Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 22.12.
Šimon
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
z Bělče
Autor: pomerančová (Občasný,Redaktor) - publikováno 27.10.2010 (23:09:03)

I,

je postel a je stůl

po celém domě

plátky hub

voní

k večeru rosa

vítr hnal mraky přes měsíc

z ohrady nesl

šepot koní

 

 

II.

v lipovém čaji příchuť cest

a letní ticho

za poledne

přesycen večer

světlem hvězd

až marné zdá se

jít jen k jedné

 

 

 

III.

Pod okny křičí

cizí dítě

celej den

už zrána došly

cigarety

čas jako třísky pod kůží

k nám mluví hlasem vzteklých včel

ve vaně ryby

čekají

taky

na ortel

 

 

IV

padlo pár hvězd

za kostel

kam dávno pánbů

nechodí

noc spala jako černej pes

ze spaní štěkla

a přišla bouřka

dřív než rozednění

 

 

V.

za lesem stával

dávnohrad

z něj v kopci jen pár

polozdí

a v lese šero

tolikrát

o vyschlé tůni

listí sní

 

 

VI.

jak kámen tajen na dně studny

je nepřebolen kořen bludný

na povrch nesen

vědrem dní

 

 

VII.

Telátka zrají

do švestek

na starou bolest

není lék

odešly stromy

do třísek

o lesní tůni

sucho sní

zní kámen hluše

vědrem dní

ztracené šaty

po-pe-lek

telátka zrají

do švestek



Poznámky k tomuto příspěvku
travail (Občasný) - 28.10.2010 >
Doporučil 
<reagovat 
Mima (Občasný) - 28.10.2010 > ...ta báseň zpívá,.... nota k notě sedne,... a tak pořád dál....to se čte samo.......si to ukládám.....
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
stanislav (Stálý) - 28.10.2010 >
Doporučil 
<reagovat 
Mlž Svatý (Občasný) - 27.10.2010 > to je (zase) vypsaný tak přirozeně, jako když jeden dejchá... moc moc moc
Doporučil 
<reagovat 
 stanislav (Stálý) - 28.10.2010 > Mlž Svatý> mocinky se říká. hehe
<reagovat 
dadik (Občasný) - 28.10.2010 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 stanislav (Stálý) - 28.10.2010 > dadadik> zdrávstvuj, Dadádig.
<reagovat 
stanislav (Stálý) - 28.10.2010 > jít jen k jedné .... co jiného? jinak to nejde... :)))
<reagovat 
stanislav (Stálý) - 28.10.2010 > krása
Body: 5
<reagovat 
 pomerančová (Občasný,Redaktor) - 28.10.2010 > stanislav> och! :-)

<reagovat 
čtenář literární agent - 27.10.2010 > inu básně! výborné!
<reagovat 
 stanislav (Stálý) - 28.10.2010 > čtenář> no. literární agent s vodou z Chebu tomu rozumí jako nikdo jiný. asi někdy se pojedu podívat třeba do Liberce.
<reagovat 
 čtenář literární agent - 29.10.2010 > stanislav> hlavně, že tomu rozumíš ty!
PS: Nepiš mi na soukromý mail a nevšímej si mě.
<reagovat 
NORBERT68 (Občasný) - 29.10.2010 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
HanaKonvesz (Občasný) - 28.10.2010 > je to nejkrásnější básen, jakou kdy hana četla. hana pomerančové děkuje za to že tak krásně píše, za to že má na všecko nervy, za to že spolu chodíme na kafe a čučíme na hvězdy a voni padaj a vůbec!

sláva pomerančové!!!!!!!!!!!!!!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 pomerančová (Občasný,Redaktor) - 28.10.2010 > HanaKonvesz> a sláva Haně, který je to věnované!;-)
a taky děkuju, za všechno!
a za Běleč, která to inspirovala, samozřejmě též :-)
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 29.10.2010 > HanaKonvesz> není to diskriminace jablek?
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 stanislav (Stálý) - 28.10.2010 > pomerančová> sláva Pomerančové. básnířce věhlasné a umné. neasi. :))
<reagovat 
 HanaKonvesz (Občasný) - 29.10.2010 > Luk Malér> je. .-)
<reagovat 
Bajata (Občasný) - 29.10.2010 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Montrealer (Občasný) - 29.10.2010 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
koloděj (Občasný) - 30.10.2010 >
Doporučil 
<reagovat 
egil (Stálý,Redaktor) - 30.10.2010 >
Doporučil 
<reagovat 
pegasi (Občasný) - 30.10.2010 >
Doporučil 
<reagovat 
divej Mára (Občasný) - 31.10.2010 > Dodatek? Co dodat, chval si co je k chválení...
Doporučil 
<reagovat 
paryb (Občasný) - 31.10.2010 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
asi (Občasný) - 31.10.2010 >
Doporučil 
<reagovat 
asi (Občasný) - 31.10.2010 >
<reagovat 
Mbonita (Občasný) - 31.10.2010 > nádherná poetika chvíle
Doporučil 
<reagovat 
zanzule (Občasný) - 31.10.2010 > 5+++
Body: 5
<reagovat 
Zeanddrich E. (Občasný) - 31.10.2010 >

"

 

."


Doporučil 
<reagovat 
 Zeanddrich E. (Občasný) - 31.10.2010 > Zeanddrich E.> 

"... -a co to vlastně "...všichni" v té "Bělči" máte ? ... -to je středisko "něčeho", chrám

 

 

nějakého kultu, "...iniciační" centrum, nebo co ??  -Název je to, pravda, sympatický...; ... ....

"


<reagovat 
Zeanddrich E. (Občasný) - 31.10.2010 >

"

 

."



Body: 5
<reagovat 
holger (Občasný) - 31.10.2010 >
Doporučil 
<reagovat 
čtenář literární agent - 1.11.2010 > whis: poskytni odkazy!
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 1.11.2010 > čtenář> co se týká odkazů, nechtěl jsem jmenovat již prve, protože je to nevhodné u cizích příspěvků - nakonec jsem po zjednodušení hl. části komentáře zjistil, že pro podstatu věci to není ani důležité, že si vystačím i bez srovnávacích příkladů. - takže asi tak. - různá díla doporučuju průběžně, stejně jako jiní, tím se dá řídit, a čtenáři si nejlépe najdou sami cestu k poezii, kterou potřebují/chtějí číst.
<reagovat 
swedish_nigg (Občasný) - 1.11.2010 >
Body: 4
<reagovat 
muck (Občasný) - 1.11.2010 >
Doporučil 
<reagovat 
muck (Občasný) - 1.11.2010 >
Body: 5
<reagovat 
r.h.factor (Občasný) - 1.11.2010 >

Je to jako sledovat praskání dřeva v ohni.
Body: 5
<reagovat 
whispermoonlite (Občasný) - 1.11.2010 >

ze slov, resp. z veršů, docela chápu, že autorka má poezii ráda, že umí poskládat slova tak, aby nedrhl rytmus, že dokáže vyjádřit nějaký prožitek, nebo spíš popisně dokumentovat, co zrovna bylo po ruce, ale jinak to na mě působí převážně neslaně nemastně, vcelku bez nápadu. -

Tam, kde měla být alespoň vykupující bezprostřednost (nevinnost), často přichází imitace a náhražka, s nimiž spoluúčinkují gesta a náběhy reflexí, pohledy na svět původem odjinud (třebas nyní pociťovány jako neodlišitelně osvojené) - tak obecně provařené, že nemohou překvapit; tak nevýbojné a opatrnické, že nemohou znepokojit ani zasáhnout; tak málo vyhraněné do dříve neviděných barevných konstelací, že nemohou oslepit ani jiskřivým zábleskem okamžiku. - spíš pohltí jako bezzubá, trochu barevná, trochu sladká, trochu štípající kaše, po jejímž pozření se čtenář/-ka nadopován/-a dávkou estetického ibuprofenu vydá bez dalších otázek a pochyb plnit své životní povinnosti. - Nebo se na první místo dostává úsilí o 'poetický zjev' (podle neurčité konvencionalizované představy o tom, jak asi poetično vypadá). -

Pokud by se z této nešťastně srostlé drúzy podařilo bezprostřednost vyoperovat, jejím ekvivalentem by byla mělkost a nevzrušivost obrazů. - Styl básně je ve své podstatě "autenticky" náhražkovitý, bezděčně se připodobňující vzdáleným polorozpadlým vzorům, z nichž kompiluje tu ono, tu támhleto a nekriticky mele semínka vodivého vyjádření dohromady s lyrickou hlušinou. - Pravda, děje se to dnes a denně v různé míře u drtivé většiny autorů - avšak neuškodí občas si to připomenout i u díla, které se těší mimořádné čtenářské přízni v tomto kratochvilném múzickém prostředí. :)


delší rozbor pro pokročilejší
zájemce, leccos se opakuje z výše řečeného - běžný čtenář nechť, prosím, ignoruje

neměl bych snad tolik námitek proti odrůdě zenové poetiky pomíjívého okamžiku, kdyby byla vyostřeně přesná, nerozmazaná přes obligátní a vybledlá gesta. ta zde sice mají být, jak lze tušit, tou neokázalou a čistou lehkostí, ostrostí a přesností, věrností chvíli, ale jsou jen málo vynalézavou (s modalitou klonící se ke slovu vůbec) probírkou dříve vyřčeného a konstelovaného lyrického arzenálu;
neměl bych námitky proti této poetice,
- kdyby nebyla nahusto prošívána reflexivními klišé, jež zde působí jako nápodoba jinými a jinde objevených postřehů;
- kdyby nebyla hrou na poznání, které jakoby nechce být poznáním, které jakoby chce být nevinným ničím;
- kdyby nebyla hrou na neokázalou metafyziku chvíle, která chce být tak neokázalá, až zakrývá prázdnotu za líbivou, hladce klouzavou, lehce stravitelnou, bezproblémovou, bezkonfliktní svrchní vrstvou; (a hru na lehkou metafyziku anticipovat musím, protože co jiného hledat - očekávat za nenápadně, avšak údajně nabitě se tvářícími obrazy - a není-li v nich ani tento moment nabitosti (poetického oživení/napětí), co potom vůbec mělo být zaznamenáno a vyjádřeno, aby to šlo číst jako něco z oblasti poezie?);
- kdyby nebyla hrou na lyrizovaný nadhled nárokující si tu stejnou nevinnnost, kterou znovu zrazuje echo odjinud (nejkřiklavěji v oddíle "všednodenní poetiky" č. III - takhle nějak se hledal způsob proti akademickému a filozofickému patosu před 60 lety). -

nemohu té nevinnosti, která je alfou a omegou stylem a prostředky implikovaného přístupu, věřit, protože je kontaminovaná buď 1) snahou znít tak, nebo onak básnicky, nebo naopak 2) nešikovností, která sklouzává k hříchům, jež uvádím výše. - a co nakonec s nešikovnou nevinností, byl-li by to ten případ, bezděčně a snad z nešťastné shody okolností/podobností vyznívající jako x-tý odvar (nebo raději kompilát poetických prostředků nedosahujících svébytnosti, soběstačnosti) z něčeho původnějšího? -

převládá u mě pocit, že mám před sebou nadšení šikovně zpracované četby, pokud jde o styl a výrazivo, a potřebu něco si pro sebe zaznamenat, snad i něco z prožité skutečnosti; avšak ne zaznamenat způsobem, nad nímž by Jan Lopatka zajásal, nýbrž již nečistě zaznamenat s touhou být, řekněme, za každou cenu, básní - to, pokud jde o vnitřní angažovanost. Nebyl by to sám o sobě problém, kdyby se text nevyskytoval v kontextu, v jakém se nyní vyskytuje.
- aby nedošlo k mýlce, nepodezírám autorku vůbec z neupřímnosti - ba naopak - musím říct, že ta upřímnost, s jakou dostává přijaté a přejaté podobě poezie, je nejvíce na závadu, pokud bych měl text nahlížet jako nový poetický akt. -

ovšem zároveň se musím ptát, zda o to zde někdo stojí, zda se nejedná jen o můj soukromý ohled při četbě jakéhokoliv textu a zda doba přeci jen nepřeje lehkým vývarům, v nichž se nic neděje natolik, až se toto nedění stává hlavní konejšivou, hladivou, či uklidňující či kdovíjakou devízou. či zda se nejedná o nějaký mně nesrozumitelný poetický styl, s hodnotami, jež jsou mimo dosah mého poetického chápání.


<reagovat 
 egil (Stálý,Redaktor) - 2.11.2010 > whispermoonlite> Někdo - vědomě či nevědomě - recykluje Sácela, Seiferta, Holana -, jiný zase surrealisty (s množstvím genitivních holanismů). To si nevybereš.

V reakcích pěkně mixuješ Bretonovy manifesty s postoji lit. kritiky 60. let, to je pěkné, to se mi líbí..

ale abys ve všem tom vymezování se neztratil sám sebe (zní to hluboce? to je dobře, protže přesně tak to znít MÁ! ;-)
<reagovat 
 jafa (Občasný) - 3.11.2010 > whispermoonlite> oba rozbory na první pohled působivé, jako Štolba o Štroblové, stejná pozice i argumenty

jen mě trochu děsí, že si ten "rozbor" (Štolbův i tvůj) tak moc poradí bez rozebíraných básní samotných. Až po vstřebání rozboru jsem je (básně výše) s nevelkou chutí přečetla, samozřejmě se mi nelíbily, a asi by se mi nelíbily ani před tím, ale přesto... je tu trochu propast, řekla bych, mezi tím Tvým efektním psaním a textem samým, který odsouváš pryč - neotevírá se mi díky Tvému psaní o něm, nebohatne mi. I když je kritika záporná, čekám od ní, že nějak přispěje k mému porozumění tomu samotnému textu, ale tady se to nijak kokrétně nepropojuje.

A kdybys to chtěl nejak napravit a propojit, a citoval bys proto z některé básně verš, co víc bys k němu mohl napsat než něco jako: "třeba zrovna tenhle verš se mi zdá tak hrozně neoriginální"... no a to mi přijde nějak málo...
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 2.11.2010 > egil> Evidentně jsi nepochopil, o co mi v kritice šlo.

Pokud se vymezuji proti povrchnímu mixuláši z recyklovaných součástek, zůstává pro mě na prvním místě důležitosti přítomnost vodivého vlákna, které jiskří do morku kostí - a to, bohužel, žádná kaše z přežvýkaných soust nesvede. - i kdyby byla přežvýkaná sebeupřímněji - zrovna Tobě nemusím vysvětlovat, jak tady na pocitovou/prožitkovou upřímnost sere pes - protože pocitově upřímného lyrického bláta je všude spousta.

Mám z Tvé poznámky i podezření, že buď
- nerozumíš rozdílu mezi inspirovaným postupem, který se přetaví v nový jazyk (žádný autor se neodráží z ničeho, každý má nějaký rodokmen, který je v jeho/jejím stylu patrný) a imitací vyjadřovacích postupů (myšlenek, strukturování a selekce prvků z vypozorované skutečnosti, způsobů jejich zobrazení atd.), která se novým kořenem nestane, nebo
- maně či s nepřiznaným úmyslem obhajuješ tento druhý přístup, který je morem tvorby publikované na internetu. - hážeš to nějak do jednoho pytle.




<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 3.11.2010 > jafa> 

přesně tak, zvlášť s ohledem na to, co dodáváš v posledním odstavci. - jsou texty, které přijímám jako celek, ale vadí mi u nich nějaká místa, tak na ně poukážu a řeknu proč.

tohle je jiný případ - zde, mohu to tak říct, napadám celkový přístup, nebo se snažím charakterizovat to, jak mi text celkově zní a jaké jeho rysy mi v tomto přístupu, stylu nejsilněji zaznívají - je to komplexní záležitost. - a nechtěl jsem, i vzhledem k citlivosti rozhraní, vzhledem k tomu, co jsem označil za nešťastnou drúzu, zabíhat do konkrétností, v nichž by se podstata problému ztratila. - navíc si myslím, že tentokrát by vybírání jednotlivostí mělo i opačný efekt - problém je propletený, a do značné míry na povrchu nezjevný - skrytý.

další věc je, zda je záměrem tohoto rozboru něco dokazovat (a vyvozovat z toho důsledky - má něco autorka na svém přístupu měnit?) - ne, není. - proč? k čemu by nějaké dokazování bylo, v oblasti tak neexaktní? - byl by to hrad na písku. - na jednu stranu není třeba říkat, že toto je špatně (špatně vůči jakému smyslu? - vždyť příspěvek je populární, živě se účastní komunikace na ose autor - čtenář, je pro mnohé uspokojující, ba vrcholně uspokojující - proč tedy něco měnit?), - na druhou stranu, zní mi, jak mi zní - a toto znění jsem tu charakterizoval - že to může vyvolávat negativní konotace ohledně jeho abstrahované hodnoty, je vedlejší, protože taková abstrakce závisí na tom, k jakému dalšímu účelu by se text měl použít. (literární kontext, historicko-vývojové hodnocení apod.)

co zbývá, je homogenní pohled, který se opírá zčásti o argumentaci, zčásti o čtenářskou zkušenost, zčásti o vnímatelský cit a zčásti o individuální poetické a estetické preference - a to jsou dohromady proměnlivé hodnoty, na jejichž základě nelze nic dokazovat neodvisle od jejich nositele. - jedině, jak říkám, spoléhat se na jistou homogennost, koherentnost, snad i důslednost náhledu. -

pro další čtenáře pak případný smysl vidím v tom, že jim následování percepčního a analytického procesu může urychlit, usnadnit, zpřístupnit, uvést do souvislostí, na způsob katalyzátoru, jejich vlastní ponětí o tom, co a jak se může v básni odehrávat. - tuhle zkušenost máš určitě sama - přečteš si někde něco a zjistíš, že je Ti náhled blízký, aniž by ses k němu musela sama zdlouhavě prokousávat.

pokud se Ti moje charakteristika-kritika s vlastním textem nepropojuje, a tady nepopírám, že je vedena na zobecňující rovině, takže žádný div, navrhuji toto: zkus si v textu sama pro sebe nacházet ty jevy, které uvádím. - pokud je tam nezjistíš, pak Ti patrně nezbyde, než se od mého náhledu distancovat a přijmout za svůj nějaký jiný.

(a pokud jde ještě o ty citace - mohl bych použít odhadem 90% textu a zařadit jeho části k uváděným charakteristikám - byla by to krutá vivisekce, či autopsie, podle toho, jak živý/mrtvý se text komu jeví)


<reagovat 
 egil (Stálý,Redaktor) - 2.11.2010 > whispermoonlite> Rozhodně máš pravdu v tom, že nejde jen o to "buď"-"anebo", že jde především o "jestli" (a to se nedá naučit - ta energie v autorovi je nebo není)....

vždyť jo, píšeš věci, s nimiž se dá z valné části souhlasit; spíš jsem tě chtěl jen trochu popíchnout, zlehčit to - přijde mi poslední dobou, jako bys tady vedl nějakou křížovou válku, či co vlastně...
<reagovat 
 jafa (Občasný) - 3.11.2010 > whispermoonlite> já nevím, spíš jsem myslela, že ten rozbor se mi zdá přes jeho efektnost vlastně vágní a chudý.

ale víc by mě zajímalo, jestli si dovedeš představit tohle: Příhlásíš se /ty/ měsíc dopředu na ukázkovou hodinu muzikálového tance, zaplatíš s velkým předstihem, těšíš se s velkým předstihem. Najdeš ve svém nebohatém šatníku vhodný a úžasně slušivý oděv. V den T přijdeš do taneční školy o hodinu dřív. Převlíkneš se a nadšeně běháš po chodbách jako zajíc, dokud tě nevpustí s bandou ostatních tanečnic do sálu se zrcadly. V sálu si stoupneš nesměle dozadu, protože přece jen s muzikály nemáš vlastně žádné zkušenosti. Úderem šesté přibíhá neuvěřitelně dynamická lektorka, pouští na plný pecky rychlou moderní taneční skladbu a v překotném tempu naučí ostatní dívky sestavu, z níž pochytíš jen málo. Po půl hodině marné snahy nenápadně odcházíš, cestou domů se se slzami v hlase svěřuješ po telefonu pár lidem, někteří namísto útěchy naznačí něco jako Cos tam teda lezl... pak přijdeš domů a tam smutně a rozpačitě pláčeš.

stala jsem se totiž obětí takové podivné historky a pořád mi přitom v hlavě strašilo, že je to asi něco z nějaké tvé bizarní básně, co se transformovalo s příslušnými obměnami do života (mého)
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 2.11.2010 > egil> 

ano, k první části, není žádnou ctností, že si někdo rád čte a že má nadšení a ambici psát. - Poezie si vybírá sama; a s ohledem na to, co implikuješ dále, - musím uznat, že se má kritická měřítka postupně posouvají. -

před rokem, nebo tak, jsem víc zohledňoval nadšení. - jenže to poezii opravdu nedělá. - jako je zbytečné kriticky potírat kde co, přišlo mi nyní vhodné připomenout (a snad nejen tentokrát), že i poezie je oblastí, v níž existují hodnoty a pravidla, že je to expertní oblast. - zlehčení je fajn, ale má i odvrácenou stranu rozmělňování, rozřeďování, slevování z nároků (jak na straně čtenáře, tak na straně autora) s náběhem k jakési popularizované masovosti.-

tenhle poslední efekt se možná podceňuje na pozadí slov o tom, jaký je o poezii relativní nezájem, jak je společensky okrajová a ekonomicky nenávratná. - z pozice tohoto podcenění pak vyplývá možná větší tolerance k poetickým projevům všeho druhu, s větším ohledem na kvantitu než na kvalitu. - i když je elektronické prostředí jinak strukturované než papírové, protože zde není takový důraz na pyramidální hierarchii a protože více věcí může existovat paralelně podle horizontální osy a neruší se a není třeba proti nim nijak kriticky vystupovat, jsou zde tak či onak vyjádřené sféry většího zájmu, exponovanější oblasti, kde se může odehrávat něco důležitějšího. - no, a do toho jsem se rozhodl též promluvit. :)

elektronické prostředí má špatnou pověst, převážná většina solidních autorů zde není, nebo zde byli a odešli, a snaha o serióznější kritiku v rámci možností a dovedností může být tím, co tyto autory přiláká, aby to tady bylo čtenářsky zajímavější. - a znovu říkám, nejedná se o vertikálně orientované prostředí, tzn. přítomnost solidnějších autorů nevylučuje přítomnost těch méně kvalitních - jejich světy si zde mohou nerušeně vegetovat.

takže kratochvilný kabaret je fajn, sám se sem chodím taky bavit, ale protože beru tohle prostředí vážně, pokud jde o Poezii (byť to může vyznívat nemódně, naivně, nebo dokonce trapně pateticky), reaguji i s vážnou tváří.(až nebudu mít čas, tak se na to asi taky vykašlu :)


<reagovat 
Axxa (Občasný) - 3.11.2010 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
kretén TOTEMu (Občasný) - 27.11.2010 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení     Novější>>>

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný,Redaktor)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter