Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 14.5.
Bonifác
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Manifest autorky středněproudé poezie
Autor: ouvej (Občasný) - publikováno 3.3.2004 (07:34:09)

Autorka si své básně cvičně dělí do několika monotématických celků. Mateřství, lehce milostné, vzdorovité, sociální, patriotské a jen tak. To jsou mantinely, ve kterých se její poezie pohybuje. To je totiž prostor, který je jí vymezen. A který je vymezen pro většinu žen. Jak málo. Jak hodně. Je to ženská poezie. Je to poezie ženy mateřské, lehce milostné, lehce vzdorovité, zakořeněné i hledající kořeny, soucitné i do sebe zahleděné. Občas si ukročí poněkud  stranou, aby se spořádaně vrátila ke svému chomoutu a vahadlu u studně, kde pořád dokola nabírá vodu.

 

Při zpětném pročítání svých básní jsem narazila na pasáž ze své básně: A jakpak to, že některé slečinky tolika nyjí.

 

Zdánlivě lehce milostná, ale, nu čtěte:

 

...točila jsem se, točila, slova básnivá

létala jako vodopád, od hlavy k patám

a zase naopak, v srdci mi drhla

krajkoví tkala, sukničku vykasala

kurňa, kurňa, kurňa na stokrát

já všechno přece

spolykám ke snídani

a večer budu zase hlady řvát

další nášup písmenek

prosím, jsem celá zpovykaná

 

takový úhledný vzkaz, takový úhledný

fešák, takový úhledný omrzelec

 

co to čteš?, ukaž, jo, Faulkner

ten jižan, ten věčný problém

severu a jihu

 

a já hledala své vlastní hranice

své vlastní vášně, své vlastní boje...

 

co si asi pomyslí kritik, když tyhle verše bude číst? Vždyť to tak hlasitě vymezuje postoj autorky k umění - k tvorbě - k poezii. Valí se to jak lavina - a hrne před sebou ty chytré, ty vzdělané, všechny poučky, encyklopedie, hrabáky - všechno to, co se stává sajrajtem bez hlubokého porozumění. Všechno to, co aplikováno necitlivě, s lupou a tlustými brýlemi na nose, ztuhne na kámen, zešedne. V téhle básni, jejíž úryvek jsem napsala, popisuje své pocity z doby, kdy jí bylo sedmnáct, osmnáct. Její postoj se příliš nezměnil, to by její básně vypadaly jinak - ztratily by tu naléhavost a vášnivost sdělení, to vnitřní napětí a var. To, co vede autorku, je intuice, která ji nepouští dále než za hranice mírně ironického, mírně sebeironického realismu. Kdo to napsal, Teige, Flaubert? - nevím, že metoda je jako uniforma - rozeznejte vojáky v setnině stejně oblečených, stejně vyzbrojených. Metoda tolik totiž vede k neosobnosti. Nu, to se zcela evidentně nemetodické autorce vyčíst nedá. Stokrát rozmělňuje stokrát řečené - její obraznost není rozumářská. Proto možná lehké pohrdání těch, kteří staví obrazy metodicky intelektuálsky. Uff, jaká dřina, jaká to těžká lopota. Stavěny proti sobě jako protipóly jsou dva různé typy poezie, poezie svázaná metodou a intelektuálstvím, a poezie, ehmm, no, proč to slovo nepoužít? není neslušné - organicky tvořena hlavně srdcem. Poezie, kde jsou slova vážena na lékárnických vahách, posléze broušena, zakalována, cizelizována, puncovaná, kontra poezie typu: šups tam ještě půl kila tamhle té louky za humny, uctivý služebníček, madam, je toho o pět deka více, mohu to nechat? V různých dobách byl přeceňován tu ten typ poezie, ondy ten druhý. Jako by nemohly stát vedle sebe, ten vojáček v uniformě a ta rozšafná podsaditá selka s kohoutem pod paží a kuřaty ve vlasech. Jako bychom se už nemohli poučit a dospět k vzájemné toleranci. Vojáček zvedá flintičku a selka pouští psa z provazu.

 

Hééj, až pověsí mě

tamhle za vesnicí

že troník utrácela

za jaké bůhdarmosti

že zvána poběhlicí

těmi, co nepozváni

těmi co nedoběhli

 

nebe se k zemi skloní

a den je náhle cizí

a duši na opratích

rajtuje drsný chasník

 

ta slzu neuroní

a nezapláče, ta ne

 

hééj, jen zavýskne si

přidej mi lásky

žalu

přidej mi krupobití

přidej mi chumáč vláhy

k rosení ztvrdlých očí

 

o to tě prosím, pane.



Poznámky k tomuto příspěvku
 Kelly (Občasný) - 4.3.2004 > Adina> 

Prolínání, no asi jo, nejsou jen ty dva póly, mezi nimi je samozřejmě celá škála.

Ty dva opačné póly by se asi měly snažit vzájemně pochopit, ale to neznamená, že před sebou budou vzájemně padat na zadek v nekritickém obdivu ;o)))


<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 4.3.2004 > blondýna> 

dokud mi to ještě jakž takž jde - a jedna stránka se mi nenačítá půl hodiny a více, zkopírovala jsem, co přesně Lyryk napsal:

 

Tahle báseň je jazykově zdařilá. Je srozumitelná, jak popisuje vzpomínku na vlastní vývoj v celkem hutné zkratce, která se ovšem nepouští hlouběji, než k vizuálním proměnám. Základní lidské hodnoty, vnější popis existence. Báseň nenese poslání, je procítěným povzdechem, který bohužel nenese výraznější obraznost. V kontextu tvé tvorby krok zpět. Na takové básně má ovšem rozsáhle píšící autor nárok. Čtenář, který tě zná si povzdechne spolu s tebou - u ouvej nic nového .-)))

 

(Ta báseň se jmenuje myslím život ženy)

 

nikde jsem se nedočetla - že by mi radil přestat psát.

 

Jinak - celý ten zbývající text je tak zavádějící a od věci - že bohužel ho odmítám vůbec komentovat. Prostě - nemáš pravdu. Podívej se, i když tady nebude ten prostor pro vkládání - zcela pravděpodobně budu psát stejně - a vždycky jsem psala. Je to forma mého sebevyjádření. Není to exhibice, jak se domníváš. (A ne, že bych tím tvrdila, že kladná odezva je nepříjemná - tak pokrytecká nejsem.) A naopak.

 

No, takže stejně odpovídám. Podívej - tvoje básně - jsou forma a sdělení a srdce - současně. Představa, jak si někdo hraje se slovíčky a vymýšlí významy jako šachista - každej tah dopředu - je pro mě děsivá. Budiž - i takhle někdo tvoří poezii - a kupodivu to občas i funguje. Moje básně jsou - sdělení, srdce - a taky forma - ačkoliv ji za formu neuznáváte.

 

Je velice snadné jít po stopách všech příspěvků - a hledat, kde je ta ofenzíva. Ono ji nanajdeš jen na mé straně. Celá tahle situace je mi velmi nepříjemná - protože Totemáky - lidi - mám povětšinou osobně velice ráda - a považuji je (a snad nadále smím) za své přátele. Ale stejně si musím říct svou.

 

Někdo tu naznačil - HáDé?, že zmizel autor(ka) těch skvělých miniatur. Zastupoval(a) tu určitou kvalitu. Proč - jestli je to pravda - odešla. Proč  o tom uvažuji i já? Můžeš mi tisíckrát říct - sebeslušněji, ať už konečně zavřu hubu - a říct, že mi to naznačují všichni okolo - beru, ale budu se ptát: ČEHO chcete dosáhnout? Rovněž tu zastupuji určitý směr poezie. Nevadí, že se vám nelíbí. Tvrdit, že vám přece jde o kvalitu - to je jak vymítání ďábla. Já prostě píšu takovouhle poezii - myslím, že ačkoliv nezastupuješ redakci - vcelku jsi opravdu (bez chození kolem kaše) vystihla - co je po mně žádáno a co nejsem ochotna akceptovat. 

 

Celý tvůj text je zjednodušující a ironická zkratka. Nic není tak jednoduché, jak jsi to napsala. Já nebojuji jen kolem svých dílek - to jsi asi nepostřehla - já taky bojuji svým způsobem i pod jinými dílky.

 

Píšeš: není to v tom, že tvé básně nemohou vstřebat nematky a neotcové. je to povětšinou problém textu. čtenáře by prostě nemělo zajímat, že má autorka pět dětí a je momentálně bez práce. ...

Bože, bože.

 

Všechno, co jsem tady napsala - a proč jsem to tady zveřejňovala, je k ničemu, jestli někdo jako resumé zplodí tohle.

 


<reagovat 
ouvej (Občasný) - 3.3.2004 >

A jak a čím bych to měla podkládat - svou domněnku, že neumíš vnímat poezii?

 

Ty jsi taky ničím nepodložil svou domněnku, že dílo nemá kontinuitu - až na vágní, že si to myslí i jiní (nejmenovaní). A žes ji nenašel ty.

 

Řada pojmenovaných pod dílem kontinuitu vnímala. Jsme rovnocenní partneři - tvé a mé domněnky jsou rovnocenné.


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 3.3.2004 > ouvej> No, tak se opět vmísnu ;o)
Ohledně té kontinuity - já jsem se k ní taky vyjadřovala. A snažila jsem se ti zdůvodnit, proč s ní mám problémy.
Ta "řada pojmenovaných pod dílem" byli asi dva lidé, myslím, že víc se jich nevyjádřilo. Tj. i s Viovým názorem máš cca stejně pro a proti :o)

Ber to takhle: Napsala jsi dílko. Existují čtenáři, kteří jeho kontinuitu vnímají, a čtenáři, kteří s ní mají menší problém. Čímpak to asi je:
a) první skupina čtenářů je chápavější či vnímavější než druhá; či ta druhá skupina může mít nějaké momentální zatmění mysli - to se stát může, člověk se pokaždé nesoustředí, překoukne se v textu...
b) v dílku je skutečně nějaký malý zádrhel, který některým čtenářům může "nesednout", může narušit jejich vnímání celistvosti básně.

Já neříkám, která možnost je správně - dokonce můžou částečně platit obě. Ale na autorovi - a aspoň já se o to tak snažím - je, aby se zamyslel, PROČ existuje ta druhá skupina čtenářů a jestli by na jejich názoru nemohlo něco málo být. Tohle má být přece přínosem kritik, ne? :o)
Samozřejmě že by sis měla za svým dílem stát a pokusit se vysvětlit, proč jsi to napsala právě tak, jak jsi to napsala. Ale jelikož čtenář-kritik je rovnocenným partnerem autora, měla by ses nad jeho kritikou zamyslet - proč ti něco takového píše - a ne ji rovnou odmítnout. :o)
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 3.3.2004 > Kelly> 

Opět lehce mimo - dílko doporučilo 13 čtenářů - 13 čtenářů tedy vnímalo kontinuitu - proti tobě (s výhradami) a Viovi. Nemůžeš čtenáře zpět přivolat - to je nevýhoda, a taky ne každý je bojovník - aby vysvětloval nevysvětlitelné.

 

Samozřejmě, že jsem se zamyslela, PROČ třeba Vio kontinuitu nevnímá. Ale protože tak neústupně a tvrdohlavě tvrdí stále své - napadlo mě vysvětlení jediné - prostinké - prostě je slepý.

 

Promiň.


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 3.3.2004 > ouvej> No, já bych mezi doporučení a vnímání kontinuity nekladla rovnítko - ale nechci mluvit za čtenáře.
Tak jo, Vio je slepý. Jsem taky slepá? ;o)
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 3.3.2004 > Kelly> 

Máš pravdu - není mezi tím rovnítko.

 

Řekni mi, proč jsem tohle sepsala, co si myslíš? Abych si pěstovala ego? Ne. Abych vás přesvědčila, že je pravda jen jedna, a to vrabčí? Taky ne. Vyžaduji jenom chválu? Ačkoliv se to domníváš, rovněž ne. Jestli si něco přeji, to jsou skutečně erudované a nezaujaté kritiky. Ne Zorro mstitel, který se sarkasmem vlítne a dělá paseku. Ne člověk, který bez přemýšlení předem ví, že tohle se mu líbit nebude. Tvrdíte, že máte rozdílné názory  - jako redakce. Já se domnívám, že se vám schází jeden, dva zcela odlišné hlasy. Myslím si, že v redakci schází někdo, jako je Vever, nebo Pescatore, kteří budou zase číst z jiného soudku - protože při vší úctě k tobě a při tom, jak si uvědomuji, jak se snažíš o objektivitu, problém je v tom, že se musíš snažit.

 

K tomu směřuje celý tenhle traktátek - tak možná trapný.

Myslím si, že nejlíp názor vyjádřila HáDé.


<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 4.3.2004 > Kelly> jak patrona...
Doporučil 
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 3.3.2004 > ouvej> 

Jo, ouvej - ale skutečně erudované a nezaujaté kritiky, to je práce pro profíka. Je mi líto, ale to nikdo z nás není. Takže se budu muset snažit dál ;o)

Redaktory děláme dobrovolně a ve svém volném čase. Možná v redakci někdo schází - ale my můžeme vybírat jen z těch, co to chtějí dělat :o) Jo a máme Martina :o)


<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 3.3.2004 > Kelly> 

Chápu - tak aspoň odkrýt kryt na jednom oku. :-) Jo, a máte Martina. :-)

 

 


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 4.3.2004 > ouvej> Zkus chvíli nekoukat přes prsty, taky uvidíš líp :o)
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 4.3.2004 > Kelly> 

Napsalas: Zkus chvíli nekoukat přes prsty, taky uvidíš líp :o)

Fráze. (Hele - ona ta Viova zjednodušující rétorika má něco do sebe.)  :-)

 

Copak se to za celou dobu nikam neposunulo? Copak opravdu žádáte přiznání mých omylů? Aniž byste vy uznali část mé pravdy? a copak vaše prsty a klapky přes uči.

 

:-)  Vymyslím si nové citoslovce - herdek. NUNUNUNU.

 

 


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 4.3.2004 > ouvej> 

Já mám pocit, že posunulo. Že tu vůle k debatě je, asi i z obou stran. Ale už mě nebaví být tu za jednookou, i když vidím fakt blbě. Už jsem tu strávila dost času a mám pocit, že jsem udělala maximum.

Když se mi tvoje věci budou líbit, napíšu ti to. Když se mi líbit nebudou, taky to napíšu. Obojí pokud možno s pokusem o objektivní zdůvodnění. To samé očekávám od tebe. Jestli si z toho některá z nás dokáže něco odnést, to už je na nás.

Ahoj.


<reagovat 
drfaust (Občasný) - 4.3.2004 > No konečně se v něčem shodneme. Metoda/forma je neodmyslitelnou součástí díla:) a každý má svou.
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 3.3.2004 > Říct, že metoda vede k neosobnosti, blábol je.
A tahle věta není žádná arogance. Metoda je v díle obsažena ze samé podstaty díla.

Když vezmu třeba surrealisty - metoda zcela zřejmá.
Vezmu li třeba vázaný verš - metoda opět zřejmá.
Volný verš - opět metoda.

-----------------------------------

Jestliže bez metody - to jako vyblít to ze sebe aby se třeba ulovilo? To je taky metoda! Psát pro úlevu je opět tvůrčí princip. Proto si stojím zatím, že to, co jsme napsal není žádná arogance.

To jen naokraj k tomu jak to vyjádřila HáDé.
<reagovat 
 HáDé! (Občasný) - 3.3.2004 > drfaust> 

fauste, zapomínáš na tu nejpodstatnější věc! Že jde především o poezii, dobrou poezii, která osloví! Máš aspoň částečně odhad, kolik dobrých básníků myslelo při psaní

své poezie na metodu? Ouvej se ti sice v teorii nevyrovná, možná, že občas řekne nějaký

blábol, ale na kritičku si nehraje (snad někdy okrajově!)! A někdy vyblití od plic osloví

víc než studená promyšlená konstrukce. Upřímně - verše ouvej - mě oslovují

podstatně víc než tvoje - jsem ale žena, dost už jsem v životě zažila, porodila dítě...

tak MĚ oslovuje, téměř každou svou básní. V tvé básni najdu myšlenku, která by mě oslovila, zřídka. Ano, u tebe si cením spíš formy, originality.

! Ale to je jenom můj vkus a můj subjektivní

názor, moje pocity. Očekávám od poezie filozofii života ve zkratce. A dále - nemluvím o nějaké aroganci pod tímto Manifestem, ale o aroganci např. tvé kritiky u básně R. na Písmáku (bohužel tě nemohu citovat, protože jsem báseň nenašla - byla pravděpodobně smazána - proč asi?), chtěla jsem citovat z arogantní kritiky Via u autora Lin Xien Ti - už jsem autora vůbec nenašla, smazal všechno! ....jen vás žádám, abyste si nebrali patent na poezii....napsat dobrou kritiku, která by autorovi pomohla, je možná daleko těžší, než napsat báseň....a to se vám, dle mého

názoru, zatím moc nedaří!


<reagovat 
 drfaust (Občasný) - 4.3.2004 > HáDé!> K tomu smazání básně... to je asi věc autorky, to naprosto nevím proč asi.

Arogantní kritika Viova je Viova, nikoli moje. Naprosto nechápu, jak to můžeš směšovat. Jinak Lin Xien Ti byl alternativní nick... A mazání sebe je věc každého, která souvisí, podle mě, spíš s životními pocity autora než s jeho kritiky.

Napsat dobrou kritiku... není čas na to, aby se člověk v každé kritice nějak zvlášť rozepisoval...
Ale jestli se domníváš, že jenom vytýkám chyby, tak se mýlíš:)

Máš aspoň částečně odhad, kolik dobrých básníků myslelo při psaní své poezie na metodu?

Odvažuji se tvrdit, že naprostá většina. Už například vázaný verš vyžaduje, aby si nad tím dumala. Sonet taky nemůžeš napsat jen tak, jak se ti zachce... nebude to sonet, při nedodržení pravidel... Poetisti opět jen tak nechrlili...
Vskutku, všichni dobří na metodu mysleli. Nejde to bez ní.

<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 4.3.2004 > drfaust> 

Ale ano, nic proti technice psaní. Vždyť i já mám svou techniku, ačkoliv se vám to nezdá - dokonce i já zvládám "řemeslo".

 

Opravdu - tvoje kritiky nejsou arogantní - a snad to ani netvrdím - a když ano, tak se omlouvám, tvoje kritiky jen občas bývají hloupé. :-)


<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 4.3.2004 > drfaust> No, až teď jsem zjistila, že slova nebyla adresována mě. :-)
<reagovat 
jakpro (Občasný) - 5.3.2004 >

Dobrej příspěvek a dobrá diskuse :)) Chystal jsem se tu napsat něco podobnýho, jenže já mám zase pocit, že tady vítězí spíš ta ženská, hodně lyrická a hodně citová poezie a ta trošku drsnější je v nemilosti :o) Tak a teď hledej pravdu.

S rozdělením poezie na spíše intelektuální a pocitovou souhlasím, ale i tvoje intelektuální mi připadá hodně pocitová.

Jinak souhlasím s drfaustem a dalšími, že svoje mantinely si vymezuješ sama.

Já tvojí obhajobu beru, řekla jsi, co si chtěla a je to pro mě informace o autorce, která mi pomůže lépe pochopit její dílo. Některý tvoje věci se mi hodně líbí, jiný moc ne, ale celkově patříš k nadprůměru zde na Totemu.

Za manifest a za odvahu 5b

 


Body: 5
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 8.3.2004 >

překvapilas... ne moc příjemně.

 

a to tě to tolik žere?  

 

nevím, něco mi zavání...

jinak kritiku psát nemusím - vystačíš si sama;)


<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 8.3.2004 > egil> 

Myslím, že ti nerozumím. Co je na tom tak zvláštního, že tě to může nepříjemně překvapit? Že vůbec sdělím svůj názor? Ostatně ani ne tak ojedinělý, jak vidno z kritik - ale i z názorů těch, kteří se nevyjádřili přímo pod dílem. Ano, žralo mě to. A už nežere, protože jsem využila možnosti "našeho prostoru", kde jsem vyjádřila svůj názor. Doufám, že slušně, že tahle věc měla nažehlené puky, kapesníček v kapsičce u saka... Názor, že něco shnilého...  Tak to už chodí. Porušila jsem nějakou subordinaci? Porušila jsem pravidla slušného chování? Vytvořila jsem něco víc, než je jedno z mnoha fór na Totemu? Na jakékoliv téma?

 

Co je tady k nemilému překvapení? Co ti zavání?

 Omlouvám se, jestli jsi měl hodně práce s kritikou - a teď máš pocit, že přijde vniveč.


<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 8.3.2004 >

To, jestli je báseň dobrá či nikoli, nerozhoduje její tvůrce - nikdo (pokud to vyloženě není jeho záměrem) prvoplánově nepíše básně, které by považoval za špatné. Trochu pokory... 

 

Dobrá báseň se obhájí sama. 

 

 


<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 8.3.2004 > egil> 

Můžeš mi říct, kde své básně chválím? Kde tvrdím, že jsou úžasné a nejlepší?

 


<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 8.3.2004 >

Ale neřekl jsem, že děláš právě to. Jen jsem měl na mysli, že podobné rozbory tvých básní bys možná měla nechat na čtenáři. Báseň, kterou může její tvůrce převyprávět prostým jazykem - jednoznačně a bez problémů, postrádá význam; proč to potom jednoduše neříct "rovnou". Víš co je interpretace básně? Interpretací básně interpretující ukazuje svoje vnímání dotyčného textu. Svoje a právě svoje (každý vnímá text jinak, a to na základě svých zkušeností). Tím, že svou poezii interpretuješ sama (tady, a viděl jsem to i jinde..) okrádáš čtenáře a zabíjíš si básničky.

 

Vše co má být básníkem řečeno, to vše by mělo být v jeho básni - a nějaké řeči kolem...

 

Možná teď namítneš: a co Poe a ostatní, kteří napsali esej o své poezii. Ale, milá ouvej, jejich eseje byly o tvůrčím procesu, který byl v jejich případě jedinečný a výjimečný, neboť i oni byli takoví. A nejednalo se o interpretace jako takové.

 

A neříkej, že tvůj text není rozborem (je rozborem spíš než interpretací - ale kdo pozná rozdíl, má u mě lízátko...); byl by to alibismus.


<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 8.3.2004 > egil> 

Ech, tak záměrem vůbec nebylo dělat rozbor, interpretaci ani nic jiného. Své dílo jsem použila proto - abych netahala do konfrontace jiné autory.

 

Celou dobu mi jde o to, že mám pocit, že je tu přeceňován jistý druh poezie - (a tenhle pocit nesdílím jen já sama) - jaký, jsem popsala - a podceňován "odbornou" částí Totemu typ poezie, jakou píšu třeba já - ale nejenom já.

 

Chtěla jsem, aby to vedlo k zamyšlení právě těch kritiků - jestli by oba ty druhy poezie, jak jsem je specifikovala, nemohly stát pospolu pěkně si po boku. Nemohly. Pořád se budou ti "erudovaní" lehce štítivě ošklíbat. Nechci být pokorná - před takovými kritiky, kteří své vidění světa a poezi vidí jako jediné správné.

 

O ničem jiném to nebylo. Pro nic jiného to nevzniklo. Masírovat ego tímhle způsobem si vskutku nemusím.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jinak - opravdu pod čarou - nikdy neinterpretuji svá díla - pokud nejsem k tomu vyzvána ba až dotlačena. Tohle je opravdu úsměvné.


<reagovat 
Vio (Občasný) - 9.3.2004 > Vše při starém... Vio píše arogantní kritiky a redakce podceňuje jistý druh poezie  The truth is out there...
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 9.3.2004 > Vio> 

Není vše při starém. Snad jsme se někam posunuli - já, vy. :-)

 

Jen - Egil zpochybnil mé právo zveřejnit to, co jsem zveřejnila. Má slova jsou vysvětlením toho, proč tohle vůbec vzniklo. :-)


<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 9.3.2004 >

Nemáš pravdu. Co se týče poezie, můžu ti za sebe říct, že mám vkus vcelku široký (dokážu ocenit kdeco, věř mi, že čtu z poezie co se dá a líbí se mi mnohé). Ve všech podobách poezie je to však totožné: existuje dobře odvedená práce, polovičatě odvedená práce či práce odvedená špatně. Rozhodně neříkám, že tvá je taková či maková... Když ti adresuji pod tvými dílky kritické poznámky, není v tu chvíli důležité, jakou poezii píšu (u kritiků to tak bylo a je vždy - vem si Šaldu a jeho veršíky; já samozřejmě nejsem kritik, ale mám to stejné).

 

Neděláš rozbory, pokud k tomu nejsi dotlačena? a míří ti při tom hlavní na kterou část hlavy?

 

Nemám nic proti ženské poezii ani poezii s vyklestěnou obrazností. Asi ti tu kritiku opravdu napíšu a uvedu srovnání s autorkami píšícími ženskou poezii, nebazírující na rozbujelé obraznosti (mám mezi nimi finky, polku, američanky...). Pak snad pochopíš, co mám celou dobu ve svých poznámkách na mysli. Je to věc tématu, ale i věc jazyka.


<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 9.3.2004 > egil> 

Nevím proč z tvých slov cítím hrozbu: však já ti ukážu.

 

Ani nevím, kam mě zařazuješ: mám dle tebe vykleštěnou obraznost nebo tu rozbujelou?

 

Ty totiž mi osobně jsi nikdy kritické kritiky nenapsal - buď se ti to (zcela vyjímečně) líbilo - a pak si ukáknul bobky - anebo jsi zachovával decentní mlčení.

 

Napsal jsi:

 

Neděláš rozbory, pokud k tomu nejsi dotlačena? a míří ti při tom hlavní na kterou část hlavy?

 

Ano, nedělám rozbory, pokud k tomu nejsem dotlačena. Formy jsou různé - proč zrovna zbraň?


<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 9.3.2004 >

:))) nenapsal jsem vykleštěná obraznost, ale vyklestěná (záměrně proklestěná - to jsem nemyslel pejorativně) ...

 

jako hrozbu jsem to nemyslel, tu kritiku - je to jediný způsob, jak se dobrat něčeho konstruktivního - zařadit tvoje básně do nějakého širšího rámce (srovnáním s motivy, formami atd. jiných autorů) ... není to: tak a teď ti napíšu kritiku a ukážu ti...! :)

 

a co se týče mých kritik - pár jsem jich napsal (vzpomínám si - je to už dlouho, ale napsal), navíc jsem něco i sdělil face to face a něco - tuším minulý týden - poslal do pošty ...

 

takže tak... nemyslím zle, co ti tu píšu, tak si to neber osobně... asi si místy nerozumíme...


<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 9.3.2004 > egil> 

Ráda budu věřit. A co tedy - vyklestěná nebo rozbujelá?

 

Já jsem to vnímala, promiň, jestli jsem ti podsouvala něco, co není pravda - že mi pro srovnání ukážeš - jak vypadá "ženská" poezie, když se dělá správně. Jakobys mi těmi finkami a američankami mával před očima.

 

Jsem ráda, že jsem tedy jen malý paranoik, to se dá rozchodit.

 

:-)


<reagovat 
Vio (Občasný) - 9.3.2004 >

Cituji: "Celou dobu mi jde o to, že mám pocit, že je tu přeceňován jistý druh poezie - (a tenhle pocit nesdílím jen já sama) - jaký, jsem popsala - a podceňován "odbornou" částí Totemu typ poezie, jakou píšu třeba já - ale nejenom já."

 

Takže, ouvej, když řeknu všechno při starém, myslím tím všechno při starém  Na co jsem skoro hodinu psal ten dlouhý traktát? Proč mám pocit, že zbytečně? Proč mám pocit, že se mi nepovedlo vysvětlit, že nepodceňujeme druh poezie, ale že pokud jsou z našeho pohledu v jakémkoliv druhu básně nedostatky, do časopisu ji nedáme?  Ech... nechme si své pocity...


<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 9.3.2004 > Vio> 

Omlouvám se - vycházela jsem ze stavu, ve kterém to bylo psáno. A proč to bylo psáno.

 

Těžko pochopitelné, chápu.


<reagovat 
Vio (Občasný) - 9.3.2004 > ouvej, kdybys napsala "měla jsem pocit" místo "mám pocit", možná bych pochopil, že se něco změnilo. Ale takhle mi nemůžeš vyčítat, že se tak nestalo
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 9.3.2004 > Vio> 

Dyk se ti omlouvám za tu nešťastnou formulaci. Já jsem měla pocit, že jsem zase na začátku - před tím, než jsme se začali tady někdy minulý týden dohadovat - jakobych já byla zpátky tou nutností vysvětlit, proč že tohle tady a k čemu.....


<reagovat 
Vio (Občasný) - 9.3.2004 > OK
<reagovat 
<<<Starší    Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter