Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Středa 10.7.
Libuše
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Divadlo
 > Divadlo
 > Recenze
 > Zajímavosti
 > Dramata
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Plný emocí aneb neobjektivní recenze Krále Leara
Autor: barlach (Občasný) - publikováno 13.9.2003 (00:02:26)
 

Michal Bärlach

 

 

Plný emocí

aneb

neobjektivní recenze Krále Leara

 

Bylo mi líto vzdát se emocí a čekat na zobjektivňující odstup

 

            Trochu se stydím, že jsem v minulém roce nedokázal vystát frontu na lístky Hubova Krále Leara. Četl jsem desítky recenzí, slyšel mnohé názory svých přátel a téměř všechny ohlasy, které se ke mně -ať tak či onak- dostaly byly kladné a oslavné. Mé srdce zaplesalo, když se v programu ČT2 na tento týden objevil v cyklu Zveme vás do divadla právě Král Lear v režii Martina Huby a s Janem Třískou v hlavní roli. Ač nejsem přítelem televizních záznamů divadelních inscenací, tuhle jsem si nemohl nechat ujít (ke cti televizního štábu třeba dodat, že televizní režie byla (tentokrát) velmi citlivá a podle mého názoru ubrala na živosti příběhu jen to málo, které přes kameru zákonitě ubrat musela). Nuže, uvařil jsem si Dátá Masálá, usadil se pohodlně do křesla a pustil si program ČT2…

Následné necelé tři hodiny jsem intenzivně prožíval příběh Krále Leara. Od úvodní expozice (po které nám Jan Tříska – možná jedinkrát přehnaně teatrálně – odkryl funkční a působivou výpravu představení)  až k závěrečnému slovu Edgarovu jsem se cítil být součástí hry, článkem v mozaice. Žil jsem jako Král Lear, jako Edgar, Edmund, jako šašek i jako Kent. Neviděl jsem  za inscenací dokonce ani Shakespaerova písmenka (což je podle mě velký přínos) - zajisté, i text Williemův je pravdivý a živý, ale Hubova inscenace je doslova živoucí. Postavy jsou dnešní, žijí svůj prastarý příběh v roce 2002 (2003) a nastavují nám všem soustavu nechutně reálných zrcadel, proti kterým je petřínský labyrint procházkou růžovým sadem. Měl jsem možnost shlédnout inscenaci, kde se sešla v jednom bodě představa překladatele, dramaturga, režiséra, scénografa, návrháře kostýmů i představitele hlavní role a to je jev, který se v dnešní době objevuje bohužel jen zřídka; inscenaci, která rozkryla naprosto všechny kouty a zákoutí Shakespearova textu, držela divákovu fantazii a schopnost domýšlet vše až k absolutnu neustále na příjmu. Herecké výkony byly silně nad úrovní profesionálních divadel, jaké jsem měl možnost v poslední době shlédnout. Jan Tříska v titulní roli se nám předloží na stříbrném tácu obložen neméně chutnými výkony Davida Prachaře, Jana Kačera, Jiřího Langmajera a mnoha dalších. (neodpustím si i negativní postřeh týkající se hereckých výkonů J. Schneiderové a I. Chmely, jejichž výkony byly pro mě nepřesvědčivé a ve srovnání s ostatními postavami poněkud ploché).

Superlativy jsem v této bezprostřední recenzi rozhodně nešetřil a možná, že s jistým odstupem toho třeba budu i litovat, ale nyní jsem přesvědčen o pravdivosti svých slov. Nezbývá než dodat, že bouřlivý potlesk vstoje patřil stejně tak všem hercům, jako i panu Hilskému, panu Hubovi a všem těm, kteří se na realizaci představení podíleli – dramaturgii, scénografovi, osvětlovačům, kulisákům, inspicientovi, uklízečkám…



Poznámky k tomuto příspěvku
Pavel Šavel (Občasný) - 14.9.2003 >

vono tam toho negativního moc nebylo. jen se mi vůbec nelíbila ta nejmladší dcera (nevim jak se jmenuje, možná je to právě šnajdrová:o)). myslim si, že z ní kostyméři udělali dost hnusnou ženskou - výraz obličeje, kterej se spíš diví, než by byl zoufalej... nevim.

a k recenzi, fakt si myslíš, že tleskali i uklízečkám?:o)))


<reagovat 
 barlach (Občasný) - 14.9.2003 > Pavel Šavel> Ne, to není Schneiderová, ale byla taky hrozná... Nedohrávala. Ale byla tam jen chvilku :-)) Ne, to jsem napsal jako fór a pak jsem to zapomněl vyndat...
<reagovat 
delikt (Občasný) - 14.9.2003 > Pod dojmem superlativu me mrzi, ze jsem propasla ... Doufam, ze vbrzku zopakuji!! (ne ja propasnuti, ale ct2 program :-))
<reagovat 
 barlach (Občasný) - 14.9.2003 > Delight> Doporučuji.
<reagovat 
stanislav (Stálý) - 14.9.2003 > nenapsals to bůh ví jak, nastavovat zrcadla etc., chyby v interpunkci a pod., že jsi nadšený, to je v pořádku, ale mohls to zpracovat lépe, sorry...
Body: 3
<reagovat 
 barlach (Občasný) - 14.9.2003 > stanislav> Beez omluv - máš recht- napsaný je to hrozně. Ale když já to chtěl napsat ještě večer než mi dojdou všechny věci - to se mi pak všechno líbí mnohem méně!
<reagovat 
probably (Občasný) - 14.9.2003 > Já jsem na Learovi byla loni (aby ses Barlášku tak nestyděl, frontu na lístky jsem nevystála, protože jsem tam byla protekčně) ještě s Lindou Rybovou (letos Klárka Sedláčková) a s Mirdou Táborským jako šaškem. Lear na Hradě dýchal překrásnou atmosférou (snad právě díky tomu místu). Jen mi trochu vadil jakýsi zamerikanizovaný styl herectví Jana Třísky (chvílemi se opravdu zdálo, že zapomněl že hraje pro českého diváka). Nicméně Lear na Hradě byl parádní a stálo to za to.
<reagovat 
 barlach (Občasný) - 14.9.2003 > probably> Díky probably. Mně osobně nepřišlo, že ten styl je amerikanizovaný. Mně to spíš přišlo jako herecké prostředky nějaké odnože Čechovova actor studia. V tomhle nejsem dost objektivní, protože co obvykle v televizi vypadá přehraně, je v realitě z hlediště přesné...
<reagovat 
barlach (Občasný) - 14.9.2003 > Ale když to po sobě teď přečtu, vidím, že s odstupem bych mnohé vynechal... Bylo tam více věcí, které si zasloužily trochu pošpinit... Ale stojím si za tím, že je to herecky i režijně velmi dobře zvládnutá inscenace...
<reagovat 
rabako (Občasný) - 14.9.2003 > jojo, bylo to super............!!!! Tříska je třída!!! :o) a Hilský jakbysmet.... ;o)!
<reagovat 
nnnnnn (Občasný) - 14.9.2003 > Já jsem se na to taky díval :-). Můj subjektivní dojem: mně trochu vadilo, že necítím Shakespearův text tak silně, jak bych si přál. Připadá mi aktuálnější... už jen tím, že je (podle mne) méně expresivní. Byl jsem rozpačitý... cosi o nepovedenosti představení svědčil smích lidí v okamžicích nejhoršího Learova šílenství, v okamžicích paroxysmu utrpení. Výkony herců i hereček se mi líbily.... i překlad bych snesl. Horší byla režie. Myslím, že Leara pokazila tou teatrálností a nechtěnou, leč vnucující se komičností (která byla obzvláště nemístná).
<reagovat 
 barlach (Občasný) - 14.9.2003 > BorisCvek> Shakespeare je i podle mě méně expresivní, to jednoznačně ano. Ale zvlolil-li Huba režijní klíč tak, že šel v určitých momentech proti originálu a já byl ochoten na tuhle přistoupit... Co se týče smíchu, ano, zpozoroval jsem to a myslím, že s tím mohl i p.Huba počítat. I kdyby ta situace byla zahraná sebelépe, bude prostě pořád působit zčásti komicky. U mě osobně ten smích ztuhl, když mi došlo čemu se vlastně směji. Komičnost byla místy vnucovaná diváku, to ano, ale šlo podle mě o taktický manévr (a nepřišla mi nemístná). Ale moc děkuji za názor i za poznámku!
<reagovat 
 nnnnnn (Občasný) - 14.9.2003 > barlach> Jo, fajn! :-)
<reagovat 
rabako (Občasný) - 14.9.2003 > já nevím, jak se hodnotí recenze.......... tak nedávám bodíky......... (to ti píšu , aby sis nemyslel, že jsem na Tebe zlá! :o))
<reagovat 
 barlach (Občasný) - 14.9.2003 > rabako> Na bodech nezáleží, děkuji za přečtení...
<reagovat 
čtenář les - 14.9.2003 > Shledla jsem na Hrade jedno z predstaveni Leara, ktere "brala" CT. Inscenace me pomerne potesila, pekne vyresena scena, (i) Pracharuv Sasek, musim smeknout pred Mistrem Triskou, ktery - ac den pred tim lezel v nemocnici - hral skutecne jako o zivot. Hystericka Regan J. Schneiderove me trochu podesila, v tom se klonim k tobe ;o)
K tve recenzi - je skutecne dobre dobre psat ji na inscenaci, kterou jsi videl jen skrze TV zaznam??

<reagovat 
 barlach (Občasný) - 14.9.2003 > čtenář> To rozhodně není, pravdu díš. Ale já byl nadšen i ze záznamu. Takže představení samotné musí být ještě lepší. I proto je - jak říká název - tato recenze neobjektivní!!! Nejen kvůli emocím!
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter