela z kina vybehnúť so zúfalým výkrikom: "zabite epsteina!" --- Trojanovi nemôžem nič vytknúť, ale jeho stvárnenie je pre diváka neopodstatnené, keď nie je podporené kvalitným príbehom --- a ten len ťažko ťažko pokrivkáva, sťažka sa nadychuje aby nakoniec spľasol bez akejkoľvek pointy -- dokolečka dokola sa opakuje schéma --- prúser, ospravedlnenie mamičke, prúser, sorrac mamicka etc. --- po technickej stránke je to OK --- ale najlepsie na celom filme je hudba J.P. Muchowa :-)

K recenzii --- chcela by som si od teba precitat nieco osobnejsie, vsetko sa mi zda na jedno kopyto --- viem, ze to pises do nejakeho casopisu, mas predpisanu dlzku atd., ale nepremyslas nad tym, ze sem hodis nieco dlhsie? --- chyba mi z toho nejaka tvoja esencia --- je to take neutralne pisanie .-)
Body: 3
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 18.5.2008 > viktoria> já bych to nepokoušel
<reagovat 
DeadKennedys (Občasný) - 13.6.2008 >

Neutrální sice ano, ale už o poznání lépe zvládnuto obsahově ... jsem potěšen a věřím, že časem přijde i nějaká ta esence :o)

jinak valím oči, že zrovna Oplatka se pustila až do takový kritiky :o)


Body: 4
<reagovat 
Hrdý (Občasný) - 16.6.2008 >

napsalas, že trojan hraje čtyřicátníka, budař je bratrem vzdáleným o pár let, což by znamenalo, že by měl děti kolem dvacítky. Nehledě na to, že je to úplně fuk

 

(Na druhou stranu myšlenka, že nejspíš neumí číst, je trochu mimo, dvanáctiletí už běžně čtou tlusté knihy.) - ale václav čte a dokonce velmi dobře, to ostatní si myslí, že je debil - tady jde naopak o výbornej nápad a střet

 

jsem nikde nenašel, proč příběhy vedlejších postav pokládáš za vykonstruované.. Lábusův příběh je navíc od začátku na pozadí příběhů a dá se tušit.. jeho vztah k vašáriové je plnej napětí a překvapivých situacích, navíc i místy hlubokých

 

 

nepřijde mi ani moc dobrý tak přímo nahodit celý děj filmu jak to děláš na začátku

 

nevim, jestli jde o letmou kritiku nebo recenzi


<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 21.8.2008 > tys fakt vystudovala žurnalistiku? ;-) pořád přemýšlím nad tím, proč je dneska tak zoufalá úroveň tištěných médií a ono to nakonec možná bude tím, že všichni kmenoví autoři mají příslušné vzdělání...
Body: 2
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter