|
U příspěvku:past na nevěřící |
Ondrej Kern (Občasný) - 9.1.2008 > jsou na mě ty metafory příliš rozlítaný, jakoby ne-kon-centrovaný. Asi nejvíc se mi líbí pasáž s hrncem medu, ale že se porušením hladiny v hrnci sesype celé město se mi zdá už nějak moc. A tak nakonec váhám trochu jako kygiss,a jen matně tuším, že na tom něco je. |
U příspěvku:Ve stínu makovic |
Ondrej Kern (Občasný) - 25.12.2007 > Ty dvě/tři novější se mi moc nevryly - buď jakási glosa, nebo vtip (i když zkoumat poeticej náboj číslíček mě v poslední době taky ¨baví). Nicméně - tahle je skvělá. Epická poesie v Brechtovským smyslu. |
U příspěvku:Čtyři živly (antropologické studie) |
Ondrej Kern (Občasný) - 21.12.2007 > Fakt? A pořád se mi líbí, nebo už se mi líbí? :) |
U příspěvku:Mravenčení |
Ondrej Kern (Občasný) - 20.12.2007 > Přišlo mi, žes některý místa nepojmenoval přesně tak, jaks chtěl. Ta poetika je ale zajímavá. Velmi. |
U příspěvku:Tažní ptáci |
Ondrej Kern (Občasný) - 20.12.2007 > |
U příspěvku:Čtyři živly (antropologické studie) |
Ondrej Kern (Občasný) - 20.12.2007 > Velmi! A obzvlášť č.2. |
U příspěvku:4 |
Ondrej Kern (Občasný) - 20.12.2007 > chápu... :D |
U příspěvku:Skandinávie 2007 |
Ondrej Kern (Občasný) - 11.12.2007 > Flott! Flott! Jeg gleder meg stort til å se det alt en gang til. Ha det. |
U příspěvku:poraden |
Ondrej Kern (Občasný) - 8.12.2007 > To je dobrý. Líbí se mi, že jsi ten nejzajímavější bod obratu v básni zahrnul v tomtéž tvaru do názvu. (a to vybrání náhodného slova z básně do názvu je zajímavá věc...) |
U příspěvku:Čáp |
Ondrej Kern (Občasný) - 30.11.2007 > Ta ironie je slušivá... |
U příspěvku:láska.listopad |
Ondrej Kern (Občasný) - 29.11.2007 > Koukám, že to bude asi zajímavý... |
U příspěvku:Sen - je to sice hloupý název, ale co se dá dělat |
Ondrej Kern (Občasný) - 28.11.2007 > Trochu jiná poetika? Mně se to líbí! |
U příspěvku:jen tak indiferentně |
Ondrej Kern (Občasný) - 28.11.2007 > ne, pak mi ztuhnul úsměv na rtech ( a od té doby se už jenom usmívám, občas mám ve tvářích křeče...) |
U příspěvku:jen tak indiferentně |
Ondrej Kern (Občasný) - 27.11.2007 > Musel jsem se smát. |
U příspěvku:/černo bíle/ |
Ondrej Kern (Občasný) - 25.11.2007 > Myslíš, že není moje? |
U příspěvku:ne 1. |
Ondrej Kern (Občasný) - 23.11.2007 > Chtěj nechtěj, má to gesto. |
U příspěvku:ŽENY |
Ondrej Kern (Občasný) - 23.11.2007 > Ale ta pointa se mi zdá opravdu dobrá - "z nostalgie těla" je pojmenování řeklbych kořenné. |
U příspěvku:BYT 5+1 A LUCIE |
Ondrej Kern (Občasný) - 23.11.2007 > Oslovování Lucie má v sobě poetický náboj. (Nemístná poznámka není, že jsem to taky bez zaváhání četl až do konce.) Slovo "vhrobit" se mi zdá jako neologismus nefunkční. čistěsubj. |
U příspěvku:Ohořelé stohy |
Ondrej Kern (Občasný) - 23.11.2007 > Je to divný. Taková vesnická poetika... skoro výsměch. Přehnaná. Je to tak divný, až se mi to líbí. Zas asi pro tu hluboce ironickou pointu. |
U příspěvku:ŽENY |
Ondrej Kern (Občasný) - 23.11.2007 > Kritika z mé strany opět podobná - vidím obraz hostiny kam se najednou vlomí s obrazem nesouvislé "křížaly dní". Kromě toho, že na genitivní metafory moc netrpím (to je dost subj., pravda), mě ty křížaly obraz zruší, smažou, hodí do prázdna/chaosu.
No, a pak najednou lyr.já miluje z nostalgie těla. Ten obraz je ještě roztříštěnější, nesouvislejší.
Na druhou stranu, pointa - coby myšlenka - je skvělá. Zbyla mi trocha rozpačitosti, říkám si, ten člověk píše dobře, ale něco mi tam nesedí. |
U příspěvku:V BLÁHOVÉ NADĚJI PŘÍŠTÍHO DNE |
Ondrej Kern (Občasný) - 23.11.2007 > Jsou zvláštní a zajímavé některé náběhy, které se ale nakonec utopí v typickém "poetickém" motivu:
Otevřít láhev a připít – tolik mu ještě nebylo,
aby se udal, že pije moc – tak pil.
…tak ještě jednou tolik… hlídá, aby nevyschla mlha,
jíž stavěl těsnou hráz.
Kde se v té hospodské poetice najednou vzala mlha? A hráz? Nepasuje mi to vůbec dohromady. Řečeno s Jakobsonem - ten motiv se najednou prolomí z úplně jiného paradigmatu, než které báseň nabízí. Z jakého? Z paradigmatu-množiny obecně básnických výrazů. To mně moc neuspokojí. Ty náběhy jsou strašně zajímavý, ale to vyústění mě nebaví.
|
U příspěvku:FASTFOOD STORY |
Ondrej Kern (Občasný) - 23.11.2007 > Zdá se mi to hodně zatížené. Tím na mě promluví jen tu a tam některé obrazy ( na stromech místo ff), jiná mi zůstávají hluchá ( vystouplý líc ff). Zalíbilo se mi ale opakování v kurzívě. Byť vlastně není průhledné, jako rotační osa funguje. |
U příspěvku:MÓDNÍ POECIE |
Ondrej Kern (Občasný) - 22.11.2007 > No to je teda síla! Ale myslím, žes to vzal za správný konec. Kontroloval jsem si dneska účet a miliony nikde... jak to? |
U příspěvku:Vlasy tvé jsou krásné jako šarlat |
Ondrej Kern (Občasný) - 18.11.2007 > PS: Prosím, až budeš příště odpovídat, zaškrtni políčko pod "reagovat" vpravo v okně. Aby se ten, na kterého reaguješ, dozvěděl, že reaguješ. Pa O |
U příspěvku:Být správný druh |
Ondrej Kern (Občasný) - 16.11.2007 > U Skácela se patřičné motivy jaksi čekají, o tom, předpokládám, není sporu. A nevím, jestli je moudré sám sebe srovnávat se Skácelem. Ty poznámky o zapínání mozku jsou skoro urážlivé, ale budiž.
Je zajímavé, jak neustále kroužíme kolem téhož problému, který si vzájemně ne a ne vysvětlit. Taky budiž.
Znovu a znovu mi svou kritikou mojí zkratky dodáváš argumenty ( zkratky - tedy úvodní kritiky s onou připitomělou konstruovanou čtenářkou [deníček je jeden z jejích atributů, takže k věci patří], která se nad něčím takový podle mě zaraduje). Nebo dodáváš alespoň otázky.
Když mi teda neustále podsouváš to ratio, dedukuji správně, že i ty obsah (a smysl) básně racionálně konstruuješ? Pokud ano, oblékneš ho poté do tropů, rytmických a zvukových prvků, rozčleníš to všechno patřičně a na světě je báseň? Tak to je dost smutná tvůrčí metoda. Je mechanistická. A skutečně - racionální.
Máš rozhodně pravdu v tom, že motivy jsou svým způsobem povrch, fasáda básně. Ne, jinak - jsou to spíš okna do baráku. Kriticky si ale dovoluju tvrdit, že tyhle motivy jsou natolik vyprázdněné a vyšeptalé (obzvlášť v takovémhle kontextu, nikoliv v kontextu Skácelově), že málokoho nutí se dívat dovnitř. Interpretovat. (a tomu ty říkáš zapnout rozum? - je to něco maličko jiného, zapnout rozum může třeba znamenat i konstrukci domnělého percipienta). Kdybych báseň považoval za dobře napsanou, což z uvedených důvodů nemůžu, k interpretaci bych dospěl. Pokud mě ale odrazuje už fasáda, a říkám čím, proč bych měl interpretovat? Proč bych se měl nořit do něčeho, co se mi nelíbí a vím, jak to zdůvodnit? Kritika, že to není pro mě, ale pro děvčátko a jeho atributy, je dostačující. Nebo ne? A proč ne? |
U příspěvku:Být správný druh |
Ondrej Kern (Občasný) - 16.11.2007 > Jen pro pořádek - netvrdím že ne ( i když pravda, ta řečnická otázka se tváří, jako že ne). Skutečně neříkám, že ne. Vlnina přesná odpověď je jedna z dvou možných.
Vtip téhle kritiky spočívá ale v tom, že pokud autor do své básně obsah (potažmo smysl, existence obsahu se tím určuje - předpokládám, že obsahem nemyslíš shluky písmen tvořící slova+syntax+členění+atd.)[že pokud autor do své básně obsah] vkládá, zdaleka to ještě neznamená, že se mu podaří ho předat čtenáři. Má k tomu jisté prostředky (metafory, onomatopoia atp. + něco, co pojmenovat neumíme. No a v tom právě spočívá jádro mojí kritiky nahlédnuto z jiné strany - tvrdím, že tvoje báseň nepředává svůj obsah z důvodů už uvedených, byť jsi ho tam jistě chtěl vložit a po svém vložil.
Říkám to ve shodě s tebou: "Nejen protože ho[autor]tam dal, ale třeba také proto, že ho tam [sám autor] vidí jako čtenář." Autor ho vidí stoprocentně. Autor ale nepíše jen pro sebe. Občas počítá s příjemci své poesie. |
U příspěvku:obrysy dvojrozměrných dívek |
Ondrej Kern (Občasný) - 15.11.2007 > Je to zvláštní. Ale taky se mi líbí. |
U příspěvku:bez názvu |
Ondrej Kern (Občasný) - 15.11.2007 > Mám z toho stejný dojem jako cit-i-zen. Je to hezké. Těhotným holkám to sluší, když jim to sluší. |
U příspěvku:Být správný druh |
Ondrej Kern (Občasný) - 15.11.2007 > Nic ve zlým - nic v dobrým, ale:
Může vůbec autor básně tvrdit, že obsah v jeho vlastní básni je? Jakto? Protože ho tam sám dal? |
U příspěvku:Být správný druh |
Ondrej Kern (Občasný) - 15.11.2007 > To s rezistencí chápu. Ale i můj výpad je věrný. Kritika, kterou bych nadhodil dál, zní takhle: Dovoluji si tvrdit, že báseň (z výše uvedených důvodů, motivy, stavba, obsažnost...) čtenáře vůbec nenutí, aby se ptal, proč ptáčata strnula ani před čím to vlastně strnula, protože báseň není dostatečně nosná. Je jako malý vybroušený lesklý sklíčko. Nikoliv šperk. Nevidím důvod, proč se jako čtenář zamýšlet nad nejistotou existence v místech, kde se potkávají dva natolik vyprázdněné motivy jako "chudinky malí ptáčci když mrzne". I kontrast těchhle dvou motivů je jak z 19.století. Otázka teda potom zní, jsem necita, nebo báseň nevyužívá natolik průkazných výrazových prostředků, aby z ní mohli číst to, co chtěl psát autor? |
U příspěvku:/černo bíle/ |
Ondrej Kern (Občasný) - 14.11.2007 > keniku? My se známe? (ne... jen mě to pobavilo, říkala mi tak maminka, když jsem byl malej...) |