Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Středa 10.7.
Libuše
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Kterak šel hlupák s barvou ven
Autor: Pierre Bosquet (Občasný) - publikováno 27.11.2003 (00:08:41)
 

Není snad nic potupnějšího, než se setkat s vlastní hloupostí. Nejde o to uvědomit si, jak na tom vlastně jsme s důvtipem, jde o to uvědomit si, že si vaše okolí uvědomuje, jak jste na tom po této stránce na štíru. V takovém případě já osobně vyrážím do útoku a to tak, že zcela otevřeně přiznám, že hlupák opravdu jsem. Obyčejně nastane trapné ticho, někdy ovšem adresát mého demostrativního odhalení se zareaguje poněkud netaktně a toto moje přiznání bez skrupulí odkývá. Pravda, co jiného mu zbývá? Ještě trapnější přesvědčování, že tomu tak není? Děkuji, nechci!

Asi bych měl v úvaze o lidské hlouposti pojmenovávat postupně všechny její podoby, které si ve vlastní hlouposti dokážu vybavit, a proto tak ostentativně neučiním. Musel bych pak také zákonitě vypadat jako člověk, který si hloupost okolo sebe uvědomuje a činí se tím pádem někým, kdo zůstal touto nedostatečností nedoknutý. Pravda je bohužel jiná. Použiji tedy svou osobu k demonstraci lidské hlouposti a učiním tak na zcela konkrétních případech.

Ještě vás poprosím o notnou dávku trpělivosti a shovívavosti, poněvadž hloupost má tolik rozličných a vzájemně odlišných podob, že se může zdát, že poněkud odbíhám od tématu. Možná se mi podaří přesvědčit vás o tom, že tyto mé konkrétní charakterové vady, popřípadě modely chování v určitých situacích, kterým v sebeobraně říkám zásady, a které se vám nyní chystám odhalit, jsou opravdu odstíny hlouposti a já jsem skutečně hlupák.

Neodpustil bych si nezačít svým oblíbeným tématem, tedy ženami a mém vztahu k nim. Vztah k ženám měním zásadně s jejich příchodem do mého pomyslného životního čtverce, nebo řekněme buňky. Vlastně jsem muž mnoha tváří, pro každou ženu mám velmi záhy připravenou brilantně vymodelovanou masku. Už fakt, že skrývám svou skutečnou tvář, svůj charakter, napovídá, že hlupákem opravdu jsem. Jen hlupák si může myslet, že se nakonec neodhalí. Ať už tak učiní z lenosti, únavy či ztráty zájmu, může si být jist, že tato chvíle odhalení přijde. Protože je (jsem) ale hlupák, neuvědomuje(i) si tento fakt a tvrdošíjně si nevšímá(m) toho, že mu(i) ona pečlivě modelovaná maska pomalu klouže z tváře. Tento odstín hlouposti je snad odrazem buďto nedostatku důvěry v sebe sama, nadprodukcí pohlavních hormonů a překotné snahy a nutnosti tuto nadprodukci regulovat, sexuální frustrací a tradiční příčinou snad všech psychických poruch libovolného rozsahu, tedy rodinným zázemím v dětství, traumaty a výchovou, popřípadě směsí všech zmíněných příčin v různých koncentracích. Já se stal obětí této poruchy (odstínu hlouposti, protože takový člověk se navenek může opravdu jevit jako hlupák). Tato problematika by se samozřejmě dala studovat hloubkovější metodou, ale protože jsem člověk povrchní (a o tom jsem vás už doufám přesvědčil), budu se jednotlivým podobám hlouposti věnovat jen povrchně. Navíc se musím přiznat, že nejsem člověk příliš vzdělaný, v tom mi zabránila lenost a přesvědčení o tom, že jsem hlupák.

Pozorný čtenář si určitě všiml, že se začínám poněkud motat v kruhu. Neklamná známka toho, že...ale už bych se příliš často opakoval, takže konec věty nechám na vaší úvaze. Ano jednotlivé a všechny odstíny a podoby hlouposti jsou velmi důvtipně propojeny, navzájem spolu souvisí, nebo dokonce jedna druhou prolíná a graduje. Je s podivem, ale snad ku prospěchu této úvaze,  jak se mohou tak unikátně snoubit v jedné osobě.

Už jsem zmínil nedostatek vzdělání. Někdo namítne, že to nemusí nutně znamenat, že je dotyčný nevzdělanec hlupák. Já ovšem tvrdím, přestože patřím mezi tu méně vzdělanou část naší společnosti, že je tomu naopak. Vzdělání je sice výsadou chytrých nebo lépe: přirozeně nadaných a inteligentních a snad možná ještě lépe: do určité míry vzdělávatelných, ale také výsadou trpělivých, odvážných a odolných, kteréžto jsou a musí být vlastnostmi někoho, kdo se chce vzdělávat (pokud se ovšem neuchýlí k možnosti samostudia, pak se tento balík nutných vlastností smrskává na pouhou trpělivost). Mluvím samozřejmě, s ohledem na mou malou zkušenost s možnostmi v jiných zemích, pouze o možnostech v naší malé republice. Mně osobně chybí jak odvaha, tak trpělivost. Neměl jsem odvahu odejít v osmnácti z domova, sehnat si brigádu a začít studovat a činit se vzdělanějším a tím pádem vzdálenějším označení „hlupák“. Tvrdím tedy, že člověk, který odmítne, nebo nevyvine úsilí vzdělání získat, v jistém ohledu hlupákem je. Tedy i já.

Asi navenek nejvýraznější podobou hlouposti je nedostatečná slovní zásoba, nekultivovaný mluvený projev a v určitých vrstvách užívání vulgarismů. Opět se obrátím na pozorné a teď již trpělivé čtenáře, tentokrát s tím, že bych rád upozornil (bez podezření, že by si snad sami nevšimli, ale v zájmu kompletnosti myšlenky a vpravení těchto čtenářů do problematiky, kterou se chystám nastínit) na mezery co se týče slovní zásoby zjevné v mém textu. Pokud snad bude mít někdo proti tomuto faktu námitky, musím dotyčného upozornit na stále se opakující výrazivo rádobyintelektuálního charakteru, neobratná slovní spojení, chybně užité odborné termíny a neustálé konsultování slovníku cizích slov, což mělo zajistit jistou (i když umělou a kostrbatou) úroveň mé úvahy. Musím říct, že na tyto nelichotivé vlastnosti textu mne upozornil kolega, ale s ohledem na zachování autenticity jsem upustil od rozsáhlejších korektur.

Mohl bych dále pokračovat konkrétnějšími případy (což mi připomíná, že jsem na začátku mé úvahy přislíbil čtenářům, že budu mou, potažmo vaši (tedy snad spíše "těch ostatních", abych nebyl až tak adresný), hloupost demonstrovat na zcela konkrétních případech, což jsem zatím neučinil a jsem nucen přiznat, že úvaha, kterou píši, je úvahou špatnou, přestává být úvahou nad lidskou hloupostí a stává se aktem mého osobního exhibicionismu a vtíravé sebeironie), ale z důvodů, které jsem zmínil v periferní miniúvaze umístěné v závorkách jsem nucen vás o tento zážitek ochudit. Vím, že se nyní budete cítit obelháni a možná snad i zklamáni, ale vězte, že já jsem na tom mnohem hůř. Nedostál jsem svému slibu, obalil jsem náhražku do poněkud vtíravého nicméně nicneříkajícího obalu a čekám vaši příznivou odezvu. Navíc mne teď napadá, že tato poslední věta pojmenovává jádro mého charakteru a mám v plánu vám tvrdit, že skutečným záměrem této úvahy nebylo seznámit vás se všemi podobami hlouposti, protože každý blbec si takovou věc dokáže sesumírovat sám, ale poodhalit se a uchránit se náhlému a pro někoho možná překvapivému zjištění, že jsem hlupák (o alibismu jsem už hovořil v mé poslední úvaze). Je překvapivé, že vám to tu takto bez skrupulí (všimněte si opakovaného užití termínu „skrupule“ v tomto textu!) prozrazuji, ale nakonec co byste čekali od hlupáka!?



Poznámky k tomuto příspěvku
Lian (Občasný) - 27.11.2003 > Péťo, co to proboha je? Čekám vysvětlení. (soukromě)
<reagovat 
 Pierre Bosquet (Občasný) - 27.11.2003 > Lian> zcela verejne uznavam, ze jde o totalni odhaleni a tudiz se muzete citit zmateni...ale bulvar do toho, prosim, netahejte...na otazku "co to je?" odpovidam "to sem ja!"...at uz sem jakej sem :))
<reagovat 
BlueSky (Občasný) - 27.11.2003 >

Nejspíš se vám něco stalo. Konfrontace s nějakou osobou, bych to tak odhadovala, možná s osobou stejného pohlaví, kterážto vládne diplomem z VŠ a životními zkušenostmi, které zřejmě staví neustále na odiv:-):-)Není nad to se z toho takhle vypovídat:-)
P.S.:Ale myslím, že vám to stejně nikdo nevěří. Nicméně-dobrá sebeironie a zajímavé zamyšlení:-)

Mimochodem-zrovna IRONIE(musí se samozřejmě opírat o nějaké zkušenosti a inteligenci:-) je zbraň inteligentních lidí-obrana před světem, před hlupáky.


<reagovat 
 Pierre Bosquet (Občasný) - 27.11.2003 > BlueSky> ...ta konfrontace by tam byla, ale nebylo to az tak traumatizujici (spis inspirativni), abych dosel k zaveru, ze jsem uplnej hlupak...tajne doufam, ze uplne blbej nejsem :)) myslim ze sem si jistej, ze mi to skoro nikdo neveri, teda aspon ta cast, ktera me zna osobne...ale ne z duvodu, ze by si snad mysleli, ze hlupak nejsem, ale protoze vedi, ze az tak sebekritickej a sebeironickej nejsem :))...ale neni to uplne spatny, podivat se na sebe jako na blbce, mozna tomu clovek uveri a pokusi se s tim neco delat...a to by bylo hezky, ne? :)...
<reagovat 
 BlueSky (Občasný) - 27.11.2003 > peetea> Zdravě o sobě pochybovati-značí hlupákem nebýti:-))
<reagovat 
Rawen (Občasný) - 27.11.2003 > viz BlueSky - blbci si nikdy svou blbost neuvědomí... :-)))
Body: 5
<reagovat 
stanislav (Stálý) - 27.11.2003 > roztomilé. ech.
Body: 5
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 27.11.2003 > Woe, kdože to furt vyhrává ve scrabblu? se di bodnout, ty slovní zásobo!!! Si myslíš, blboni, že kdybys byl blbé, psal bys takovýdle traktáty, ne??? Lepáka dostaneš!!! :o)))
<reagovat 
 Pierre Bosquet (Občasný) - 27.11.2003 > Kelly> se necil zenska :))...ja se jen na sebe podival kriticky...uz sem nekomu napsal, ze je to takova autoterapie pasivni negativni motivaci :)))...ale toho lepaka neodmitam ;))
<reagovat 
Mira (Občasný) - 27.11.2003 > ..dá to fušku, že ano....ale vydržat a nebýt hrdé, že už to víš....chi /to se neboduje/
<reagovat 
 Pierre Bosquet (Občasný) - 27.11.2003 > Mira> o tom to zas ani tak neni...jako o tom byt hrde na to, ze sem na to prisel...ech :) sem se proste tak nejak zamyslel a to psani mi pomaha v tom, aby to melo nejakej tvar...rozhodne se nechlubim tim, ze vim, ze sem blbej...chi :)
<reagovat 
j'en ai marre (Občasný) - 27.11.2003 > To je blbost :-). A navíc je to klasická hlava 22 :-)
<reagovat 
 Pierre Bosquet (Občasný) - 27.11.2003 > Bobr> tu ja teda jeste necet, ale mrknu se :) tyjo, cek se tady jakoze odhali a ty reknes, ze je to blbost :)))
<reagovat 
fungus2 (Občasný) - 27.11.2003 > A pravda zase jednou vyplavala na povrch o)))
Body: 5
<reagovat 
Igracek (Občasný) - 4.12.2003 >

to ste psali na terapii?(nic proti tomu). ti muselo bejt jasny,ze te vsichni budou ujistovat o opaku. takze ani sebevedomi ti to zvednout nemuze.

no, tak hodnotit nebudu, pac neni co. (doufam,ze nejsem krutak:)


<reagovat 
 Pierre Bosquet (Občasný) - 4.12.2003 > Igracek> ...to je v cajku...ses krutak tak akorat :)...na terapii sem to nepsal, psal sem si to tak z dzouku a vlastne to melo bejt uplne o necem jinym a vylezlo z toho todle...jo, melo mi to bejt jasny, to mas recht, ale cek obcas sekne vedle, zamer byl ouplne jinej...ale ten terapeutickej efekt to ma, kdyz ti par lidi rekne, ze uplne blbej nejsi...i kdyz si o to takhle blbe reknes :))
<reagovat 
alggiz (Občasný) - 27.11.2003 >

Vypadá to, že už jsi v pocitu brilantnosti a geniality hrábnul někam moc hluboko ;).. Musim tě k tvé zjevné nelibosti ubezpečit, že hlupák vážně nejsi... je mi líto... ale chápu tě! Ti co nemaj nad čim dumat a filozofovat to mají v životě jednodušší. Ty bojuj! ;)

ale stejně... myslim, že je za tim spíš vnitřní nesouhlas... něco geniálního v tobě zatíná pěstičky a pohodlnej trpitel ho odbývá:"běž se bodnout!"... to je to ;))


Body: 5
<reagovat 
 Pierre Bosquet (Občasný) - 4.12.2003 > Alggiz> ...v souvislosti s tou genialitou jsi spravne pouzila zdrobnelinku (pesticky) :) jojo...hrabnul sem asi fakt moc hluboko...ale jak sem napsal igrackovi, slo mi o neco jinyho a ono se to mozna podarilo, ten efekt by nemel byt tak zretelny...brzy to vyzkousim :)
<reagovat 
Kapucín (Občasný) - 4.12.2003 > tak džouk, jo? no nevim, já v tom našla cosi hodně upřímnýho :o)))
<reagovat 
P.i.k.o (Občasný) - 6.1.2004 > spousta dlouhych slov a stacilo by tak malo, kdyz uz jsi to od nekoho - od nektere slysel, ty hlupaku. Obcas jsem se pobavil, hlavne pri toceni v kruhu jsem nezjistne vyprskl caj na monitor. :o) Nechci byt lecjaky kritik, proto Ti uprimne sdeluji, ze stejne pocity mam taky. Chvilemi jsem se i domnival, ze pises o mne.:o)))) A to hlupak nejsem.oDDDDD
<reagovat 
Andulka (Občasný) - 4.2.2004 > Malicko ukecane, co je na skodu uvahy. Navic uvaha zacala velice slibne, velice lidsky az jsem si rikala, treba mi ten clovek vidi az do strev....:-) Pak uz je to takove rozplyzle zbytecnou upovidanosti ze ty priklady nejacejsi lidske hlouposti ani poradne nevyzni.
A ted pro pobaveni ti reknu jednu historku, jelikoz jsem na vzdelani zastavala stejny nazor jako ty. Jedno dite mych znamych v prvnim rocniku prohlasilo, ze je prilis chytry na to, aby studoval a ze mu skola nema co naucit. Reakci moji a jeho rodicu si umis dovtipit. A jak to vsechno dopadlo? Asi rok na to mel chlapec .com company asi o 30 lidech, kterou prodal za tri miliony....:-)
Body: 4
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter