Provozované WEBy: Totem.cz | Čítárny | Český film | Seaplanet | Humor/Hry/Flash | Flash CHAT | Chcete svůj WEB? Napište nám |
|
2002 / 55*45 cm / olej na plátně
Portrét mladého umělce (1765 – 1769) : Série patnácti dochovaných portrétů Jean Honoré Fragonarda je právem nazývána “fantastickými portréty ”. Na jednom z portrétů (Portrét pana de La Bretéche, bratra otce de Saint-Non) Fragonard napsal “Namalováno za jednoho Ludvíka, během jedné hodiny”, což uznáte, že je to na plátna rozměrů 80*70 cm neuvěřitelně krátký čas. Krátký čas přispěl také k živosti portrétů, které namalovány energickými tahy štětce, zpracováním příznačně vyjadřují období Rokoka. Portréty se vyznačují strhující kresbou, mají podobné rozměry a podobný kolorit. Tento portrét, považovaný z celé série jako jeden z nejkrásnějších a nejživějších, představuje snad filosofa a spisovatele Jacques André Naigeona (1738-1810). Slovo “snad” je pro tuto sérii příznačné, protože se s jistotou neví, kdo byl portrétován a kdy byly obrazy, malovány technikou “alla prima (na jednou)”, dokončeny. K nejznámějším patří také portrét osvíceneckého filosofa Denise Diderota a tanečnice de Guimard.Co se “důvodu ” týká, jsou tyto portréty malovány, podle názoru kritiků, pro ztvárnění pohybu. Prostě “jen tak”, neboli jak malíř pravil : “nejdůležitějším tématem malířského umění je malování samo.” Ještě neboli : myšlenka tak příznačná pro rozvolněnou dekorativní fázi baroka – rokoko. Pro umělcovi současníky jsou tyto obrazy považovány pouze za “olejové skici”. O dvěstě let později jsou však vnímány jinak, především díky směru z konce 19.století – Impresionismu. Není tajemstvím, že impresionističtí malíři si mimo jiné i z Fragonarda udělali svůj vzor.
K reprodukci vzhledem k chybám scanu (viz.: výřez předlohy): Oproti “originálu”, působí výsledek tmavěji a výraz tváře se mi více zamračil – podle mne obojí důležité chyby vzhledem k rokoku, které mi připadá žertovné a živé (i když se malovaly zátiší s mrtvými zvířaty:-))). Obličej jsem nechtěně o malinko protáhl. Co se barev týká, kromě světlosti, se mi snad podařilo dodržet předlohu. Slovo “originál” je v uvozovkách proto, neboť se mi už několikrát stalo, že v různých publikacích stejné obrazy vyzněly barevně odlišně a nejednalo se pouze o světelnost :-)).
Zdroj : Časopis “Největší malíři (život, inspirace a dílo) ” díl č.83 : “FRAGONARD”
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Napsat autorovi (Občasný) Zařazeno v Galerii | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele. Addictive Zone Orbital Defender Game |