Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 29.4.
Robert
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Vinobraní
Autor: ouvej (Občasný) - publikováno 26.2.2004 (08:32:04)

Jen na chvíli si zdřímnu

za tím počtářským stolem

plném trapných číslic

chuchvalců prachů

a chlupů krotkých zvířat

 

spím, a za oknem se barví

duha,  vzduch se tetelí

 

teple plavým sluncem.

 

Stihnu proplavit

 řeku od ústí do moře

proti proudu

 

s lososy

 

sama duhová

sama rybka lesklá

 

tam kde pruhy olšin

oddělují statky

 

nízká chalupa

pomalu projdu

bokem dveřmi

přes rameno břevno

na nošení vody

 

za stolem sedíš ty

 

oči máš průhledné

jako děti

které jsem ti

slíbila porodit.

 

No, mají se k světu

říkám ti, když smetám

zrzavé konečky

vlásků mé vnučky

 

poprvé holicím strojkem

mizí kudrlinky, řeka vlasků

ztuhla, no a co,  je vlasopad

 

je vinobraní

slibovaných dětí.

 

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
.......... (Občasný) - 26.2.2004 > vinobraní slibovaných dětí:))))
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
HáDé! (Občasný) - 26.2.2004 >

Až na to pokakaný pozadí...(asi vnučky :-) )...a pak...co básník, to jiný vesmír, že?

 


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 26.2.2004 > No, a jde o to, jak to udělat - aby ty vesmíry žily v souladu - ač každý nezávislý, přece se tolerující. Vnímající - že ta hvězdička tamhle v tom jiném vesmíru je taky docela zajímavá - a tamta - ó bože, docela i krásná. No, my jsme zvyklí na kulaté hvězdičky, a ten druhý vesmír je má hranaté, no, holt se mu taková hvězdičata rodí - přece mu je nebudeme pomlouvat? Když tak přivřu oči - třeba se i něčemu přiučím. :-)
<reagovat 
Přeslička (Občasný) - 26.2.2004 > no dyť to furt říkám Paní Mistrová... klobouk smekám a ručičky líbám...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
***** (Občasný) - 26.2.2004 >

...Oči máš průhledné

   jako děti

   co jsem ti

   slíbila porodit. ...

 

...Poprvé holícím strojkem

   mizí kudrlinky, řeka vlasů

   ztuhla, noa co, je vlasopad....

 

:)


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Adina (Občasný) - 26.2.2004 >
Doporučil 
<reagovat 
RadimP (Občasný) - 26.2.2004 >
Body: 5
<reagovat 
.......... (Občasný) - 26.2.2004 > mhmhm ... s pokročilou hodinou se nesměle vracím přidat sem to déčko - za umění "běžným jazykem" - prohloubeným - říct tolik ... :)
<reagovat 
g morr (Občasný) - 26.2.2004 >
Doporučil 
<reagovat 
g morr (Občasný) - 26.2.2004 > Plula ses vytřít do hor? Trošku na můj vkus rozvláčné... ale to je i organizací textu do tenké nudličky... což už je skoro možno považovat za typický rys ;)))
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 26.2.2004 > g morr> 

no jo, to je poněkud slabší pasáž - s tím třením, kurnik. :-)

 

A co jazyk, že je takový trapně obyčejný, nevadí?


<reagovat 
Silona (Občasný) - 26.2.2004 > Hezká. :)
Body: 5
<reagovat 
aJSha (Občasný) - 26.2.2004 > Pán doktor močno nechápe ))
Ale ja si túto odkladám ...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Elyn (Občasný) - 26.2.2004 > no jo..;) Dneska máme asi stejný pohled na vcí věcí..;)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 26.2.2004 > Nezdá se mi, že by v textu bylo o moc víc než v běžném jazyce...
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 26.2.2004 > drfaust> Ano, chápu, že tobě se to nezdá.
<reagovat 
 merman (Občasný) - 26.2.2004 > drfaust> ??? ty hledáš nějakou míru, nebo snad dokonce poměr?
i kdyby tam "liboce"; je text a je báseň, to, že některá na první pohled nevypadá básnicky, neznamená, že jí není, u Rowy, to musíš brát úplně jinak, spíš to číst jako cikánskou píseň, vykašli se na slova, je to řeka, copak to nevidíš, že tohle nemá ani za mák exkluzivity, ale že vedle Amazonek, její řeka nebledne?
Body: 5
<reagovat 
 Elyn (Občasný) - 26.2.2004 > merman> Díky...tisíceré..! Vidím to stejně a tak mě to těší...
(viz dnešní faust na P. )
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 27.2.2004 >
Body: 5
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 27.2.2004 >

Jo, ta část s rybami - taky mi tam nějak nezapadá... něco se ti zdálo, ale je to mimo zbytek básně, jaký vztah to má k vinobraní dětí? Co by se stalo, kdybys ji vypustila? kdyby byla po teple plavém slunci nízká chalupa? :o)

Pointa moc pěkná :o)


Body: 4
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 27.2.2004 > Kelly> Odpovím, vysvětlím - tobě i Viovi. Jen chvilku strpení. :-) Já jsem tu pasáž zvažovala - jako lehce kýčovitou - ale má to kontinuitu - a patří to tam. Vysvětlím - později. Díky.
<reagovat 
Adina (Občasný) - 26.2.2004 > Moc fajn atmosférka. Mimochodem, Naty má dneska Kyselé hrozny, Ty máš Vinobraní, nebyly jste včera někde ve vinárně :-))
Body: 5
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 26.2.2004 > Adina> No, pokud ano, tak já jsem očividně popila lépe. :-)
<reagovat 
 Naty (Občasný,Redaktor) - 28.2.2004 > ouvej> 

A to má znamenat co jako?


Doporučil 
<reagovat 
Naty (Občasný,Redaktor) - 28.2.2004 > Teď už beze slov.
Body: 5
<reagovat 
Blamáž (Občasný) - 28.2.2004 > Mě to připadá skvěle obrazné, prosím nekrátit :-)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Vio (Občasný) - 27.2.2004 > Add "kontinuita": jistě to v Tvé hlavě nějakou kontinuitu mít může (to nemůže nikdo popřít), ale nemůžeš s básní distribuovat doprovodný vysvětlující text. Ta kontinuita a celistvost musí být zřejmá bez vysvětlivek. Jsou dvě možnosti: buď tam kontinuita je a já neumím vnímat poezii a nebo tam není a pak to není chyba čtenáře. Přikláním se, s odpuštěním, k té druhé možnosti.
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 28.2.2004 > Vio> 

Můžeš, Vio. Například můžeš opatřit knihu vlastním úvodem a doslovem. A jiné. I básnička může vtupovat do složitejch vztahů s dalšíma textama... a je jen na autorovi, jestli nějaký takový texty dodá... a na čtenářích, jestli mu na to skočí... případně jestli text spojí s dalšími a dalšími texty... možné to je. A o "legitimitě" takového kroku nemá cenu se bavit.

Ale já to třeba moc rád nemám :)))) Většinou se musím ptát, proč má někdo zapotřebí ke svýmu textu lepit i tak krátkej přílepek, že datum a místo vzniku :)

Uhu.


<reagovat 
noa (Občasný) - 29.2.2004 > mne se taktez libila se vsim vsudy
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
hajka (Občasný) - 29.2.2004 >

Pro mě všechno důležité řečeno a oslovující..

I když psáno obyčejným jazykem, tak jak zobák narost


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Vio (Občasný) - 1.3.2004 >

ouvej, ještě se Ti ani náznakem nepodařilo dokázat, že je moje vnímání poezie "úzké", ač jsem Tě o to žádal

Jestliže si Ty říkáš, že věci jsou správné, protože je tak cítíš, je to Tvoje věc. Já se snažím to nedělat a přistupovat k poezii objektivně a nehodnotit pocity lidí, ale způsob, jakým se je snaží přeměnit v dílo. A v tom je sakra velký rozdíl.


<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 1.3.2004 > Vio> 

Kurnik.

 

Už nikdy nebudu galantní - tohle jsou ty konce. Člověk se snaží zmíznit trochu tu trpkost sdělení, že někdo nedohlédne - "no, nic si z toho nedělej, šmudlo, dyk já taky nedohlédnu" a tohle je výsledek.

 

Nu což.


<reagovat 
Vio (Občasný) - 1.3.2004 > ouvej, klídek  Každý máme svoje bloky, klapky a já nevím co ještě  I já o nich vím... přesto mám pocit, že se míjíme a oba mluvíme o něčem trochu jiném, víš?
<reagovat 
Vio (Občasný) - 27.2.2004 > Úmorně ses propracovala k celkem zajímavé pointě přes moře, hoře, řeky, pole, louky, lesy, kopce... a vzala si to přes Aljašku, ač si chtěla k jižnímu pólu. Škrtat, škrtat, škrtat. První část až po "teple plavým sluncem" se zdá být bez znatelné souvislosti s následujícími částmi a nijak nepřispívá ke konzistenci a vedení k pointě. Rovněž "nízká chalupa" tu stojí jaksi zbytečně a bez povšimnutí. Holt samotná pointa nestačí udržet pohromadě celý zbytek. Žákovskou knížku, prosím.
Body: 3
<reagovat 
 Naty (Občasný,Redaktor) - 28.2.2004 > Vio> 

Já bych, s dovolením, řekla, zásadně neškrtat.

Každé slovo tady voní. Životem, ženstvím, nespoutaností i smířením. I ta nízká chalupa.

Chápu, že to nemusí oslovovat každého, ale mě to rozhodně oslovuje. A velmi příjemně.


<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 1.3.2004 > Vio> 

Tak jsem si na tvých kritikách uvědomila chyby, které občas dělám já, když čtu cizí básně - a hodnotím je jen svými zkušenostmi a svým pohledem na svět - a poezii vůbec.

 

Ty bys chudince autorce - když už se konečně prodere, proplave - tou vodou - proti proudu, proti času - očištěná - tak bys ji sebral tu chalupu - kam se sehnutá vrací.

 

Nemusíš vnímat kontinuity - ale zcela evidentně jsem ji vnímala já - a vnímají ji čtenáři.

 

:-)


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 1.3.2004 > ouvej> Možná fakt nemám oči dostatečně otevřené, ale ta kontinuita mi v případě rybek nějak uniká. Píšeš v podstatě o "vinobraní dětí"... o muži, kterému jsi dala, nebo chtěla dát děti... Jak s ním souvisí potřeba plout zpátky v čase a nějak se očistit? Určitě tam nějaká souvislost je, tobě dobře známá, protože je to tvá báseň a tvé myšlenky - ale já jako čtenář jsem ji tak úplně nenašla.

"Stihnu proplavit
řeku od ústí do moře
proti proudu" - ale od ústí do moře je PO proudu, tož jak teda??? ;o)))
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 1.3.2004 > Kelly> 

Usnu - v té šedi svého života. A proplouvám - od toho místa, kde řeka ústí do moře - proti proudu zpátky - až tam - k té čistotě - pro mě je symbol příroda, statky, nízká chalupa, zkameněle tam sedí ten - s průzračným zrakem. Vcelku jasná linie.

 

Najednou - i ten marast, ty chuchvalce prachů a chlupů - jsou zářivější - těmi konečky vlásků mé vnučky - takto vnímáno: vždyť jsem šťastná. :-)

 

Jak jednoduché sdělení. :-)


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 1.3.2004 > ouvej> V tom případě tam máš nejasnou formulaci, protože "stihnu proplavit řeku od ústí do moře" já vnímám jako plavbu odkudsi směrem DO moře :o)

Jo, příroda - máš tam tu duhu - mimochodem, na tu mám podobný názor jako na med ;o) - a slunce, statky, nízká chalupa, ten chlápek - to je v pohodě, tady linii vidím. Rybišky mi tam nezapadly. Ptám se, PROČ se musíš stávat rybičkou? Vždyť to očištění - jak sama říkáš - se děje přes vnuččiny vlásky, a já to také tak vnímám. Tady ti rozumím.

Já přece problém pochopit sdělení tvé básně. Já se ptám, proč v ní je cosi, co mně se zdá trošku "našroubované", jakoby "navíc". Ještě jednou - PROČ se musíš stávat rybičkou? :o))) that`s the question.

Víš, Vio má určitým způsobem pravdu - vždycky, když musím čtenáři vysvětlovat, co a jak jsem myslela, vede mě to k úvaze, jestli jsem tu báseň opravdu napsala, jak jsem nejlépe mohla a dovedla - když má někdo problém s pochopením, s asociacemi, s návazností ;o)
<reagovat 
Helen (Občasný) - 2.3.2004 > Moc pěkná.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Vio (Občasný) - 1.3.2004 >

g morre, v tom případě ale pro mě text postrádá jistý důležitý rozměr a to schopnost obstát jako solitér. Jistě může být součástem nějakého celku, v jehož kontextu dostane jiný a obsáhlejší význam, ovšem jsem přesvědčen o tom, že jako dílo by si měl vystačit sám. Většina autorů ode mě nemůže očekávat, že budu znát jejich životy a osobní kontexty, abych byl schopen obsáhnout dílo bez pomoci. Samozřejmě tam kontext být může, ale měl by být zabudován tak, aby jeho neznalost nerušila vnímání díla. O to se snažím třeba já.

 

ouvej, proboha a jak jinak chceš hodnotit dílo, než jen na základě vlastních zkušeností? S těmi si přece musím vystačit, než získám (získám-li vůbec) nějaké jiné.

To, že vnímáš kontinuitu Ty, opravdu není důležité. Jestli ji vnímají čtenáři je přinejmenším sporné. Chtěl bych mít Tvou sebejistotu. Já například vím o dalších, kteří ji v tomto konkrétním případě stejně jako já nevnímali.

 

Naty, napsala si: "Chápu, že to nemusí oslovovat každého, ale mě to rozhodně oslovuje." Opět zaklínadlo "oslovuje". Ale o tom tady přece vůbec není řeč! To dílo mě mohlo oslovit taky, ale to neznamená, že je bezchybné a dokonalé. Nebudem se bavit o pocitech, ale o co nejobjektivnější míře hodnocení.


<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 1.3.2004 > Vio> 

Je to zcela jednoduché - protože za tvým a mým úzkým vnímáním poezie to kvasí jinak - hlouběji, mělčeji, co já vím jak - ale jinak. Pokud zavřeme oči a nechceme vidět, jak ploší se stáváme, jak okleštěný je nás způsob vnímání poezie. Vede to k tomu, že si řekneme: Tohle jsem já. Tohle je správné, protože já to tak vnímám, cítím. Jestliže já jsem správný - všechno ostatní je špatné.

 

Dělám to taky. Je to legrační - ohánět se těmi, kdo taky nevnímali kontinuitu.

Stejně jako je legrační, když se já oháním těmi, kdo ji vnímají.

 

 


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 1.3.2004 > ouvej> jo, další otázka - kolik čtenářů se snaží číst natolik "kriticky" nebo "objektivně" (nebo jak to říci), že se tou kontinuitou zabývá? já fakt nevím ;o)
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 1.3.2004 > Kelly> 

Kelluško, víš co je úsměvné? Že mi do pošty chodí diskuze od Egilova dílka a současně tyhle. Zdá se mi to, nebo si to skutečně mírně - jen mírně odporuje? Že zatímco u Egilova díla odmítáš myšlenku - a hledáš přece jen tu krásu a poezii, u mého vyžaduješ logiku a řád příběhu. Že zatímco tam vyzdvihuješ čtenáře - kteří krásu našli, tady je mírně, mírně podezříváš, že nehledali, nepřemýšleli. Normálně bych to takhle do kontrastu nestavěla - to jen že se mi to v poště takto úsměvně skládá pod sebe.

 

Nemusíš se hájit - to je ta ironie - která se občas vyvrbí, aniž bychom ji čekali.


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 1.3.2004 > ouvej> A ty to opravdu vnímáš, jako že si to odporuje? :o)

Já jsem u egilova díla nikde neodmítla myšlenku! Naopak jsem napsala, že myšlenka tam samozřejmě je - ovšemže nic převratného, žádná hloubková úvaha - tu ani není možné u milostné lyriky předpokládat ;o) Ovšem egil stejně jako ty staví příběh - v jeho případě komorní a sevřený - který logiku a vnitřní řád MÁ.
Tvůj příběh je řekla bych dějovější, epičtější, má asi "překvapivější" pointu, ale zato mám trošku problém s tou dějovou kontinuitou, a jen se zamýšlím nad tím, kolik čtenářů ji stejně jako já hledá, kolik ji nalézá a kolik pomíjí - jen úvaha, žádné podezřívání, zkrátka by mě to zajímalo :o)))) ale oni stejně neodpovědí...

Logiku a řád, krásu a poezii, myšlenku - vyžaduju od vás obou ;o)))
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 1.3.2004 > Kelly> Ale jen někde ji nacházíš bez výhrad. :-)
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 1.3.2004 > ouvej> Ano, u některých básní :o) tím chci říct, že jde o konkrétní dílo, ne o autora :o) u tebe taky někdy nenajdu, jindy najdu :o)
<reagovat 
 Elyn (Občasný) - 1.3.2004 > Kelly> teda, ono to asi nepatří pod tenhle tvůj příspěvek .- ale k těm rybám..
Mně tam moc dobře zapadají a kontinuitu to neztrácí...
Naopak... Škoda, že to napsala Rowenna dřív, jak to s nimi je, ale vlastně mě aspoň těší, že jsem to viděla tak, jako to viděla ona, že se jí to povedlo vystihnout..
Proč by si básnička nemohla jen tak zurčet jako voda po kamíncích... a přinášet obrazy..

<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 2.3.2004 > Elyn> Děkuju za reakci :o) Nemůžu mluvit za čtenáře a tohle je jediná možnost, jak zjistit jejich názor :o)
Básnička samozřejmě může jen tak zurčet a přinášet obrazy - jen se v nich čtenář nesmí ztratit ;o) což je samozřejmě extrémní případ, tady jsem byla jen mírně zmatena :o)
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 4.3.2004 > slušnej kousek.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení     Novější>>>

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter