Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 22.12.
Šimon
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce Zdánlivá sebevražda slunce z kolekce Vyhráváte soutěž o nejdrsnějšího operátora
Autor: Kelly (Občasný) - publikováno 13.1.2005 (16:36:35)
další ve sbírce>

- Zapijeme slunce, řekl,

  možná je tma beznohá,

  tvé stopy budou jen zdrhovadlem

  v moři klidu velikosti 36 –

  nenajdou nás

 

- Jenže každý západ, řekla,

  je jen zdánlivá sebevražda

  a každé zatmění sklenic

  otiskne kroužky na ubruse –

  kopyta vycházejících kentaurů –

 

  má znamení co krotím,

  jsem jenom půl Střelce,

  terče mě míjejí v nadhlavníku…

  Já mířím o láhev výš

  ke slunci bez nouzového východu



Poznámky k tomuto příspěvku
blabolil (Občasný) - 13.1.2005 >
Doporučil 
<reagovat 
blabolil (Občasný) - 13.1.2005 >
Body: 5
<reagovat 
anae (Občasný) - 13.1.2005 > mířím o láhev výš ... ke slunci bez nouzového východu .... a kdo by ...ne .... moc dobrá, smekám!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
GabrielRonay (Občasný) - 13.1.2005 >
Body: 5
<reagovat 
protěž (Občasný) - 13.1.2005 > Trošku vleklé, ale i tak se mi to moc líbí. Jo, chytlo.
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 13.1.2005 > protěž> vleklé, vleklé... znamená co? no, možná že je to hodně povídací? dík :o)
<reagovat 
MiKa (Občasný) - 13.1.2005 > první dvě strofy se mi líbí velice (ale bez kentaurů, ty mi nějak v tý hospě nesedí)
Body: 5
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 13.1.2005 > MiKa> napůl kůň, napůl člověk, kreslívá se jako znamení Střelce ;o)
občas kličkuju na stole mezi půllitrama když je ucapná cesta k báru :o) dík za ozev, myslela jsem si, že kentaura jen tak snadno čtenář nedá... ale nemohla jsem si pomoct, znáš to
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 13.1.2005 > Kelly> mně došlo, že to souvisí se Střelcem, ale stejně...:) ale skvělej je ten (já to teď nevidim před sebou, jak vono to bylo...:) klid velikosti 36, se mi vysloveně zalíbil :))
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 13.1.2005 > MiKa> tak to jsem ještě spokojenější než jsem byla, esli ti to došlo :o) klid vel. 36 je právěže rozměr kentauřích kopyt ;o)
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 13.1.2005 >
Body: 5
<reagovat 
Joe Black (Občasný) - 13.1.2005 > nevěř chlapům,co říkaj...
Body: 5
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 13.1.2005 > Joe Black> ani tobě to co teď říkáš? :o)
důvěřuju, ale prověřuju...
<reagovat 
 Joe Black (Občasný) - 13.1.2005 > Kelly> mě nevěř už vůbec nic;-)
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 13.1.2005 > Joe Black> jo, to beru ;o) ty jseš Brad Pitt, žejo?
<reagovat 
 Joe Black (Občasný) - 13.1.2005 > Kelly> ne, já si jen půjčil jeho tělo...
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 13.1.2005 > Joe Black> jak se ti s jeho tělem čtou básničky? :o)
<reagovat 
 Joe Black (Občasný) - 13.1.2005 > Kelly> některé dobře (třeba ty mňoukací) a občas umí i psát (ale to už mu jde hůř)
<reagovat 
Adina (Stálý) - 13.1.2005 > Tý hele a je možný, že já to mám navopak? Tělo lidské hlavu koně? :o))) Básnička je taková tajemná. Zrovna jako ty, když se motáš k baru :o)))) Zdraví kentaur číslo 40
Body: 5
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 13.1.2005 > Adina> tomu se říká inverzní kentaur, Ádě ;o)
ech, jsi milá - své motání k baru bych označila všelijak, ale tajemné na tom je akorát tak to, jestli dojdu ;-D
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 13.1.2005 > ale je fajn, že tady Martin prásknul tvé křestní jméno .-)

a víš co? jméno ti zkritizuju taky - nemám rád ta "unisexová jména" - ta ženská vznikla bez výjimky ze svých mužských protějšků, je to jen takový přídomek, vlastně by se dalo polemizovat zda žena Martina neznamenalo dříve - majetek muže Martina

navíc je často využívají transsexuálové ;-)
eh ale to si samozřejmě už docela střílím ;-)))

<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 13.1.2005 > Emmet_RAY> no tak na tohle je jediná rellevantní poznámka, že odcházím na rande :o) s heterosexuálem ;o)
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 13.1.2005 > Působivá. Taková poskládaná.
<reagovat 
čtenář čtenář - 13.1.2005 > ER- Je nasnadě otázka zdali je vhodné, aby zde poezii hodnotil člověk s tak výlučným názorem v pozici redaktora, to je směšnost používat argument, že něco poezie není protože to nemám rád, většinou nemám rád něco, čemu prostě nerozumím, ale pak bych z redakce raději odešel a dál se tu neztrapňoval. Četl jsem to ubohé shození Halase, teď Holana, ty jsi pro tenhle server skutečné neštěstí.
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 13.1.2005 > čtenář> tvá reakce je zcela postavená na hlavu, ale až najdeš odvahu se mnou komunikovat jinak než anonymně, tak se terpve potom budu tvými žvásty zabývat
<reagovat 
Leodegrance (Občasný) - 13.1.2005 > Mě to nějak míjí, jako dyž kouknu do hospodskýho okna a jdu dál.
Body: 3
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 14.1.2005 > Leodegrance> stane se :o)
<reagovat 
MPosp (Občasný) - 14.1.2005 > líbí ...
Body: 5
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 13.1.2005 > no vidíš, dostaneš deset déček a motivace se vrátí .-)

díky tomuto textu už neváhám neváhat nad tím, zda existuje něco jako "archetyp Kelly"

viz:
tvé stopy budou jen zdrhovadlem

otiskne kroužky na ubruse –

kopyta vycházejících kentaurů –

jsem jenom půl Střelce,

terče mě míjejí v nadhlavníku

ke slunci bez nouzového východu


no ale vykrádání sama sebe asi není trestné, jen jsem to tady vypíchnul

básnička je těžkopádná, při rozdělení na "švédskou trojku" (mimochodem celkem bezva odpočinkový film) měla ta poslední strofa vyplynout ze střetu těch dvou
máš tam katarzi, ale spíš tu psychologickou -"očista, očisťující proces, uvolnění napětí, odreagování, povznesení"

významově se mi báseň celkem líbí, ale ta forma je klasicky otřesná - zas ten tvůj pitomej neomanýrismus

3-4, ale ti dám čtyřku, protože sem hodnej



Body: 4
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 13.1.2005 > Emmet_RAY> archetyp Kelly :o))))
džízis, vykrádání sebe sama, to zní jak vykradač hrobů :o) a vypíchl jsi jako to co jsem si ukradla? :o) ukaž kde, hihi

ad rozdělení a střety - asi nepíšu podle příruček
takže se tě zeptám, jakou katarzi kromě té psychologické bys čekal?

neomanýrismus jednak nevím co je a jednak mě to uráží

o formu se nehádám, nijak jsem se s ní netrápila, přiznávám... šlo mi spíš o význam

ovšem čtyřbobek že jseš hodnej, to mě moc nebere...
tvoje bodování - přiznejme se - trojčička zrovna od tebe by mě vůbec nemrzela
tvoje poznámky ovšem pro mě cenu mají a dík za ně :o)
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 13.1.2005 > Kelly> "a vypíchl jsi jako to co jsem si ukradla? :o) ukaž kde, hihi"

mám kocovinu, nebudu nic ukazovat a ty mi neříkej, že si nepamatuješ, kdy a kde jsi použila mnou zmíněné atributy

- jeden příklad za všechny: nouzový východ VS útěk dírou ve spodním prádle

a třeba ta kopyta - míváš je v básních často - naposledy Noční probuzení

já osobně tvrdím (teda když už mne někdo donutí o poezii hovořit, já radši u píva mluvím o životě)
že existuje katarze básnická a katarze psychologická. Psychologická se dostaví jaksi sama od sebe, když ji neberu jako text. prvek ale jev z lidského života, tak po mnoha událostech, které jsou jakýmsi katalyzátorem, se katarze dostaví.. ale spíš jako zásah shůry - prostě každý má nějaký vrcholek kopce
katarze básnická- nemá se životem nic společného, je činná v textu a protože o ní rozhoduje autor, měl by vhodný katalyzátor vytvořit, aby katarze byla odůvodněná

neomanýrismus je pojem,l který jsem vymyslel já a je to literární směr do kterého patří především tvé básně .-)

manýrismus- zabývejme se pouze tím literárním- umělecký směr někdy od 16. stol

pro manýristickou poezii je typické přehnané užívání metafor, tedy to co někdy vytýkám egilovi, ale on s tím narozdíl od tebe, většinou umí pracovat

ty sdělení rozsekáš do metafor, připodobnění.. a je to podle tebe báseň

právě pro manýristy právě byla báseň důkazem toho, jak "inteligentně" autor dokáže své sdělení napsat

velmi ti doporučuji: Louis de Gongóra: Plody Tantalovy
- u něj je to nejlépe viditelné- pamatuji si že jen jednou jedenkrát popsal situaci normálně- mluvil o orlu a skutečně napsal orel, leč po poté se asi zalekl své konkrétnosti a dodal doušku- jupiterův pták

manýrismus celkově byl dobrý pro pozdější vývoj dalších směrů a pro narušení, mnou neoblíbených, rituálů renesance.. ale jeho postupy, i ty básnické, byly právě proto slepou uličkou

a právě proto většinu tvých věcí považuju za dost nekvalitní pokusy o poezii

a taky proto nepovažuju Hiršala či Holana za dobré básníky


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 13.1.2005 > Emmet_RAY> nouzový východ VS útěk dírou ve spodním prádle - tohle neberu, nouzový východ slunce znamená něco krapet jiného než útěk dírou ve spodním prádle, kromě toho - slunce a spodní prádlo, dvě hodně odlišné matérije

kopyta - beru, že je to stejný slovo... ovšem v jedné básni jako sluchový vjem, ve druhé jako vizuální - stopa, otisk mokrýho půllitru na ubruse
ale jo, opakování témat, může být

tu katarzi teda z tvého popisu nedám, asi by to chtělo delší debatu nad půllitrem :o)

oooo já mám vlastní směr :-D
rozsekání sdělení do metafor a připodobnění - jo, s tím dost souhlasím, akorát nevím, proč by to neměla být báseň... navíc bych přihodila ještě pár asociací, dělávám řetízky z toho co vidím/slyším
nebaví mě popisovat situaci "normálně", to je nuda :o)

tož dyž nepovažuješ Holana za dobrého básníka, asi s tebou nic nenadělám, o své tvorbě tě přesvědčovat nebudu, aniž ti nebudu dokazovat jakési kvality - pojedu si ve svých metaforách a budu zkoušet a zkoušet a zkoušet, čistě pro radost z psaní :o)

rozhodně tvoje poznámky jsou pro mě zajímavý
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 13.1.2005 > Kelly> nechci ti tady zaplácávat místo, ale ještě (snad stručně) dodám:

nouzový východ VS útěk dírou ve spodním prádle
- v obou básních jsou v pozici posledního verše a nesou vyústění pointy.. akorát jde o únik vysoký a nízký
-nejde o to zda to znamená či neznamená něco trochu jiného - v obou případech jde o únik

neříkám, že musíš psát "normálně"
říkám že už skoro neumíš použít popisnou větu, tvůj jazyk je nakonec díky samým metaforám paradoxně fádní, proto jsem zmiňoval toho Gongóru - jako odstrašující příklad.

proto třeba nemám rád carvingové lyže - obloučky dělají sice lépe než lyže klasické, ale rovně se s nima moc jezdit nedá..

Holana mám rád, docela dost, akorát si myslím, že je až příliš vynášen do oblak, u mne to není tak, že pokud se mi někdo nelíbí, mám za to, že píše špatně - o mnoha mých oblíbencích musím, mám-li se na věc dívat objektivně, říct, že jejich význam bývá přeceňován

koneckonců - tebe taky celkem rád čtu ;-)
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 14.1.2005 > Emmet_RAY> nee - v prvním případě je to únik, ve druhém snaha o NEprovizorní řešení ;o* s tebou je problém, že jak někde čteš nouzový východ, představíš si akorát emergency exit - mně ta hlava pracuje trošku jinak, s tím nic nenadělám :o)

a říkám, že mě nebaví používat popisné věty typu
"jsou večery / rána
kdy v nonstopu musíš strpět tři piva
a myslíš na domov
a na ten spoj
co pojede až za hodinu" - toho bohdá nebude, to radši budu dělat obloučky :o)))

no, myslím, že je to skutečně věc vkusu a pojetí poetiky - s tím, že beru tvoje výtky k formě, a ocenuju, žes nad tím strávil něco svého času... dík :o))
<reagovat 
DeadKennedys (Občasný) - 13.1.2005 > Neomanýrismus - tak s tím bych souhlasil, navíc to zní vtipně. Jinak souhlas i s dalšími připomínkami od Emmeta - dobrý významově, to zpracování mi subjektivně nesedí. Jo a k vykrádání - asi každýmu se občas stane, že vykrade sám sebe. Nevidím na tom nic špatnýho.
Body: 4
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 14.1.2005 > DeadKennedys> čtyrbobek od mrtvýho - to není zas tak špatný :o)
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 14.1.2005 >

K té tvé básničce, použila jsem slovo poslepovaná. Je poslepovaná z efektních částí. Ale je v křeči. Básni - jejímu sdělení a obrazům snad rozumím. Taky to je velice působivé sdělení.

 

Nelíbí se mi forma téhle básně. Snad až na první sloku, která klouže do krku splavně, u ostatních drhnu.

 

Člověče, řekni mi, proč se právě pod tvým dílkem všichni tolika vykecávají.  


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 14.1.2005 > ouvej> no, je to taková - promluva... neučesaná, ale vzniklá na základě nějaké vnitřní logiky
čili chápu výtky k formě, ale nejsem si jistá sdělením o křeči - něco na tebe zřejmě působí násilně, ale co? žeby ta forma, která tam vlastně není? :o)

říkjí mi medvídek Ušáček, rád si s dětmi povídám
říkají mi medvídek Ušáček, pro každého příběh mám

tak asi proto ;o))) dík i tobě ouvejko
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 14.1.2005 > Víš, já jsem nejdřív použila slovo poslepovaná a křeč - to byl můj první dojem. Pak jsem si tu báseň přečetla ještě jednou - a dostala se dovnitř - a prožila to s tebou. Čili - tu křeč vnímám v neučesanosti formy. Já vlastně i od volné poezie požaduji určitou vázanost - a tady - když si to čtu polohlasně, mi takto lahodí jen ta první sloka. Proto ten pocit, že nepsáno volně, že pilováno a měněno. Když tohle udělám u nějaké své básně já, zruším tím její automatický tok - většinou. Zbavím se tak sice frází a obludností - někdy - ale tím česáním zabiju báseň. Ale to je jen můj soukromý názor, ničím jiným podložený, než mým vlastním intuitivním vnímáním poezie, což je vlastně úplně blbě.
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 14.1.2005 > ouvej> Hmm, tomu už rozumím víc :o))
já myslím, že ta hranice je někde mezi - snažit se, aby báseň pokud možno přirozeně plynula, ale taky vyhazovat fráze a obludnosti... ale to se ne pokaždé povede ;o)
<reagovat 
Lyryk (Občasný) - 14.1.2005 > viz můj předchozí příspěvek .-) avi
Doporučil 
<reagovat 
Lyryk (Občasný) - 14.1.2005 > jsem tu jen na návštěvě za Kelly .-)
ale nalézám zde zajímavý spor, k němuž se nelze částečně nevyslovit...

výtky směřované vůči Kellyině básni jsou poznamenány základním literárním sporem -> kolik popisu kdo potřebuje, aby vnímal podstatnost sdělení;

jestliže každá realistická škola lpí na popisu a směřuje nutně k analýze a sarkastickému cynismu na jedné straně, k rozbředlosti na straně druhé, potom je třeba vidět, že romantické gesto směřující k vizi, k odporu reality odmítané, namnoze poznané, uvažuje a obrací se k budoucnosti;

celá ta věc samozřejmě není černobílá, protože vzájemná kontaminace (nakažení) metod sdělení se snaží již dlouho historicky prolínat, ale výtky jsou oboustranně stále stejné; chce to myslím větší recepci a laskavost při vzájemném posuzování děl a jistý respekt k zaměřenosti toho či onoho autora, čímž se dostáváme k potřebě hlubších znalostí poetiky a hlubší věcnosti zdejších debat; odbývat věci intuitivně značí úpadek, ale ten bývá sladký, protože povyšuje průměrnost; tahle báseň je sakra dobrá, čímž neříkám, že jiné básně (z jiné školy) jsou špatné... .-)))
Body: 5
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 14.1.2005 > Lyryk> Reaguješ na mě? Pokud ano, reaguješ špatně.
<reagovat 
Lyryk (Občasný) - 14.1.2005 > ouvejko .-) já nikomu nic nechci vytýkat, jen jsem navrhoval posunout diskuzi do jiné dimenze, já tě přece respektuju a ničím tě nenapadám, nebo snad ano??
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 14.1.2005 > Lyryk> 

Měla jsem pocit, že odsuzuješ šmahem intuitivní přístup k poezii, já jinak neumím, přesto se domnívám, že někdy vycítím víc, než kdyby podloženo bůhvíjakou znalostí teorie.

 

Vážně - napůjčovala jsem si hromadu knih o kritice, o teorii verše apod. - momentálně okupuji signaturu 885 podle MDT - válí se mi to na záchodě, u postele, všude. Pro mě ti lidi mluví španělsky. Ale já mám vůli, všechno v životě jsem zlomila, i mobil jsem se naučila ovládat.

 

Já jsem si s Kelly hezky popovídala - tahle rovina sdělování mi vyhovuje.


<reagovat 
Lyryk (Občasný) - 14.1.2005 > samozřejmě nikomu nechci brát jeho školu či zakotvení v realismu či romantismu, proto jsem na to poukázal, že se často kritizuje jen pomocí téhle velké protikladnosti - jakési buď a nebo, hned a nebo nic .-)) je velmi fajn, že se tomu zkoumání věnuješ, nikdy není pozdě a má to smysl, i kdyby se nepodařilo zjistit všechno .-) což se nedaří ani profesionálům, každé povědomí zlepšuje komunikaci...
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 14.1.2005 > Lyryk> Jestli jsem se něco naučila při čtení internetové literatury, tak právě určité toleranci. Totiž, něco mám ráda a mám k tomu blízko, ale přesto snad i vidím občas klady v tom, co už mi tak blízké není. Neodsuzuji šmahem. Snad, doufám.
<reagovat 
tkadlec (Občasný) - 14.1.2005 > čitelný je to mnohem příjemnější

bon šanc bo madam
<reagovat 
tkadlec (Občasný) - 14.1.2005 > čitelný je to mnohem (ne)příjemnější

bon šanc bo madam
Body: 5
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 14.1.2005 > tkadlec> zas woe rukopis je rukopis, nee? ;o)))
dííík a pošli fotomochomůrku!!! ušsakra!
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení     Novější>>>

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 (2) 3 4 5 6
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter