Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 22.12.
Šimon
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
včera jsem si koupil na 65. narozeniny komedianta borce Borise Rösnera poslední výtisk jeho knihy bez věnování (RIP), 3 ks jsou ještě volně v Pardubicích, 4 ks v Hradci Králové a něco málo zbývá v Brně :)
Autor: mystikus (Občasný) - publikováno 26.1.2016 (06:49:12)

„Když muž chce, dějí se pozemské i nadpozemské nadprůměrné zázraky – třeba vzmužíš i ostatní odrůdy lidstva a zvedneš klidně celou vlast! Můj život? Život samostatných Čech! Nad mou mohylou vztyč ten druhý. Jestli ale, jak se k nekonečné hanbě zdá, nemá mít tato země v budoucnu žádné mužné potřeby, jestli tě nechá osaměle bojovat za její lepší příští – čím tu pak bude život?!!“

(Jaroslav Hilbert – Falkenštejn)

 

„Život je jako darebnice, do níž jsme se zamilovali až po uši, takže nakonec přistoupíme na všechny podmínky, které nám klade, jen když nás neopustí.“

(Giacomo Casanova, Historie mého života, známý Český návštěvník u dámských ložnic na zámku)

 

„Musíš se bít, vždyť k tomu jsi stvořený se bít a rvát stromy rovnou i s kořeny. Tohle je život, jen ti to sílu přidá. Pryč s uslintanou lží a pábením tolik řidoučkým na uši jak voda.“

(Henrik Ibsen – Peer Gynt)

 

25. ledna 2016 slaví 65 let herec a komediant borec: Boris Rösner:

 

 

„Do vesmíru jsme odpálili

k pouštím měsíčním. V jeho prachu tam

bezhlesně zdechli

už mnozí z nás. Však většina

se uškvařila v olovnatých parách Merkura,

v olejnaté louži Venuše se roztavila,

a dokonce i na Marsu

požíralo nás to Slunce.

Hřmící radioaktivní žlutý terč.

 

Jupiter zapáchal.

Rychlost šípů rotující methanové kaše

tížila nás tak šíleně až jsme Ganymeda poblinkali

Saturna jsme zahrnuli kletbami

Co dále přišlo pak, o tom už není třeba slovních metafor

Uranus, Neptun

šedavě zelení oslizle zmrzlí

Na Pluta a Transpluta dopadly

poslední naše necudné vtipy

 

Dávno již zaměnili jsme Slunce za Síria

Síria za Kanop

Dávno vyšinutí z drah

řítili jsme se vzhůru do hlubin

směr sněhobílé souhvězdí, jehož jsme nedosáhli jaktěživ

 

Dávno už mumie uvnitř kocábek

na sobě krunýř výkalů ach jo

 

A v rozšklebené mordě

žádná životadárná myšlenka na už dýchající Zemi“

 

Friedrich Dürrenmatt „Fyzikové“

 

 

Boris Rösner exkluzivně o svých pozemských divadelních zážitcích v promítání v nabitém sále vzpomínání…

 

Když bylo hezky, chodili jsme se opalovat na Žofín. Měli jsme tam celoročně pronajatou kabinku.

 

Jednou jsem přišel k dece a vedle mámy ležela cizí holka, velká asi jako já. Hulila dým z cigarety! Nechápal jsem, proč se máma vybavuje neustále s nějakým cizím otrapou, který navíc má neotřesitelnou chuť si jít zapálit. A tak té malé říkám:

„Pojď si pinknout.“

Nic neřekla. Jen se tomu smála.

Když odešla, máma se mi přiznala:

 

„Blbečku, to je Aťka Janoušková. Je stará jako já!“

 

Teď po letech jsem s Aťkou daboval Včelku Máju; je stejná furt v notoricky známém rozměru, já jsem přibližně o metr vyšší. Té příhodě jsme se moc nasmáli.

 

Navečer jsme s mámou zašli do vinárny. U baru seděl pán, který vypadal jako Waldemar Matuška, a máma hlesla:

„To je pan Matuška. Zpívá se mnou písničky.“ Pak ukázala na druhého pána a řekla:

 

„A ten pán je kat.“

Kat býval doktorskej bylinkář. Vypadal velmi noblesně – mohl jsem na něm oči nechat. Marně jsem si představoval, jak se tváří, když stíná hlavy.

Večer mě máma vzala do Violy. Bylo mi sedm a já mohl být do tří do rána při vědomí a poslouchat jam session a Luďka Hulana!

 

Nějaký čas máti žila s jeho kytaristou Láďou Tomkem – hrál báječně nefalešně na gibsona. Bydlel jako Petr Sís v Nerudovce přímo vedle domu U dvou sluncí. V pokoji s obytnou předsíňkou.

 

Tady jsem se na silvestra prvně zlískal, domácí víno jsem si popletl s limonádou. Byl jsem jak třaskavina. Hodně jsem se lámal smíchy, něco blekotal a tváře měl rozpálené jako kamínka – máma se bála, že mám horečku.

 

Pak máma z AUSu odešla, poněvadž se jí stýskalo po divadle.

 

Dostala nabídku na angažmá od pana Ornesta do Městských divadel. Ale odmítla; pravila, že by se takovým herečkám, jako je paní Adamová a paní Irenka Kačírková, nemohla nikdy dobře vyrovnat.

 

Zvláštní pokora; možná si prošvihla život.


Šla do Warnsdorfu. Za třináct stovek měsíčně! V AUSu na tom byla finančně dobře, v Darexu, pozdějším Tuzexu, nakupovala i rýži. V roce padesát osm mi koupila rifle! Nosil jsem je dvakrát ohrnuté. Ve Warnsdorfu jsem k džínám začal nosit svetry, které mi máma pletla.


Hned po nástupu dostala roli tanečnice ve hře Kat a blázen; na konci světa se inscenovala komedie Voskovce a Wericha.


Hrála ve žlutém, šustivém kostýmu, síťovaných punčochách a byla silně nalíčená; pihu na tváři měla jako nehet od palce. V ruce půlmetrovou špičku. Voněla stejně jako celé představení čímsi zakázaným. Šla na toaletu a já si broukal:


„Král, že musí kata míti,

aby se lid bál.

Jen bláznovi je dovoleno,

aby se mu smál.“ 


A měl neodolatelnou chuť si šluknout. 


Ve Warnsdorfu mi dvakrát vzali pionýrský šátek. Jednou proto, abych na tom byl stejně jako tamní děti – šátek jsem dostal v Praze za vzorné známky dřív. Podruhé za trest; občas jsem místo na schůzky chodil na napínavější zkoušky v divadle. 


Řekl jsem učitelce:

„Tak si ho nechte!“


Kuráž jsem zdědil po mámě. 


Ve Warnsdorfu máma žila s režisérem Oldou Křížem. Bral jsem to, jako že musí žít s někým, kdo má vyšší funkci než ona. Žil s námi šest let; den co den. Táto jsem mu řekl dvakrát. Jako poděkování, že se o nás stará. Pro radost. On to byl, kdo se ptal, jestli mám úkoly. 


Ani mi nepřišlo divné, že se s mámou rozkmotřili. Matku jsem litoval, když plakala, a jemu jsem rozuměl, když byl rozhodný.

Možná je to nevazebnost, možná pud sebezáchovy. Věděl jsem, že máma je schopná něčemu nebo někomu lehce propadnout. Má v tom zase prsty divadlo. 


Sám cítím, že s někým mi to na jevišti odsejpá. S někým mi to něco říká. A s někým mě to povznáší: s Janou Preissovou a s několika dalšími kolegy. Je to víc než přátelství, než láska. 


Možná žila mátinka lehkovážně, protože už nemohla mít děti. Bylo to pro ni ponižující a paradoxně osvobozující. Chtěla mít ještě holčičku – Dorisku, i když by na ni měla asi tolik času jako na mne. 


Po roce jsme kočovali do Klatov, brblal jsem:

„Ale tam já ve škole nebudu znát žádné děti.“

A máma řekla:

„Nebudeš.“

A bylo to.


V Klatovech jsem dostal první větší roli. Žádný jednovětý štěk, roli podstatnou pro děj. Bylo to ve Zmrtvýchvstání dědečka Kolomana. 


Při náletu dědeček ztratí paměť, dají ho do ústavu pro choromyslné. Potom praskne kotel, dědeček dostane ránu do hlavy a paměť se mu vrátí do normálu. Hrál jsem roli jeho vnuka. 


Hru režíroval Luděk Ambrož a mne máma. Při zkoušce stála v pozadí a soustředěně sledovala každičký můj pohyb, každé slovo. Viděla, jak složitě hraju a očividně trpěla. Doma mi říkala:

„Nemůžeš si jen myslet, že trucuješ. Musíš to divákům ukázat!“


Ohrnul jsem rty a pohodil hlavou.

„Přesně tak! Ohrň rty a pohoď hlavou! A ještě si dvakrát dupni!“ 


Byla mou první učitelkou herectví. Vysvětlila mi, že když chci něco závažného říci, musím to partnerovi poslat do očí. A když se na jevišti převléknu z kraťasů do obleku s kravatou, musím se chovat jinak. 


Začínal jsem chápat, co je to ta herecká zodpovědnost a ve svých dvanácti jsem si dělal starosti, abych nebyl špatný herec. 


Nějaký čas po premiéře mi řekla:

„Jedeme na návštěvu za dědečkem Hrdým.“ 


Připravila mě na to, že nás asi nepozná. Měl těžkou sklerózu, byl v ústavu pro choromyslné. V zámečku s parkem jsem prvně zažil, že moje divadelní role se nápadně podobá tomu, co prožívám v reálném životě. 


Nejdříve dědeček mámu skutečně nepoznal. Řekla mu:

„Tati, já jsem Jarmila.“

„Jó, Jaruška!“

„A tohle je Boris.“

„Jo, jo…“ říkal a díval se skrze mne. 


Nepřipadalo mi to ani smutné, ani veselé. Bylo to nijaké. Byla to role. 


Divadlo v Klatovech sídlí blízko náměstí. Klatovské náměstí se mi vybavuje zcela přesně: Černá věž; kříž v místě, kde se na náměstí zřítil provazochodec; katakomby s vysušenými mnichy; kostel – dvakrát jsem v něm ministroval; klášter a v něm divadelní zkušebny. 


V Klatovech byla máma první herečkou divadla; možná i proto, že žila s režisérem.


V divadle nikdy nesloužila, vždycky hrála velký dramatický obor – kurvy a královny. Od začátku byla obsazována do charakterních rolí. Naivky nehrála. Jako dvacetiletá dostala roli královny Elisabeth v Marii Stuartovně a Violy ve Večeru tříkrálovém. Měla pohled člověka, který o životě něco ví, kolem úst rýhu. Šla přes ostravské náměstí a tři metry před ní vybuchl granát; ustřelil jí patu a střepina zasáhla plíci. Válka. Měla třináct. 


V Klatovech jsme celou sezonu bydleli v hotelu. Divadlo platilo ubytování a přispívalo i na jídlo. Pořád dokola jsem si dával buchtičky se šodó, svíčkovou a smažený sýr. Rád jsem chodil do kuchyně, dívat se na robota na těsto – železná ruka v míse. V hotelu mě znali všichni, od kuchaře přes pingly a recepční po ředitele. Byl jsem „kluk pro všechno“; občas jsem i v recepci vydával klíče.  


V Klatovech jsem se od Pavla Landovského naučil jezdit na motorce. Měl JAWU 350 se sajdkárou. Tak má vypadat mužský!, říkal jsem si vždycky, když jsem ho uviděl. Má být vysoký a mít motorku.


Vždycky v neděli po obědě jsem musel Oldovi chodit pro pivo. Nenáviděl jsem to – bral jsem to jako příkaz. 


Jednou jsem v hospodě zelený džbán rozbil, nikomu jsem nevysvětlil, že jsem to neudělal schválně. Nespravedlnost! 


A jednou jsem v hospodě dostal pusu. První pusu. Bylo to za lok piva. O ní vím jen, že měla tepláky. Ale v té době je nosili všichni. 


Život jsem začal vnímat jako dobrodružství; naučil jsem se jeho proměnlivosti poddat.

Nejšťastnější jsem byl, když jsem si vypůjčil kolo a jel na nedaleký kopec – byl sopečného původu. Vyšplhal jsem se na vrcholek a cítil, že mám blízko k obloze. 


Anebo když jsem jel do lesa. Trávil jsem tam dlouhé hodiny. Lidi jsem pozoroval zdálky a stromy zblízka.

Stromy jsou jako postavy, každý má jiný charakter: jeden strom podpírá druhý, jiný je podpírán; některý má výhonky, jiný sesychá; jeden stojí rovně, další je zkroucený.

Les mi připomínal divadlo.


* 


Po roce v Klatovech máma přijala nabídku z Chebu: nová škola, noví kamarádi, nový domov, nové Divadlo pohraniční stráže. Cheb bývalo město vojáků, šlapek a cikánů. Tam jsem začal chodit do šesté třídy a budovat si světonázor. Ne ekonomicko–politicko–filozofický, ale ten životní. Začal jsem si uvědomovat, že jsem součástí něčeho. 


Ve škole jsem recitoval básničky: „Velké, širé, rodné lány, ať jste krásné na vše strany…“ Vědělo se, že jsem z herecké rodiny. Nebyl jsem už dítě cirkusáků. 


Přestal jsem se ostýchat a začal přemýšlet. Popuzovalo mě vystupovat ve sborových recitačních vystoupeních, které chtěly imitovat Burianův voiceband. Kde jeden zmínil: „Kam jdeš?“ Druhý: „Proč tam jdeš?“ Nebylo to divadélko. A já ve svých dvanácti přece dobře věděl, co je to za dar divadlo. 


Zaplaťpámbu, že jsem se dobře učil – míval jsem jedničky. Bral jsem to jako nevyřčenou povinnost vůči mámě. 


Jednou mě uprostřed vyučování zavolal ředitel školním rozhlasem, ať se žák Rösner ihned dostaví do ředitelny. Asi nějaký průser!, napadlo mě. 


„Utíkej do divadla! Máš zkoušku,“ sdělil mi. „Přijel pan Höger. Budete spolu hrát.“

Tenkrát herci z Prahy jezdili hostovat na oblast, vždycky tam hráli nějakou svou parádní roli. 


Rozklepala se mi kolena.

Přišel jsem do divadla jako na zavolanou, a pan Höger se mě zeptal:

„Co tady pohledáváš?“

„Já jsem malý Horský,“ odpověděl jsem.

„Tak to spolu hrajeme Dürrenmattovy Fyziky,“ řekl a vypálil to. Ne na polovic. U něj nic nebylo jako, všechno bylo autentické, skutečné v čase a v prostoru. Už jsem to uměl rozlišovat.


Později jsem pochopil, že tomu, jak hrál, se říká herecká pravda.


Mohl bych žít kdekoliv – v Německu, v Americe, v Japonsku. Nejsem hrdý na to, že jsem v Chebu hrál s panem Högerem. Byl jsem dítě, a on se ke mně choval jako k vyzrálému kolegovi.


Pro mámu byla sezóna jakbysmet přelomová. Na záskok dostala roli matky v Čapkovi, zahrála ji skvěle. V pětatřiceti! Hrála Voršilu v Lesní panně. A hlavní roli ve Werichově úpravě Hello, Dolly – v Tetě z Bruselu. Já chodil na její představení, prožíval všechno s ní. 


V té době se mi začaly líbit holky a máma byla ještě mladá. Bylo mi dvanáct, jí jednatřicet. Žárlil jsem na ni a obdivoval jsem ji se vším všudy. 


Uměla zastat všechno: Hrát divadlo. Vařit. Péct. Šít. Plést. Hrát bridge. Skákat z pětimetrového můstku do vody. Tancovat a křepčit – ve dvanácti mě naučila všechny základní tance. A k tomu všemu ještě dokázala situace, které byly proti ní, využít ve svůj prospěch. Byla zatraceně důmyslná. 


Jediné, co neuměla dobře, bylo hrát na klavír. Hrávala často skladbu Pro Elišku.

Chodili jsme spolu na procházky, drželi se za ruce.

Nejdřív jsem měl ruku vespod, ale pak už navrch; vodil jsem ji, jako by byla moje holka. Potkávali nás kolemjdoucí známí a tázali se udiveně:


„Ty máš nového frajera?“

Zdravil ji soudruh předseda národního výboru, ředitel školy i zcela neznámí lidé; pozdravem, úsměvem, úklonou chtěli dát najevo, že ji znají. 


Dneska se často takhle vodím za ruku se svou dcerou, Gabrielou. 


*


S chebským divadlem máma jezdila hrát do Kraslic. Jednou se mě zeptala, jestli chci jet s ní a potkat tátu. V Kraslicích vykonával ředitele kulturního domu. 


Kývl jsem, že jo.

Máma se mnou o tátovi nehovořila; jeho nepřítomnost jsem nevnímal. Ani nevím, proč se zrovna rozešli. Možná oba chtěli rozhodovat. 


Jak táta vypadá, jsem věděl z filmu Májové hvězdy. Seděli jsme s mámou před televizí. Ukázala na nějakého herce, vypadal jako úředník, a přiznala mi:

„To je tvůj táta.“


Necítil jsem nic. Brýle bez obrouček, vlasy ulízané, nakrátko ostříhané, zčesané dozadu, drobná ramena. 


Když jsem se s ním sešel v Kraslicích, vypadal jako ve filmu. Zeptal se, jak se mi daří, a dal mi pusu. 


Nezdálo se mi zvláštní, že se mě dotýkal. Od dvou let mě neviděl, ale choval se ke mně, jako bychom se naposled viděli včera. Deset let nepřítomnosti vygumoval. S vlastním otcem si není možné nerozumět, sžívat se – říkal jsem si. 


Blbnul se mnou, jako by mi byly čtyři. Hrávali jsme si na pavouka. Byl hladový pavouk, chtěl mě sežrat a já se s velkým povykem schovával pod peřinu. Měl odporně žluté prsty od nikotinu. Vykouřil denně tak stovku cigaret. A vypil třicet kafí. 


Byl solidní herec a skladatel, skvěle křepčil na parketu, brilantně hrál na klavír. Jeho parádní číslo bylo, že usedl k pianu, nechal si zavázat oči a poslepu hrál Gershwina, blue rhapsody. Později jsem slyšel lepší klavíristy, ale nikdo takovou jeho noblesu neměl. Měl ji v sobě, i když pěstoval králíky. 


Nedávno jsem se dozvěděl, že v roce 1948 kolem sebe shromáždil šestnáctileté výrostky a založil antikomunistickou buňku. Všichni přísahali na americkou vlajku a na revolver, že budou bojovat proti komunismu až do smrti. V padesátých letech musel z postu šéfa operety v Opavě náhle odejít do dalekých Kraslic – asi někdo zradil, udal.


Celý život táta byl ohromně pracovitý. Denně vstával v půl šesté, chodil spát ve dvě.

Jednou šel po ulici, upadl a byl mrtev. Nádherná smrt. Ale ve čtyřiceti devíti? 


Přijeli jsme s mámou ze zájezdu, večeřeli jsme a ozval se zvonek – sousedka:

„Před chvílí někdo volal. Mám vyřídit, že umřel Mirko Čech.“


Nenapadlo ji, že by to mohl být můj táta.

Vyměnil německé jméno za české, když přišli Němci.


Měl velkolepý pohřeb. Jeho rakev vystavili před kraslický kulturák. My jsme stáli o pár desítek metrů dál, na schodech. Náměstí bylo zaplněno lidmi. Táta, stejně jako máma, si snadno dovedli získat spolupracovníky, obdivovatele a přátele. 


Dav šuměl:

„Kdo jsou ty dvě v černém?“

„To je jeho první žena a jeho druhá žena.“

„A ti dva?“

„To je jeho první syn a druhý syn.“


Netušili, že táta byl ženatý třikrát a bral si stále mladší ženy. Že u rakve stojí jeho druhá žena a třetí žena.

Po tátovi mi zbyl jen pečetní prsten; miluju prsteny.

Hrál jsem si v jeho kanclu a našel jsem ho v jednom šuplíku. Řekl mi:

„Až umřu, zdědíš ho.“

Netušil, že to bude za půl roku.


Prsten jsem ztratil v den, kdy jsem potkal svoji ženu. Pak jsem od ní dostal podobný. Nosím ho a kolegové se mi smějou. 


S tátou jsem se viděl desetkrát, ale pojí mě k němu větev tři sta let starého rodu. Možná i proto jsem moderní, a zároveň vášnivý staromilec. 


Sixtus Rösner byl starosta města Ingolstadt. Ve válce se Švédy ubránil město od vpádu nepřítele a byl císařem Maxmiliánem pasován na rytíře. Dostal erb s červeným polem, vavřínovým věncem a třemi stříbrnými růžemi. V souboji probodl městského radního a prchl až na severní Moravu. Proto taky ta Opava. 


Dědeček Jan Rösner byl stewardem na zaoceánském parníku; sjezdil celý svět, uměl několik jazyků. Jsem rozlítaný po něm, vždycky chci být na třech místech najednou. Jeho žena – babička Pepinka – byla pokorná, tichá čekatelka. Moje žena je taky taková. 


Dědečka jsem nikdy neviděl. Vlastně jednou. Byl jsem u babičky Pepinky na prázdninách. Mou oblíbenou zábavou bylo, že jsem se sestřenicí lítal po strmých schodech nahoru na půdu a dolů. Uprostřed bylo odpočívadlo a dvířka – marně jsme se ptali, co je za nimi. 


Počkali jsme, až babička půjde k pekaři, a otevřeli je: Komůrka pár metrů. Oltáříček. Červené věčné světlo. Nápis, věneček, kytky a urna.


Celé noci jsem se bál, že dědeček povstane z popela a potrestá nás, že jsme ho tím probudili. Až později jsem zjistil, že své mrtvé má v domácnosti kdekdo. 


Z otcovy strany se všechno archivuje, schovává. 


Z máminy strany se všechno vyhazuje, rozprašuje. Máma – toť divadlo jak vyšité: chvíli jsem smutný, chvíli veselý kumpán. Umře mi kamarád; člověk prožije během několika vteřin obrovskou tragédii, a pak jde na jeviště a dělá šaška. Herecký způsob uvažování je: bylo, nebylo; povede se, nepovede se; sláva, zapomnění; smrt, nekomplikované přeobsazení. 


Vemte si pět jmen mé mámy: za svobodna Hrdá, uměleckým pseudonymem Horská, vdaná Rösnerová, v divadle Hrabánková (její bratr Hrabánek byl opavský tenor) a Čechová (podle uměleckého jména svého muže). 


Herec je pro společnost člověk bez identity. Ale stejně jsem ničím jiným než hercem doopravdy nechtěl být.


*


Na konzervatoř mě máma nezamýšlela střízlivým odhadem vpustit. Byla vychovaná v buržoazním duchu: kdo nemá maturitu, není nic in. 


Sama šla k divadlu ve čtrnácti. Byla samouk; za války v Ostravě chodila do divadelního kroužku.

To jsem vám říkal, jak skládala přijímačky na herectví?


„Jak se, slečno, vlastně jmenujete?“ zeptal se jí pan Pešek z Národního divadla. „V přihlášce máte psáno Rösnerová, a mně tvrdíte, že jste Horská.“

„Horská je umělecké jméno,“ odvětila mu máma na rovinu. Byla už čtyři roky v angažmá v Opavě.

Pešek zesinal: takový usmrkánek a má umělecké jméno! Máma si toho všimla:

„Každý máme nějaké umělecké jméno, že ano, pane Pech!“


Pešek zrudl jako trotl a zařval jako túr na Švejkovu parodii:

„Ven!“

Máma hrála dál na divoko bez divadelního studia. 


*


V šedesátém sedmém jsem šel na přírodovědné gymnázium; dokonce jsem půl roku koketoval s představou, že budu doktor. 


Vlasy jsem nosil pod ramena a žvýkal „spearmint“. Nejdřív jsem měl džíny tak úzké, že jsem je oblékal vleže. Pak zase tak široké, že se mi pletly pod nohama. Za čas jsem úzké džíny vyhrabal ze skříně a všil do nich klín ze staré máminy sukně. 


Nebýt tak oháknutý, nevyšel bych na ulici.

V patnácti jsem vzal do rukou kytaru a učil se spíkovat engliš. Jak? Odposlouchával jsem šlágry módních tendencí u Rolling Stones a Beatles. 


Byl jsem z generace, které se říkalo „bigbítová“.

Teď se jí tituluje „ztracená“.


V té době jsem už poslouchal Svobodnou Evropu. Místa, kde ji bylo možno chytat, jsem měl označené papírky. Když ji na jedné frekvenci vyrušili, rychle jsem přeladil na druhou.

Jestli mi na téhle zemi něco vadilo, tak to, že jsem nemohl cestovat. Občas jsem vzal kolo a jel se podívat k hraničnímu přechodu, jak vypadá mercedes.

Ve škole nás učili lásce k CCCP. Ale když jsme při hokeji nandali Sovětům parádní gól, barák se otřásal v základech. Herec Jan Filip povstal a začal zpívat: „Hej Slované, ještě slovanská krev žije…“ Ostatní vstali taky a přidali se k němu. 

První projev národní hrdosti, který jsem zažil.

Vzpomínám si na vtip z gymplu:

„Víte, jaký je rozdíl mezi smrtí a Prvním májem? Žádný! Přijde a jdeš.“

V roce osmašedesát přišel První máj, a my jsme nešli. A nic se nestalo.

Něco se dělo.

Měsíc předtím přijeli k pomníku neznámého vojína, který ležel kousek za Chebem, američtí vojáci; ostříhali okolní keře, upravili cestičku. Po nich se u pomníku objevil americký velvyslanec a na hrob neznámého vojína položil věnec. Vojáci salutovali a gramofon pouštěl americkou hymnu.

A já je u toho šmíroval! Víte, jaký to byl zážitek? Co se postavit na hrob a zažádat o azyl? Věděl jsem, že okolí pomníku je výsostná půda USA. 


V té době jsem viděl desítky filmů evropské kinematografie šedesátých let; filmy od Wajdy, celého Felliniho a Bergmana. 


V Chebu byl báječně schopný ředitel kina – pan Jíra. O karlovarském festivalu tajně vozil krabice s filmy do Chebu, v noci se pak filmy promítly a ráno byly zase ve Varech. 


V kinokavárně, kterou vybudoval, se promítaly filmy pro náročného diváka. Scházeli se tu herci, doktoři, učitelé. Sedělo se u stolků, pilo kafe a kouřilo.

Mámě bylo jasné, že všemu na plátně ještě nemohu rozumět, ale brala mě vždycky s sebou:

„Tohle musíš vidět!“

Říkala a věděla, proč.

Otevřel se přede mnou úplně nový svět, zcela jsem mu propadl. I do snů za mnou přicházel rytíř z Bergmanovy Sedmé pečeti a hrál šachy se Smrtí.


*


V životě mě nejvíc ovlivnily tři věci: máma, divadlo a tanec. 


Rozhodl jsem se být herec. Ale dovedl jsem si představit, že bych byl tanečník. Vidět špičkového baleťáka je pro mne silnější zážitek než vidět špičkového herce. Paradoxně si tance cením víc než herectví. Herci se vyjadřují tělem, hlavou a srdcem; promlouvají gesty, slovy, emocemi. Ale nástrojem tanečníků je jen tělo. I když v baletu Romeo a Julie jsem viděl jednoho anglického tanečníka nejen geniálně tančit, ale i plakat. 


Můj učitel tance Josef Zelenka se bavil se mnou o tom, jak dělat spinovou otáčku. I o tom, že musí být vidět, proč ji dělám. Tanec vykládal jako vztah. Mluvil o vzduchu, který je mezi tanečníky; kdy se zhustí a kdy rozmělní.

Muž vede ženu. Ona před ním po zádech ustupuje a tváří se uvěřitelně oddaně. Ale přitom ona spřádá nitky v sítě, do kterých on klesá. Ona má barevné trojrozměrné šaty, vzrušující tělesno a slušivý úsměv. Ona dává vztahu rozměr, vymýšlí ho. O ní všichni hovoří. Když je on povolený, ona se napřímí. Když je on našponovaný, ona ustoupí do bezpečné vzdálenosti.

 

Je to jako v životě. Muž chce dobýt ženu, ale dělá, že si jí nevšímá, jak je přestupný rok dlouhý. Celý večer se ve společnosti baví a oslňuje jiné. Pak si „náhodou“ sedne vedle té, pro kterou se rozhodl, podívá se na ni a vzduch mezi opačným pohlavím se stáhne. Záleží na okolnostech, jestli spolu odejdou nebo neodejdou.

 

Jde o to, aby tanečník věděl, že právě vědomí vztahů při tanci nejvíc působí. Přitom nic nesmí prodávat. Musí to od sebe odstrkovat; dělat, že je kliďánko bohémsky nad věcí. Pak vzniká ohromné napětí: mezi ním a partnerkou, mezi nimi a diváky.

 

Je to jako na divadle. Herec, který chce dobře zahrát velkou charismatickou emotivní scénu, dělá, že se mu do ní nechce.

 

Smát se umí i židle a tancovat mohou i schody. Jenže to není umění.

Zpočátku se mi ale na tanci nejvíc líbila dvornost, svornost, příběh parketu, s jakým muži k ženám na parketě přistupují.

 

Ve třinácti jsem si dal na botu zrcátko, abych holkám viděl pod sukně, tahal je mazácky za gumy od podprsenek a občas jim nastavil nohu. Choval jsem se k nim neurvale jako moji spolužáci. Ale srovnával jsem to s tím, co jsem viděl na divadle. Chápal jsem, že divadélko je iluze, jenže skutečnost pro mě byla surově nepříznivá. Muži by rádi byli galantní, a přitom se tváří, že je ženy nezajímají na oko.

 

Při tanci to bylo jiné. Tancovat jsem chodil každý den hned po škole, na parketě jsem byl do noci. Na sobě jsem měl frak, bílou košili, motýlka a vedle sebe krásnou dívku. V zádech jsem neměl školní přezdívku „Voškliváckej Boris“.

 

V patnácti jsem absolvoval taneční kurs a od šestnácti tancoval závodně. Dostal jsem se až do B třídy.

Miloval jsem latinskoamerické tance. Nejvíc paso doble. Muž představuje toreadora, žena bejka. V ostatních tancích muž ženu rukou chrání, ale tady je vždy připraven ji od sebe odehnat. Je to tanec o dobývání, odmítání, soupeření kdo s koho, podléhání. Podobá se dialogu, vždy má jeden navrch.

 

Za partnerku jsem měl zdravotní sestřičku Mirku. Nosila bílé šaty a v tmavých očích měla stín melancholie. Já jsem vysoký, ona je vysoká – dali nás dohromady. Háček byl v tom, že ona měla ještě jednoho partnera. Jednoručku.

 

Dva roky jsem Mirku držel v náručí; její tělo jsem znal naprosto dokonale. Při tanci se chovala, jako že se mnou něco hezkého má. A já si představoval, jak to asi dělá s tím druhým. Jednoručka sedával na balkoně a koukal na nás. Nevynechal jediný závod. Mirka byla hrdá, že chodí s někým, kdo je zvláštní – má jednu ruku.

 

*

 

První skutečnou pusu od srdce jsem si dal s Marií. Nebo s Hanou? Byla o rok starší než já; se staršíma holkama je to jaksi šťavnatě v praxi splavnější.

 

Byli jsme v kině: dvakrát, třikrát, desetkrát. Svou nohu jsem pokaždé posunul o pár čísel k její. Když se naše chodidla dotkla a ona si neodsedla, vzal jsem ji za ruku. Po kolenovačkách bylo jasné, že To musí přijít.

 

Po celém Chebu slyšeli, jak mi vehementně tluče srdce. Vždycky jsem si řekl: U řeznictví ji stylově políbím.

Došli jsme tedy k řeznictví.

Nic.

Políbím ji jako zlatou rybku u rybářství. Ještě dnes se mi vybavuje výloha s gumáky, háčky a pruty.

Zase nic.

Přišli jsme před její dům. Bydlela tam, kde dřív kat Schlick. Měl jsem pocit, že mu stojím face 2 face, a zatím jsem se díval do očí Haně nebo Marii.

„Tak co, srabe?“ říkaly mi vyzývavě.

Dělal jsem, že si chci povídat, že není kam splašeně hnát. Točila se mi hlava a bylo mi na zvracení; tričko jsem měl propocené.

 

Deset čísel k její puse trvalo šestnáct hodin.

S posledními centimetry mi vydatně pomohla; nevím, jak jinak bychom to s těmi nosy zvládli. Všechno vám kluci poradí, ale to samotné nikdy!

 

Co může být víc?, napadlo mě. Byl to vrchol sexuálního prožitku. Chápu, že se holky bojí, že z pusy otěhotní.

 

Šel jsem domů. Bylo po dvanácté. Koukal jsem lidem do oken. Některá byla temná, některá svítila. Zdravil jsem baráky a říkal si: Tady to vědí, a tady ještě ne. Cítil jsem, jak rostu. Odpoledne jsem byl kluk, a teď jsem byl dospělý jedinec, který bez váhání líbá ženské půvaby.

 

Přišel jsem domů a máma vyzvídala:

„Jak se jmenuje?“

Tvářil jsem se, že nerozumím.

Od toho večera se ke mně chovala jinak, stejné věci mi říkala jinou dikcí, intonací. Nevěděl jsem proč. Teď to vím. Obdivovala mě a měla o mě strach. Byl jsem chlapík a mohl jsem jí utéct.

 

Jestli se ptáte, jak jsem o to přišel, tak na skautském táboře o prázdninách mezi druhákem a třeťákem. Ve stanu, s kuchařkou, při kytaře – ještě teď mi Dajána drnčí v ušních bubíncích fest.

 

*

 

Pár dnů nato mě máma vzbudila a řekla:

„Obsadili nás.“

Vykoukl jsem z okna a uviděl hlaveň tanku – to už jsme bydleli na náměstí a já za skříní ve výklenku měl vlastní cimru.

Utíkali jsme do divadla.

Jevištnímu výtvarníkovi jsem v ruštině předepisoval hesla. Maloval je na velké role papíru a na staré kulisy. Několik plakátů jsem dělal sám.

 

Jeden z nich, „ИДИТЕ ДОМОЙ!“, otrhaný vlál na plotě parku ještě rok.

V šedesátém osmém jsem prvně poznal, co dokáže dav.

 

Velká zkušenost.

Na náměstí přijel ruský gazík, byl v něm řidič a důstojník. Několikatisícový dav zašuměl a vrhl se na ně. Jako vlci na kořist. Dvě tři minuty a gazík nebyl. Prostě nebyl.

Euforie. Obrovská dravá euforie. Úlek. Strach. A zapomnění.

 

Dodneška nechápu, že z gazíku nezbyl ani šroubek. Že dav nevyplivl ani vojenskou čepici.

Velitelé chebských posádek odmítli Rusákům otevřít kasárna. Jeden z nich nám v noci v divadle řekl, že po dvanácté odemkne bránu na Západ a kdo chce, ten může emigrovat.

 

„Zdrhnem?“ mrkla na mě významně máma.

Myslela to naprosto vážně. Ztuhnul jsem. Takové rozhodnutí a ona to nechává jen na mě. Německy jsme uměli oba, nějak bychom se tam také uživili. Ale jak bychom tam hráli divadlo?!

 

Zavrtěl jsem hlavou.

 

 

„Prosím vás, říkejte tu pasáž, jak jsem vám ji předvedl, aby vám jen hrála na jazyku. Ale jestli ji budete jen deklamovat, což spousta herců činí, mohl by mé verše přednášet rovnou obecní vyvolávač. Všechno dělejte s citem. Musíte si osvojit a vypěstovat kázeň i v proudu, v bouři, řekl bych přímo ve smršti svých afektů, aby byly vytříbené. Ale nebuďte zase příliš krotcí, ať má nad vámi kontrolu váš vlastní zdravý rozum. Přizpůsobte pohyby těla slovům a slova pohybům. Zejména dávejte pozor, abyste nijak nepřekročili míru přirozenosti. Co se totiž v tomto směru přežene, to se vzdaluje dramatickému rozměru umění, jehož smyslem bylo a je dříve i teď nastavit proudícímu životu zrcadlo: ukázat ctnosti, jak vlastně vypadá a jakou podobu má to, co si zasluhuje opovržení, dokonce ukázat, jaký tvar a vzhled má celý věk a celá pochroumaná doba.“

 

(William Shakespeare – Hamlet)

 

V šedesátém devátém máma ještě směla hrát.

S Jirkou Holečkem dělala chór v Antigoně. Celý chór byli jen oni dva, seděli v hledišti a diskutovali s tyranem na jevišti. Měli černé dlouhé řízy, nenápadné líčení. Lid.

 

Bylo to něco převratného.

Premiéru měl i Kohoutův August, August, August; roli Klauna, kterého dnes na Vinohradech hraje Bolek Polívka, dostal Karel Novák. Místo v reálné manéži hrál v kuželu světla. Byl jsem z představení vyděšen; divadlo jsem vnímal přes Čapkovu Matku a najednou bylo vše jinak.

 

Po realismu padesátých let, kdy strom na jevišti byl strom, po etapě konstruktivismu se začalo hrát v náznacích. Třeba z jeviště zmizely dveře; dřív se zdálo nemožné, aby herci na scénu vešli nikudy!

 

Byla to éra velkých dramatických experimentů, režisér inscenoval Othella a začal představení koncem hry – uškrcením Desdemony.

Hrály se Sartrovy Špinavé ruce, uvažovalo se o uvedení Ionescovy Plešaté zpěvačky.

Každé oblastní divadlo nastudovalo poválečný světový repertoár. Přestaly se hrát povinné ruské hry, bohužel i ty pradávné ruské – nehrál se ani Čechov.

Publikum, zvyklé se hlavně bavit, takovou změnu dramaturgie okamžitě přijalo.

Herci se začali vzdělávat; obrovsky rostli. Komedianti se přizpůsobí všemu. Umějí žít v zimě, v horku, v bohatství i v chudobě; patří to k herecké povaze.

 

Divadlo se stejně odehrává v kruhu, jako všechno v životě.

V tom roce jsem se hlásil na DAMU.

Před mámou jsem to tutlal. Něco tušila, ale neptala se.

 

Herec může mít talent jako prase, jenže je to na prd, když nemá štěstí. V hereckém životě není nic důležitějšího. Máma to zažila na vlastní kůži.

 

„Ty ses dočista zbláznil!“ řekla, když jsem jí to oznámil.

„Velmi dobře víš, že ničím jiným než hercem nebudu,“ odpověděl jsem.

„Připravovat tě ale nechci!“

Zahlédla v mých očích plamen; napůl byla hrdá, napůl se bála, že budu špatný herec. Co jsem dělal u přijímaček, nikdy nevěděla.

Já bych zkoušky své dcery taky nikdy vidět nechtěl.

Na školu mě vzali hned napoprvé.

Máma řekla:

„Něco ti přišlo!“

Měla v očích slzy.

Nevzali mě!, prolítlo mi hlavou.

Zbledl jsem.

Nehrála.

Vezmu místo hereckého eléva – říkal jsem si. Slíbil mi ho ředitel a režisér divadla v Chebu Karel Novák, který mě na zkoušky připravoval.

 

Máma mi papír podala a zapálila si cigaretu, aby jí přes oči šel dým. Nechtěla, abych viděl, že je dojatá.

Brečela radostí.

Místo gratulace mě poslala se smetím.

Snad se s tím potřebovala srovnat, čekal mě těžký život.

Ze tří set čtyřiceti uchazečů vzali šestnáct; byli jsme silný ročník.

 

Držel jsem v ruce kýbl se smetím a smál se štěstím. Budu herec! A budu bydlet daleko od maminky. Na koleji.

 

*

 

První hodina herectví na DAMU byla něco otřesného, nikdy na ni nelze zapomenout. Chodbou s odpornými stojacími (stoletými?) popelníky jsme přišli do učebny dvacet dva. Pach. Bordel. Anarchie. Praktikábly, rozlámané židle, hadry, staré nefunkční kanape.

 

V čele učebny seděl bývalý režisér Národního divadla František Salzer a herci Václav Voska a Vlasta Fabianová. Václava Vosku jsem znal z televizních detektivek a Vlastu Fabianovou z romantického filmu Prstýnek, kde se koupe nahatá v jezírku.

 

S hrůzou jsem se rozhlédl do všech koutů… Tady já jako budu hrát? Není tu rampa, portály. Tady se přece divadlo nedá dělat! Jestli takhle bude vypadat celá škola, je to konec! Myslel jsem, že už vím, co je dramatická pauza; ostrý pohled do hlediště, ostrý pohled na partnera. Byl jsem zvyklý na svit reflektorů, na clonu prachu, která jeviště dělí od hlediště.

 

To všechno tady scházelo.

 

Všichni moji kolegové byli děti „civilů“, já jediný měl hereckou krev. Divadlo jsem si osahal už v dětství. Došlo mi, že je to nejen výhoda, ale taky handicap. Potvrdilo se to později; byl jsem syn * Jarmily Horské a některé věci mi nikdo nevysvětloval – předpokládalo se, že to vím. (* Jarmila = slaví dnes 4. února jmeniny, Horská jako když Petr Horký slaví 4. února narozeniny, gratulace cool happy vibes)

 

Nejdřív se nás profesoři dotazovali, jak vlastně dopadla maturita.

Musel jsem kápnout božskou, že ji nemám. Propadl jsem z matematiky.

Frajer! Měl jsem osvědčení, že budu studovat herectví a dodělávat gymnázium se zdálo zbytečné. Věděl jsem, že na DAMU ve výjimečných případech berou lidi i bez maturity.

 

„Nevím, co tady bez maturity pohledáváte?“ zeptal se děkan František Salzer.

Ujistil jsem ho, že druhý den složím opravnou zkoušku.

Přestal se tvářit, jako že trvá na tom, abych opustil učebnu.

 

Pak jsme jeden po druhém začali přednášet řeč Hamleta k hercům, kterou jsme si měli přichystat přes prázdniny. Všichni jsme se báli nejhoršího. Poprvé před velkými herci, před sebou navzájem.

 

Jako první se hlásil Hanuš Bor. Obdivoval jsem ho. Později jsem se dozvěděl, že s veřejným vystupováním měl už jistou zkušenost – jako dítě hrál ve filmech a nazpíval hit „Dobrý den, majore Gagarine“.

 

Vím, že jsem mluvil a mluvil, dokud mi vnitřní hlas neporučil: „Hejbej se! Krucinál, hejbej se!“

Došlo mi, že stojím na jednom bodě.

Zvedl jsem ruku, chtěl na někoho ukázat.

Kam to ukazuješ? Připaž!, napomínal mě můj vnitřní hlas.

 

Než jsme se vystřídali, trvalo to tři hodiny.

Žádný z pedagogů nám za celou dobu neřekl ani slovo.

Pauza na cigaretu. Navzájem jsme se ujistili, že jsme dobří.

Vrátili jsme se zpátky, pedagogové vypadali unaveně.

Nedivím se, slyšet šestnáct stejně špatných monologů!

Václav Voska dělal, že spí, ale nespal. Ruce měl před obličejem. Hrál. Byl hercem malých gest; tohle nikdo jiný neuměl.

Čekali jsme, že nás pochválí, že nám dodají odvahu, aby se nám líp pracovalo.

Omyl!

 

„Uvědomujete si, že co jste tady předvedli, nebylo nic?“ prohodil k tématu děkan. Potom mluvil o „magickém proč“, o „herecké rovnici“.

 

To je z teorie herectví – CO plus PROČ rovná se JAK. Herec musí znát, co říká a proč to říká; pak ví, jak to říkat.

 

Koukali jsme na něj v němé posvátné hrůze, svět se nám drolil pod nohami.

 

Pan Voska mlčel. Koukal se na nás těma svýma psíma očima a po nekonečné pauze se ozval v jediné větě:

„Víte, když to na jevišti není pravda, tak to stojí za prd!“

Později jsem se dozvěděl, že přitom všem fandil. U přijímacích zkoušek chtěl vždycky mít všechny.

 

Vlastička Fabianová se na nás jen usmála a poslala nám pohled: Jste moje milované děti…

Cítili jsme se jak zbitá psí plemena. Šli jsme na roh Karlovky do Modré štiky, tenkrát to byla čtyřka, a těžce jsme se opili pivem.

 

Pak jsme tam sedávali den co den. Dávali jsme si pivní sýr s rohlíky za šest korun nebo smažený sýr za deset. V sousedních potravinách nás taky znali. Kupovali jsme si hanácký salát za korunu čtyřicet, čtvrtku chleba a někdy taky sekanou. Opékali jsme ji ve škole na kamnech, byl to neuvěřitelný smrad. A k tomu flašku bílého vína; nejlevnější byl dimiat za deset padesát. A modré goluasky – velká móda. A červená marlbora. Byli jsme umělci, no ne?


Na konci měsíce jsme si mazali chleba ztuženým pokrmovým tukem.

První roky jsme dělali etudy: nosili jsme imaginární herce a stavěli je na imaginární stolek. Třicetkrát po sobě. Zkoušeli jsme deset stupňů pláče. Deset stupňů touhy. Deset stupňů smíchu.

 

Byla to škola. Byla to obzvlášť velká fyzická námaha: akrobacie, baletní průprava, lidové tance, dobové tance, šerm.

 

Dnes vím, že nás chtěli naučit stát rovně a unést historický kostým na našich tělíčkách.

Moji studenti si většinou neuvědomují, že to taky budou potřebovat. Škola se po revoluci zvrhla v anarchii, pak ve studentokracii. My se kantorů báli mnohem víc. Teď je mezi kantorem a žákem skoro rovnítko; to je chyba.

 

V prváku a ve druháku se lidi očuchávají, zjišťují, že herectví je věc naprosto intimní. Řeší se, kdo je kdo. Kdo je vůdčí osobností a kdo „splavný herec“, který umí všechno, ale vymyslet to za něj musí někdo jiný. Každý ročník je takový malý soubor. Lidi se často dlouho neslyší, nevidí; pak se poznají při etudě.

 

Je to jako s rolí. Dlouho nevíte, koho hrajete, ale stačí, aby nějaká situace vytvořila milimetrovou plochu postavy, a vy se obsáhnete v její kůži jak dlouzí, tak širocí.

 

V Městských divadlech jsem zkoušel Lermontovu Maškarádu. Hrál jsem Arbenina – člověka, který se zblázní a otráví svoji ženu.

 

Nevěděl jsem jak na to. Režisér Antonín Moskalyk mi poradil:

„Dej si ruku tak, že bude vypadat jako chromá. Mrtvá. Takové gesto dělají lidi po infarktu.“

Jedna připomínka a já si uvědomil celkovou roli.

 

Okolo herectví je všechno citlivé. Když chcete někomu něco vzkázat, musíte vážit každé slovo. Je to vysoká diplomacie a velká zodpovědnost, můžete ze svých žáků stvořit herce, nebo je zkazit. I když z toho, co říkám, si pro sebe to podstatné musí vybrat sami.

 

V ročníku, který učím, se studenti jako lidé obcházejí. Na jevišti se to pozná. Jak to z nich vyrvat?

Navíc mají stejný problém, jako jsme měli my: těžce k sobě hledají vztah holky s rukama a kluci s holkama. Na DAMU kluci většinou nechodí s holkama ze stejného ročníku; mají je osahané. Zajímají je holky z jiných ročníků.

 

My koukali po Janě Preissové, byla do ní zamilovaná celá škola. Od žáků po kantory.

Spolužačkami jsme dokonce opovrhovali – jako holkami i jako herečkami. Nejzajímavější se nám jevila Jelena Šebestová, dneska Juklová – hraje v Ústí nad Labem, ale tu brzo vyhodili ze studií; nesložila zkoušky z politické ekonomie.

 

Říct Evě Jakoubkové, Markétě Peštálové nebo Nadě Konvalinkové: „Já tě miluju!“ byl nepřekonatelný problém. Zahrát s nimi milostnou scénu se zdálo zhola nemožné.

 

Kluci, kteří už měli vojnu za sebou, vypadali jako chlapi; octli se na špici ročníku. My ostatní hráli milostné scény se zkušenostmi paniců a panen; jak jsme se styděli!

 

Stud je to největší a nejzajímavější, co na herectví je. Odhalit se před partnerem, před divákem, to dokáže jen málo herců. A přitom o to v herectví jde. Než se herci podaří překonat strach, trvá to hodně dlouho. Někomu se to nepodaří nikdy zaživa.

 

Já jsem ho překonal s Markétou Peštálovou. Dneska se jmenuje Jahodová a režíruje v rozhlase. Zkoušeli jsme komicko–žárlivý manželský dialog, na konci jsme se měli obejmout. Václav Voska už nevěděl, jak nám dostatečně role vysvětlit. Zakřičel:

„Prosím tě, kde máš tu věc? No tu, kterou užíváš v životě nejraději?“

 

V tu chvíli jsem naprosto nevěděl, co tím myslí.

Z mého výrazu to poznal.

 

Vymrštil se a surově nás přitiskl k sobě. Deset centimetrů, které nás oddělovalo, zmizelo. Najednou jsme neměli problém jak co říct. Zapadli jsme do sebe.

 

Na konci prváku jsme s Markétou dělali dialog z Bouře. Srdceryvné loučení, on navždy odchází. Zkoušeli jsme na jedničce: malinká, intimní učebna s výhledem do dvora. Studovala to s námi Vlasta Fabianová – dáma s neuvěřitelnou životní energií. Byla nám milenkou, mámou, kamarádkou, holkou, starší přítelkyní. Vším v jedné vteřině. Byla něco mezi božím člověkem a bláznem.

 

Měla krásné pěstěné prsty; mluvila a každý prst hrál něco jiného, každý měl vlastní energii. Na hlavě nosila paruku, když gestikulovala, paruka se jí posunula a z kabelky se vysypaly cigarety. Bylo jí to fuk.

 

Při zkouškách svých žáků často slzela, ale tahle scéna, končící vášnivým polibkem, ji evidentně těšila.

 

Zato my se potili! Mysleli jsme si, že se tváříme zamilovaně, a přitom jsme byli v křeči.

 

Když jsem Markétu políbil, slyšel jsem, jak Vlastička funí nelibostí; prsty jí cvakaly o stůl a cigarety padaly. Nakonec zařvala:

„Stop!“

Zvedla se z místa pozorovatele, vlítla na jeviště, odstrčila Markétu a s posunutou parukou na hlavě se blížila ke mně.

V očích měla neukojenou touhu.

Chce mě políbit?, prolítlo mi hlavou.

Začal jsem se bát, co bude následovat.

Chytla mě za uši a líbala mě. Dala do toho polibku všechno: celý život těch dvou, všechnu nenaplněnou lásku, nešťastný rozchod.

 

Rukama mi projela celé tělo. Úplně mě vyhladila. Nic jsem nedělal, jen jsem držel.

Nebylo to doopravdy, ale vypadalo to tak.

Odpadla ode mne a tvářila se vyčerpaně.

„Takhle nějak…“, řekla.

 

Za čtrnáct dní byl konec semestru a předváděčky. Spolužáci, pedagogové i studenti z dalších ročníků se sešli na jedničce, aby se na nás podívali. Všichni tu scénu dokonale znali.

 

Vlastička poletovala po místnosti a chvěla se rozčilením. Těšila se, že budeme výborní. Já a Markéta jsme do poslední chvíle stáli na chodbě a dokola zkoušeli konec scény.

Přišel závěrečný polibek; byli jsme ztrémovaní a zpocení. Narazili jsme do sebe nosy. Markéta se lekla; zapomněla, že má otevřít pusu. Nekonečně dlouho jsem se do ní musel dobývat; snažil jsem se to vylepšit tím, že jsem jí urputně hnětl tělo.

 

V učebně bylo jak v kostele. Říkal jsem si, že to dělám dobře.

 

Konečně jsme se od sebe odtrhli, jak jsem zjistil, ne úplně! Zůstala mezi námi viset deset centimetrů dlouhá slina, vypadala jak pavučinka. Pak na ni ze strany zasvítil reflektor a ze sliny se stal světelný most!

 

Rukou jsem zatápal, abych ji přetrhl. Ale nechtěla povolit.

Sál se roztleskal. Dostali jsme jedničku. Vlastička s parukou v ruce mě objala:

„Bylo to nádherné! A co jsi dělal těma rukama? Jako bys ji chtěl pohladit, a ona se ti ztrácela. Vypadalo to jako vyšinutí smyslů. Mystické vytržení.“

 

S tou si někdy zahrát divadlo!, pomyslel jsem si.

Že to všechno uhrála slina, jsem se přiznat jí neodvážil.

 

Po škole jsme prožili několik krátkých, intenzivních setkání. Stále jsme o sobě věděli, ale na jevišti jsme se nesetkali.

 

Když měla pětasedmdesát, pozvala své nejmilejší žáky na večírek do Violy.

„Těším se, až si tam nahoře, v hereckém nebi spolu zahrajeme divadlo!“ řekl jsem tehdy.

 

Za krátký čas jsem jí mluvil nad rakví.

 

Podobný vztah jsem měl s Václavem Voskou. Možná ještě silnější, protože v Městských divadlech hrál role, které jsem si představoval, že budu jednou hrát já.

 

Náš vztah byl velmi intimní, ale z legrace jsem ho oslovoval „soudruhu odborný asistente“ a on mě „soudruhu žáku“. Kolikrát se zeptal:

„Co děláš večer?“

„Jdu s klukama do hospody.“

„Ne! Jdeš do Komorního! V tom a v tom místě lidi tleskají, já se otočím a ty mi podáš skleničku s vodou.“

 

Stál jsem v portále a koukal, jak hraje. Tam jsem nahlédl do herecké kuchyně. Učil se být na jevišti v pravdě. A taky jak po vypíchnutém monologu si utřít kapičky potu, aby to nikdo duchapřítomný nezpozoroval. A kdyby, tak aby si myslel, že to náleží k roli.

„Vidíš! Takhle se hraje divadlo!“, šeptem se mi ohlásil do portálu jednou, když rozplakal sál.

Kdyby to lidi věděli, zlynčujou ho! Za nadhled.

 

Dopoledne zkoušel, odpoledne učil, večer hrál, v noci ještě četl Nový zákon ve Viole.

 

Byl unavený, upocený. Záda měl shrbená; zdálo se, že na nich nese tíhu světa.

To nemůže vydržet!, říkal jsem si.

Naučil mě, že člověk na jevišti musí umřít, musí se obětovat. Divadlo je prokletí a Václav Voska byl divadlem prokletý.

 

Jako on trvám na tom, aby žáci znali všechna moje představení; při hodinách z nich vycházím. Chci, aby jak mohou, byli v divadle. Aby viděli taky nezdařilá představení. Nikdy jsem z divadla neodešel před koncem; vedu k tomu i své žáky:

 

„Když jste na špatném představení a chcete odejít, řekněte si: Příště v takovém představení budu hrát já.“

 

Nejvíc náš ročník chodil do Činoherního klubu; na Mandragoru s Josefem Somrem. Hrál Timotěje – člověka, který je ztělesněná nenasytnost. Cpal se buráky a jakoby mimochodem říkal inteligentní text, působilo to neuvěřitelně komicky. Viděli jsme to snad třicetkrát.

 

Taky nezapomenu na Višňový sad s Pavlem Landovským a Věrou Galatíkovou. A na představení Vodňanského a Skoumala S úsměvem idiota. Hrála s nimi mladinká Táňa Fišerová, která dnes se mnou hraje v Lobkovickém paláci představení Most přes navždy od Richarda Bacha; pořád je krásná.

 

Ve třeťáku a ve čtvrťáku jsem statoval v Národním. V Othellovi. Ještě s Aljošou Okuněvem, na kterého jsme z plezíru povykovali: „Jaký je to hnus, Okuněv je Rus!“

 

Byla to pro nás obrovská událost. Před první zkouškou jsme byli nastoupeni půl hodiny před začátkem a čekali na režiséra Václava Hudečka a herecké velikány: Hrušínského, Högera, Lukavského. Tak nás vycepovali ve škole.

 

Mysleli jsme, že páni herci budou odměření, ale na jevišti nás brali jako své partnery. Zato my byli úctou sešněrovaní. Na pana Högera jsem se odvážil promluvit až po měsíci:

„Víte, že jsem s vámi v Chebu hrál ve Fyzicích?“

„Dobré to bylo, ne?“ zalhal.

Nechtěl mě zklamat.

 

Živé pomníky jsem si zamiloval, když Karel Höger měl při zkoušce brept a místo „prst“ řekl snad „prs“. Rudolf Hrušínský se toho chytil, a po něm ostatní herci. Dokonce i Radovan Lukavský. Dvacetiminutová scéna se odehrála v samých sprosťačinkách, a přitom ve verších.

 

Za představení jsme dostávali stopadesát korun! Měl jsem víc peněz, než když jsem nastoupil do prvního angažmá a měl rodinu. Chodili jsme ke Golemovi. Na polívku a na Marvana: deci vodky, deci bitteru, deci pomerančového džusu a sodovku. Naučila nás to paní Smetanová v Televizním klubu, tam nás taky znali jménem. Na pivo a na víno jsme zase chodili ke Křížovníkům a ke Třem housličkám.

 

Byli jsme parta: já, Hanuš Bor, Láďa Kudla, Aljoša Okuněv a Jirka Vondráček. Toho jsme zbožňovali nejvíc. Záviděli nám ho všechny ročníky – měl ségru Helenu!

 

Když nebyla doma, pořádal v jejím kvartýru mejdany. Hráli jsme na klavír, začali jsme Karlem Krylem Bratříčku, zavírej vrátka, Král do boje táh, pak jsme to vzali přes Hanu Hegerovou a Lásku prokletou až k Heleně, k desce Ostrov pokladů.

 

Nebo jsme seděli na zemi pod fíkusem až ke stropu a poslouchali desky; v obýváku jich byla celá jedna stěna: Janis Joplin, Simon & Garfunkel, Beatles, Bee Gees. A jedli jsme masové a sýrové fondue, Helena na ně měla nádhernou soupravu: kotlík, kahan, talíře s odděleními pro různé typy omáček, originál lžíce.

 

Životní zážitek pro mě byl, když se hvězda z Golden Kids vrátila z turné dřív, prozpívala s námi večer a vyprala mi košili, kterou jsem si polil červeným vínem.

 

Ale milovaný Vondráček byl ten, kdo mohl za to, že mě vyhodili z podolské koleje.

Na pokoji pro čtyři jsme bydleli dva: já a Zdeněk Rumpík. Ne dlouho. Za čtrnáct dní Zdeněk přivedl kamarádku z Moravy, která v Praze pracovala. Spala za skříní a starala se o nás jako maminka. Uklízečka nás chválila, že jsme jediný chlapecký pokoj, kde se uklízí. Jednou jsme se o ní zmínili Jirkovi Vondráčkovi, přišel se na ni podívat a už neodešel. Uklízečka nás udala.

 

Kárná komise a odchod.



 

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=w2KC7mu9L2Q

 

80's style electro break vision Animal Cannibals – „1x1! (80–as évekbeli elektrobrék remiksz)

 

https://www.youtube.com/watch?v=z6tOlaT6cL8

 

https://www.youtube.com/watch?v=kM9C7P7-pWs

 

https://www.youtube.com/watch?v=T2HvHMlz-3c









Poznámky k tomuto příspěvku
Gogin (Stálý) - 26.1.2016 > fajn vzpomínka :)
Body: 4
<reagovat 
Zeanddrich E. (Občasný) - 5.2.2016 > "

."
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter