Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 26.7.
Anna
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Mrňavý fantaskní exkurz poézijou, aneb deset hříchů páchačů poezie.
Autor: ouvej (Občasný) - publikováno 17.12.2004 (08:33:40)

Abych se nikoho nedotkla, „vyplodila“ jsem své vlastní vzory. Proto nejsou příliš dokonalé a nedemonstrují úplně přesně, co popisuji. Ale já se polepším. Příště....

 

I.

       o šednutí

o tom

že ze mne ještěrka

      malý drak

pitoreskní a směšný

 

         o vůli

udržet se na kameni

ať nikdo neodkryje

ten život pod ním

 

a zatím       řeka

kterou se     brodím

každý den za úsvitu

 

pokaždé znovu

       se zrodí

 

No, tahle by mohla uspokojit milovníka těch básní, kterým cvičně říkám „básně děravé.“ Mezera v děravé básni většinou znamená, že autor vymazal nějaké významné slovo, které by text posunulo a osvětlilo. Většinou sloveso. Tahle věc nevznikala přesně tímhle způsobem. Autorka pouze zlovolně posouvala slova, bez vymazávání. Přesto báseň nenese žádné výrazné poselství. Je jen tak blahovolně nabubřelá a hloupá. Zvláště bych vypíchla obzvlášť lákavý atribut pro kýčaře - řeku. Mohla by se tam mrsknout ryba, nebo kdyby se tak na nás aspoň vypoulilo rybí oko, prosím..... Když nebude rybí, no co mám s vámi dělat, přihoďte vraní, taky dobrý.

II.

Když se muž vrací v neděli k ránu

že a že...

zalykám se hněvem

nebe se města dotýká

mokrými prsty deště

 

město má vlastní nářek

táhlý jak nářek koček

 

obdobně vřískám

 

sečítám

nedělní kremrole

a veletucty řízků

nedělní bulvár

každé tvé zívnutí

každé tvé zasnění

když překročila tě

nějaká splavná

top

slečna

 

sbalím ti rendlíky

a mlýnek na mák, kocour

je na půl, z koberce třásně

dečku na konferák

sbalím si Danta

sbalím si Balzaca

sbalím si Šiktance

sbalím si stříbrňák

od císaře pána

 

a sbalím tvého

nejveselejšího

kumpána

 

to abys zíral

jak roztáčím to já.

 

Co k tomu dodat? Žáček v sukních. Pobaví přitroublé. Nabídne náznak metafor, vlísá se kočkami, pro milovníky koček. Hodil by se i pes pro ty, co by nesnesli, aby se ubližovalo pejskům, ale s klidem angličana sledují dokumenty o vraždění dětí v Beslamu. Uspokojí týrané manželky, i ty, co ještě manžela nemají, z čiré radosti, že zatím unikají. Upokojí hladovce seznamem pochoutek. Porozumí všichni, nikdo si nemusí příliš namáhat rozoumek, hihihaha. Checht. Pro opravdové znalce, všimli jste si malinké slovní hříčky? Bože, já jsem dokonalá. A vtipnáááááá.

III.

Okolo Třeboně

Nedělám okolky

okolík okolkuje

 

když trouba

tvarožník

se odkrojí zkraje

 

i lata vztyčí se.

 

Pro milovníky hříček. Bože, dovtipa v tom najde význam dle své nátury. Ta, která hledá falický symbol ve všem, skočí na okolík, protože okolík sakra, ano nebo ne? Ale ano. Huráááá. Pro panice a nadržené mládence zase zazní slibně lata. A ať si dělá ta blbá lata co chce, třeba se i vztyčuje. Možná, že své by si našel i nás výše zmiňovaný jedlík. Třeba vegetarián?

IV.

do ztracena se ztrácím

ještě si na řeku zapískám

na něžné kamenité toky

tím ranním oparem

 

ještě si vzpomenu

ještě si láskou

zabolím

 

než tichá   ztracená

mlžná kontura

 

se navždy

vytratím

 

Pozor, nesahat, neklopit, netřást. A nekopat do toho. Typicky blbá ženská poezie. Bože, tak něžná. Píchneš do toho, jen lehce, a z trhliny to zasmrdí. Citlivoučká, s nádechem smutku, ručku si drží na bolavém srdíčku, všímáte si, vnímaví čtenáři, no ano, máme tam řeku. Ale prdlajs řeka, on je to Botič, ona je to strouha. Ona je to stoka, co teče ze šachty, co v ní leží mumifikované mrtvolky ptáků, ryb a jiných krásně stříbřitých záležitostí, mumifikované olejem a lecjakým jiným sajrajtem. Jen je těžké to poznat na první pohled. Tváří se to elegantně, žádná kurva, to je přímo bordelmamá. Má to jednu urputnou myšlenku, a ta je blbá. Je to „báseň blondýna“, a taková musí šetřit. Když už má zásob myšlenek jen na pět vteřin, ještě aby plýtvala.

 

V.

Ouhorová

Neobcuj více s ouhorem

přináší ujímání

ta žluklá pozdní úroda

marně svou plíseň tají

 

jen popel špínu zakryje

zešednou jizvy kříži

 

koníček hrabe v maštali

na stromě mrznou jívy

 

neobcuj s polem bez sklizně

ten nářek v dalších dimenzích

útěkům nohy sklíží

 

Máme zde báseň dutou. Vyznačuje se líbivostí a dutostí. Vyznačuje se elegantními slůvky a prazvláštními obrazy. Působí zvláštní jímavostí. Opět, píchni do toho, a co se vyvalí? náš známý zápach. Cože chce autorka vlastně říct? Já vím, proč jsem tuto báseň psala, ale nedokázala jsem se bohužel chovat až tak zpovykaně, jako mnozí autoři, takže jsem nevytvořila hady metafor, kde první had požírá ocas druhému, ten čtvrtému, pátý druhému, a támhle se nám sune nějaký chcípáček hádeček, co by se rád zakousnul, ale netuší, kterého hada popadnout za ocas. Ale přece jenom jsem pyšná zvláště na čtyřverší:

jen popel špínu zakryje /zešednou jizvy kříži

koníček hrabe v maštali / na stromě mrznou jívy

protože vpašovat kříž a koníčka a jívy do básničky o ouhoru, na tom jsem si dala záležet. Tady jsem aspoň naznačila, jak neomaleně se občas autoři  chovají ke svým čtenářům. Taky jsem použila slůvko pro obzvlášť zpovykané milovníky poezie, totiž dimenze. Mohla jsem ještě použít časoprostor, křivku, přímku, případně jiný matematický či fyzikální termín. Dodá náznak takřka vědecké serióznosti.

VI.

Ráno jsi lhala

K čemu je ohni jeho záře?

k čemu je ohni jeho popel?

jako když tobě někdo smázne

tu něžnou pihu ze tvé tváře

jako když nebe zmizí náhle

 

na švestce zcela nečekaně

vyrostly květy

čas se mate

 

teď mráz tu švestku láme

je pozdě lžím svým odpustit

 

lež v kruhu běhá, cos zrána řekla

do noci zpuchří, a střevíc

v kterém točila ses

si zlomí podpatek.

 

Báseň mravokárná sličná. Tyhle básně v sobě skrývají poučení, ve kterém se řeší jedno z deseti přikázání, ale i jiné závažnosti, které je nejlíp zobecnit, aby se staly všeobecně přijímanými pravdami. Čím více se námět přibližuje k tomu názoru, o němž se čtenáři domnívají, že by se jím měli řídit, tím spíše je báseň přijímaná. Obávám se, že tahle báseň je poněkud rozplizlejší, než aby demonstrovala, jak báseň mravokárná sličná vypadá. Muselo by se tam objevit důrazněji vedené, proč se lhát nemá. Třeba, že si autor zlomí nohu. Když se autorce vlastně zlomí jenom podpatek, není to taková tragédie, aby se čtenáři řádně lekli a mohli správně reagovat.

 

Nedotkla jsem se spousty dalších literárních úžasností. Básně surrealistické a beatnické, to bývá taky někdy soustíčko pro gurmány. (VII.)  (VIII),  Básně psané formou nóny, rýmem obkročným, či jinou pikantní zastaralostí. Přihodila bych básně, které se s vázanou formou potýkají, a přitom jsou požírány arytmií, disonancí a hloupými gramatickými rýmy. (IX) Básně hloupě vulgární. Básně prostě jen tak z radosti blbé. Básně deníčkové. Zápisy o tom, že cmundu máš v troubě a klíč pod rohožkou. Zápisky o tom, kolik piv jsem včera vypil, a koho jsem sbalil tam v rohu u popelnic. (X.)

Existuje plno pododrúd. Osmička a devítka je nádherná na pitvání. Tam se vejde takových úžasných záležitostí. Devítka je povětšinou nudná, protože jsem poznala asi pět, šest současných autorů, kteří dokázali psát  vázanou formou tak, že se mi srdce změnilo ve scvrklou slívu.

A nad tím vším existuje pořád poezie, ze které vám zatrne, jen je tak těžké ji hledat. Dalo by se říct, že je to ta, co ji nenacpete do žádné škatulky.



Poznámky k tomuto příspěvku
 Max Bubakoff (Občasný) - 17.12.2004 > ouvej> přece víš, že já nikdá nezklamu.....:)))
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 17.12.2004 > mvm> sorry...tak když už to máš ofiko ..... tak nejsi, no....hele nic proti tobě vosobně, ale fakt mě děsně serou ty anonymní hrdinský kupy sraček.....:)))skupina Green Jelly vo nich hrála ve skladbě Shitman,,,,,,:)))
a hele, já nejsem žádnej bodygárd.....mě fakt nejvíc pobavila diskuze....jest to snad zločin?-----:)))
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 17.12.2004 > Max Bubakoff> 

božbuárd Blondýny

 

mějte se, pusinky, já se jdu ožírat. :-))))))))))))))))))))))))))))))))

 

a chovejte se tu způsobně. A ty, Maxi, si ten textík později v klidu přečti, až budeš mít pocit, že jsi blondýnku udatně zachránil a pobil jsi všechny její, tudíž tvé nepřátele.

 

chichit.


<reagovat 
 mvm (Občasný) - 17.12.2004 > Max Bubakoff> Já to beru, jsi prostě jiného založení než já:-) Mně samozřejmě nic veselého nebo směšného na mých poznámkách ohledně chování Blondýny nepřipadá.
A jen tak na okraj, nejsem pro tebe anonymnější o nic víc než když jsem tu psala bez přihlášení, divím se, že už jsi v klidu:-)
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 17.12.2004 > ouvej> to asi nezmáknu přečíst....po dvou minutách sem se začal nudit.....a sjel to diagonálně....vim je to neprofesionální....ale jest to snad zločin?:)))))
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 17.12.2004 > ouvej> jo a ožírat se!!!teda fuj, to je příklad...proboha, co kdyby to četly děti?.....pomyslel na ně někdo?.....:)))
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 17.12.2004 > mvm> jistě...jsem o krapet klidnější....:)))ne, opravdu mě vytáčí ti čtenáři parisové a podobní...takhle jsi už skoro z masa a kostí;-)))nemohu ti ani vyčítat, že tu nemáš žádnou tvorbu...i já vše skryl...:)))
ano, asi mi je drsňácká sólistka blondýna bližší než ukvílený sbor......:)
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 17.12.2004 > Max Bubakoff> 

Není to zločin, proč by měl být. Jen je potom tvé hodnocení povrchní. Ale protože je takové zhusta všechno hodnocení, co na tom.

 

Nepodezírám tě z podujatosti, jakože by sis nejdřív přečetl v poznámkách, cože se tu děje, a na jaké stupnici ta trapná ouvej tady zase vykviluje na rozdíl od skvělé bloncky. Přestože tedy má díla vůbec nečteš, šel jsi tak náhodou okolo, pískal sis, a ejhle, kouknul jsi.   A uviděl, vskutku se tu kvílí.

 


<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 17.12.2004 > Max Bubakoff> Rozkaz. Jdu na pozdně večerní poradu pracovníků Městské knihovny - s občerstvením a možná přijde i kouzelník. :-)
<reagovat 
 mvm (Občasný) - 17.12.2004 > Max Bubakoff> Haha, rozloučila jsem se, ale nedá mi to (dnes už naposled) reagovat- tak já kvílím, to se nedá nic dělat, nemůže být každý drsňácký sólista:-) Navíc mám o kvílení naprosto jinou představu než ty.
Jsem pro to přestat tady Ouvej zahlcovat poznámkami, které už opravdu nejsou k jejímu příspěvku.
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 17.12.2004 > ouvej> jest snad zločinem povrchní hodnocení? zkrátka sem asi povrchní a nedosahuji tvých intelektuálních kvalit....na světě musí být inteligence i dělnictvo....:)
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 17.12.2004 > mvm> kdo říkal, že jsi ve sboru?:)))ty tady vůbec nepublikuješ, takže o tobě nemluvím....jsi strašně vztahovačná....:)))
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 17.12.2004 > Max Bubakoff> ech, troubo, dva mí nejlepší kamarádi jsou hasiči.
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 17.12.2004 > ouvej> kdo zde mluvil o hasičích?...já mluvil o elitě a dělnictvu literatury.....nechceš snad přenášet tuto debatu do osobních a se sepisováním irelevantních invektiv?:)))
<reagovat 
protěž (Občasný) - 17.12.2004 >

Zaujalo. Pobavilo.

Diskusi si přečtu jindy


<reagovat 
hajka (Občasný) - 17.12.2004 >

Bóžinku, fakt nezklamete....:o)))

Omlouvám se všem vyučenejm kritikům, ale mně se to prostě líbí, aaaaaaaaaaaaaaaaaaaach joooo...:o))))


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
blondýna (Občasný) - 17.12.2004 > ty tam nejsou od začátku, emvéem. zatím jsme se dozvěděli, že jsem chytrá, mám talent, jsem neempatická a nesympatická, netolerantní a mám osobního strážce:-))) hasiče. a já přidám ještě perličku, na základce jsem ukradla v sámošce nanuka.
<reagovat 
 čtenář mvm - 17.12.2004 > blondýna> :-)) Seš fakt správně drsná:-) Ale jako bych tvoje vtipné senzační odhalení už někde četla, takže mě to nijak neohromilo:-)Mějte se:-)
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 17.12.2004 > blondýna> já jsem vždycky věděl, že mi na tobě něco nehraje...
<reagovat 
blondýna (Občasný) - 17.12.2004 > to bude tím nanukem... arieli.-)
<reagovat 
 Adina (Občasný) - 17.12.2004 > blondýna> Hele a bylo to Eskymo, nebo ledňáček a nebo Jumbo? Já milovala Jumbo. :o)))
<reagovat 
Pierre Bosquet (Občasný) - 17.12.2004 > :)))))
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 17.12.2004 > Pierre Bosquet> prosím tě, pierre, nesměj se nebo si to autorka vysvětlí úplně jinak.....a začne to....:)))
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 17.12.2004 > Pierre Bosquet> 

Směj se Pjere, skutečně to bylo napsáno proto, aby se lidi zasmáli. :-))))))))))


<reagovat 
blondýna (Občasný) - 17.12.2004 >

hezký návod k použití. tak já se přidávám.

 

:-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 17.12.2004 > blondýna> jakej je smajlík zívání?;-)))
<reagovat 
Naty (Občasný,Redaktor) - 18.12.2004 >

Ten název mi přišel takovej divnej. Naprosto jsem nečekala, že pod ním najdu takovýhle vtipný a chytrý povídání.

Jen mi tu chyběj ty ukázky od VI nahoru.


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 18.12.2004 > safra já čekal jaké velké diskuze se tu nebudou vést, když to má přes sedmdesát poznámek, dokonce mne napadlo něco o kemrovi a hejnu mravenců, ale ono nic.. nuda příspěvek.. nuda diskuze..

není to ńijak vtipné, není to ani provokativní, já bych si třeba halasně zakurvoval a nepsal tyhle věcičky, ale to je tvoje věc.. líbí se mi jak vždycky vřískáš, když se objeví blondýna.. každý snad má právo ti to komentovat no ne?

jo a těm básničkama ses do popisu moc nestrefila, všechny nesou až příliš tvůj rukopis.. každopádně nápad byl dobrý, ale vytřískala si z toho zase jen to zatracený husí peří.. čest (láci)
Body: 3
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 18.12.2004 > Emmet_RAY> 

Taky to vnímám, že se to příliš nepovedlo. :-)

 

a jinak - vřískání? a nemáš pocit, že tu vřískal někdo jiný než já?

 

Tomuhle říkáš vřískání?

K tvým poznámkám: Naopak, vznikly básně, šit textík. Je to opravdu můj úhel pohledu na poezii, jaký proboha jiný? To vadí? Tvářím se, že jsem sepsala vědecký traktát? Já jsem se bavila, bav se taky, a neber to tak zatraceně vážně. Neber sebe tak zatraceně vážně. V prvé řadě si dělám srandu sama ze sebe. 

 

A na závěr, ať se bavíme o čemkoliv, vždycky skončíš se stejnou říkánkou, o osobní kázni a škrtech, co tě tejrá? Vlastně to používáš jako nějakou mantru kdekoliv. Ach ano, přemoudrá, víc osobní kázně a škrtů by neuškodilo.

 

 

Tož, adepte redaktore, neber se taky tak zatraceně vážně, jestli mohu doporučit.

 


<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 18.12.2004 > Emmet_RAY> tak a máš to adepte.....depak, řikám, pět bé a dé a držet zobák......:))
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 18.12.2004 > ouvej> no to já tady nic Doporučit nemohu hi .-))
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 20.12.2004 > Max Bubakoff> ty jsi opravdu zcela mimo mísu. Opravdu mě nezajímá nic z toho, co za blábol vypustíš.
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 20.12.2004 > ouvej> opravdu? tak jo......:)))
<reagovat 
Adina (Občasný) - 17.12.2004 > A kampa že se nám to ztratily básně zcela civilní? :o))
Body: 4
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 20.12.2004 > Adina> adinko, a co ty básně o cmundě a o tom, kolik piv autor vypil? Kam bys zařadila tyhle?
<reagovat 
Adina (Občasný) - 22.12.2004 > Cmunda se už moc nevídá a proto nejspíš básně exotické Ne, omlouvám se,  devítka je super.
<reagovat 
<<<Starší    Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter