|
U příspěvku:Le Mot de Cambronne |
miroslawek (Občasný) - 4.5.2011 > celulosa> Nehádám (bez argumentů není totiž o čem), ale hraju |
U příspěvku:Le Mot de Cambronne |
miroslawek (Občasný) - 3.5.2011 > celulosa> Ačkoliv jsem tedy nikde nepodotknul nic k umělecké kvalitě toho kousku, jako domýšlivému volovi jest mi zřejmě zapotřebí se domýšlet, proč tedy vůbec nějaká taková poznámka u textu, který za to vlastně nestojí. Rytmický rozbor jsem nežádal, ten bych bez nějakého zvláštního úsilí zvládnul daleko lépe než ty, zajímalo mě pouze, zda opíráš svůj boží soud o něco víc než o své ego či zbytnělé pohlaví. Odpověď jsem, tuším, dostal. Takže díky, Eskymák nezklamal |
U příspěvku:Le Mot de Cambronne |
miroslawek (Občasný) - 2.5.2011 > celulosa> no, ty bys zřejmě musel počítat, ale bylo by skutečně krásné dívat se jak dokazuješ, že umíš více než do čísla jedna. |
U příspěvku:Debílek |
miroslawek (Občasný) - 2.5.2011 > Michelle> pochopil jsem tvůj špatný vtip Pelnáři... |
U příspěvku:Le Mot de Cambronne |
miroslawek (Občasný) - 21.4.2011 > Gogin> |
U příspěvku:Le Mot de Cambronne |
miroslawek (Občasný) - 19.4.2011 > Gogin> Nevím, co míníš slovem "čisté", každopádně je tu mnohem preciznější a důkladnější práce s rytmem, než třeba minule, kdy jsem vystačil s jednoduchým schémátkem J4Ž/J4M, čímž jsem na tvůrčí přístup v oblasti rytmu víceméně rezignoval. |
U příspěvku:Le Mot de Cambronne |
miroslawek (Občasný) - 19.4.2011 > celulosa> To tvrzení by stálo za to rozvést. Vždycky se totiž najde nějaký Eskymák, který rád poradí obyvatelům Konga, jak přežít vlnu veder. A to je jedna z mála zajímavých věcí, která mne zde může potkat. |
U příspěvku:Le Mot de Cambronne |
miroslawek (Občasný) - 19.4.2011 > martinik> a žes nedal vědět |
U příspěvku:Stopy mrtvých |
miroslawek (Občasný) - 15.4.2011 > Koťátkkko> tak hlavně, když víš, co to je Google |
U příspěvku:Stopy mrtvých |
miroslawek (Občasný) - 15.4.2011 > kriste ježíši, mjölnir se mi chvěje |
U příspěvku:Pálení mrtvých |
miroslawek (Občasný) - 8.2.2011 > Raimund> kromě toho ještě znám Pražský mluvený korpus (http://ucnk.ff.cuni.cz/pmk.php), ale co máš na mysli, stále netuším |
U příspěvku:Pálení mrtvých |
miroslawek (Občasný) - 7.2.2011 > Raimund> máš na mysli tohle? http://ufal.mff.cuni.cz/pdt2.0/index-cz.html |
U příspěvku: - - - |
miroslawek (Občasný) - 3.2.2011 > ten poslední verš není nepovedený pro svůj samotný tvar, ale pro polohu... nejvíc mne zaujal verš druhý... a že mne vůbec něco zaujme je vždycky na pováženou |
U příspěvku:Literatura fraktur |
miroslawek (Občasný) - 2.2.2011 > Leviathan> Správně, tvůrčí duchu |
U příspěvku:Literatura fraktur |
miroslawek (Občasný) - 2.2.2011 > Leviathan> Ano, mám. Spíš si říkám, co bys tady dělal ty, ty tragický tvůrčí duchu, kdybych tě nenatahoval klíčkem |
U příspěvku:Literatura fraktur |
miroslawek (Občasný) - 2.2.2011 > Leviathan> Teď jsi mne výborně pobavil s tím fanklubem. Konverzace s tebou se vyplatí
A ten směr poezie jsi dávno zlomil, pokud jsi jej přímo neotočil |
U příspěvku:Literatura fraktur |
miroslawek (Občasný) - 2.2.2011 > Leviathan> Ano. Je příznačné, že jsi se přihlásil právě k tomuto textu. A právem |
U příspěvku:Alej |
miroslawek (Občasný) - 2.2.2011 > Max Gubat> Každý toho "napsal hodně". Ten citát jsem zvolil pro jeho obsah. V obdobném smyslu jsem mohl přidat Skácela, Ortena, Seiferta...
Nejsem si jist, jestli mým primárním záměrem bylo tě upozorňovat - já jsem se ptal.
A chtěl jsem se dopídit proč tedy něco "uměle implantuješ"? |
U příspěvku:Alej |
miroslawek (Občasný) - 2.2.2011 > Max Gubat> Nedá mi to se nezeptat: a nutím tě snad něco uměle implantovat? Nebo umisťovat do škatulek? Nemám ten dojem - naopak se snažím dopídit, proč to děláš? Nic víc a nic méně.
K dalšímu: Nevím čemu odzvonilo a jestli je důležité, co si myslíš, že ilustruješ a čím.
Kritérium výborné básně je evidence, že její „slova“ vyplula jakoby sama od sebe. Jakoby je byl psal někdo za nás; jako by ani nebyla naše, a ona taky že nejsou…
(Ivan Diviš)
|
U příspěvku:Jen jeden pohled |
miroslawek (Občasný) - 2.2.2011 > asi je příjemnější číst v dívčích očích, ovšem zřejmě by ti neuškodilo trochu si načíst i nějakou dobrou poezii |
U příspěvku:Prosba |
miroslawek (Občasný) - 2.2.2011 > ano, nic není tak snadné... ani napsat pár veršů |
U příspěvku:Hrad z písku |
miroslawek (Občasný) - 2.2.2011 > Domníval jsem se, že jsem byl vyslán na svět, abych tě rozdrtil jediným úderem absolutní básně – ale ono se to nepovedlo.
(Ivan Diviš)
|
U příspěvku:Pojď domů |
miroslawek (Občasný) - 2.2.2011 > Kritérium výborné básně je evidence, že její „slova“ vyplula jakoby sama od sebe. Jakoby je byl psal někdo za nás; jako by ani nebyla naše, a ona taky že nejsou…
(Ivan Diviš)
|
U příspěvku:Když byl leden |
miroslawek (Občasný) - 2.2.2011 > juray> Když nechceš vymýšlet nic nového, není proč psát. Resp. není proč vydávat takové počínání za uměleckou tvorbu. Zamysli se na chvíli nad významem slova tvorba.
ad rytmus) problémem právě je, když někdo neví. Když ví co dělá, může všechno. Jinak je to buď groteska a nebo k blití. A nebo obojí zároveň.
Písňový text má sice trochu jiné nároky a parametry, nicméně rytmické zákonitosti (nemluvě o jiných) fungují i v něm.
|
U příspěvku:Alej |
miroslawek (Občasný) - 2.2.2011 > Stále nevidím tu obecně jednotící představu, řád - ani na bázi intonace.
Co vidím, je vysvětlení, jakási konkrétní interpretace, jejíž logika nemusí být chybná, má ovšem oporu pouze ve vnitřním ustrojení autora a tudíž je pro čtenáře, který nahlíží z vnějšku, nutně nerozpoznatelná, neodvoditelná. Věci, které dávají textu básnický tvar, nemusí a vlastně často ani nemají být zřejmé, na druhou stranu by měly být viditelné nebo spíš, jak by řekl Šalda, zákonné, aby mohly být funkční.
|
U příspěvku:Pálení mrtvých |
miroslawek (Občasný) - 2.2.2011 > Gogin> Není básně bez čistoty, ale není rovněž básně bez provinění. Překonávání provinění je svarem tmelícím trhliny věčnosti.
(Ivan Diviš)
|
U příspěvku:Malý vzduchoplavec |
miroslawek (Občasný) - 23.12.2010 > Zazo> Jak se máš. Pěkné svátky. |
U příspěvku:Výbojná |
miroslawek (Občasný) - 15.12.2010 > opožděné zrcadlo> ale málo |
U příspěvku:Alej |
miroslawek (Občasný) - 14.12.2010 > Max Gubat> Jasně, to je soudruzi, ta dialektika - když svou pochybnost neodůvodním, bude to nepodložený tlach, když ano, přednáška, k níž toužebně hledám alibi. Ale máš vlastně pravdu, kdyby mě to nebavilo...
A jako šťastný otec ročního klučíka ti přeju hodně štěstí.
P.S. Nemyslím si, že by intonace byla prázdný pojem, to snad z něčeho, co jsem psal vyplynulo? S odpovědí nespěchej, budeš mít teď jiné starosti. A oběma nám bude k užitku, když se na to opravdu soustředíš.
|
U příspěvku:Alej |
miroslawek (Občasný) - 14.12.2010 > Nahodile promícháno 7 trochejů, 6 jambů, jeden až dva daktyly, 5 různých daktylotrochejů a několik veršů s více než nejasnou interpretací, statisticky žádný systém nepřevládá, takže nějaká rytmická organizace není realizována ani v naznačených tendencích. To mi nepřijde jako "jistá míra volnosti", ale jako rezignace na rytmickou stránku verše vůbec.
Co se týče oné poznámky o intonaci, moc rád bych viděl tvou jednotící představu. A to myslím vážně. Z mého pohledu si buď vystačím s klasickou kadencí a nebo jsou naopak jednotlivá intonační centra tak mnohá, že jim neumím dát byť jen náznak řádu. |
U příspěvku:Alej |
miroslawek (Občasný) - 14.12.2010 > Potíž není v tom, že si něco vysvětlíš po svém. Problém nastává v očekávání čtenářů. Těm, které nějaké kategorie nezajímají, to bude jedno, pro jejich vnímání to není nehraje roli a pominou tedy i to, co píšeš, že jsi tím sám chtěl zdůraznit. Ti, kteří zařazení přikládají nějaký význam pro uchopení textu, budou zmateni. Netvrdím, že by zde měly být poze klasické útvary jako třeba sonet, villonská balada, apod, nicméně člověk by očekával alespoň rytmus, rýmy a tak.
Jistá míra volnosti také nemusí vadit, otázkou je, co se pod tím eufemismem ve skutečnosti skrývá.
Proto si nejprve dovolím malý rytmický rozbor:
není to les, s bídou parčík
Xx x X Xx Xx = původním záměrem byl zřejmě čtyřstopý ženský trochej, nicméně daktylský začátek ukazuje k jambu - na který tam zase jedna nepřízvučná slabika schází
jezírko, betonová skruž
Xxx Xxxx X = čtyřstopý jamb mužský (4JM)
tráva, suchá hlína
Xx Xx Xx = třístopý trochej ženský (4TŽ)
obzor, dole i nahoře plný ostružin
Xx Xx x Xxx Xx Xxx = daktylotrochej (TDDTD)
přesto se zvednu, ústa, uši, oči
Xx x Xx Xx Xx Xx = 5JŽ
hrob klenby, strop v sepnutých dlaních
X Xx X Xxx Xx = pravděpodobně měl být jamb, bohužel v přízvučném celku strop v sepnutých, přízvuk monosylaba nezvítězí nad přízvukem trojslabičného slova, navíc by pak další silná pozice byla na nepřízvučné slabice uvnitř slova, a to už jambické řadě podrazí nohy celkem spolehlivě, pak nám zbývá možnost jakéhosi daktylu s předrážkou
číchsi, ozvěny kroků v dutých kmenech
Xx Xxx Xx Xx Xx = daktylotrochej (TDTTT) a nebo, kdybych pominul grafické členění a přesunul počátek verše až na druhé slov, jamb (4JŽ)
poztrácených dubů
Xxxx Xx = 3TŽ
listí, různobarevné pletichy
Xx Xxxxx Xxx = poněkud nejasný daktylotrochej (TTDD nebo TDTD)
slova, lístky lísky, osiky
Xx Xx Xx Xxx = 5TM
náhodou zaslechnutá v šumu
Xxx Xxxx Xx = 4JŽ
ozvěn, diskrétností
Xx Xxxx = 3TŽ
(protože za zdí, zeleným plotem
Xxx X x Xxx Xx = daktylotrochej (DTDT), na dva jambické půlverše (2JŽ/2JŽ) je to krátké
je místo, pro nečlověka
x Xx x Xxxx = zde k přechodu přízvuku na předložku nedochází, což rytmický průběh dost znejasňuje, ale kdybychom pod tlakem metra (který se nekoná) chtěli tak -
x Xx X xxxx = 4JM
drceného letem, k pádu
Xxxx Xx Xx = 4TŽ
volnému kradeným křídlem)
Xxx Xxx Xx = 3D
jen zde nechybí,
x x Xxx = dejme tomu 3TM
jen zde úplná štíhlost topolů stačí
x x Xxx Xx Xxx Xx = daktylotrochej (TDTDT)
k přežití každé války
Xxx Xx Xx = 3JŽ
a venku, kde to číhá, alej není.
x Xx x x Xx Xx Xx = 5TŽ
|