Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Přání a realita duchovnosti
Autor: romann (Občasný) - publikováno 12.5.2005 (12:29:01)

 

Hlavním problémem duchovnosti je rozpor mezi přáním ega jak by měla vypadat a jak ji vidí Bůh. Již ve Starém zákoně jsou popisovány neustálé rozpory mezi náboženskou praxí Židů a velmi kritickými připomínkami JHWH, předávané desítkami proroků po celá staletí. Pokračování těchto rozporů je jasně patrné v Novém zákoně, kde vyvrcholily v pomluvách, osočování, odsouzení a popravě bohočlověka Krista.

I další vývoj církve byl zatížen farizejstvím, což trvá dodnes. Bohužel už nejsou proroci, takže není žádná výrazná autorita, která by se mohla duchovnímu pokrytectví vážně postavit. Kristus to věděl a proto často varoval proti farizejství. Hovořil o malém stádci, které bude mít víru, jež umí hory přenášet. Kdo to však dnes umí?

Lidský přístup lze charakterizovat jako vychytralý a dětinsky naivně romantický. Vždy je v něm snaha naplnit dosud nenaplněná přání ega. Netouží po Poznání, Velikosti, Moudrosti, Věčnosti a Nekonečnosti či dalších atributech Boha. Tuší, že by ho to destabilizovalo, mohl by se dozvědět více, než chce. Spíše usiluje o svých představách o spravedlnosti, rovnosti a bezpečí v rozhádaném světě. Je v tom i velká síla tradice a vlivu společenství stejně smýšlejících, někdy stačí jen to. Nestojí v podstatě o zážitky vytržení či osvícení, ač je zdůrazňují všechna náboženství včetně jogy a budhismu.

Spíše se naivně ptá, jak to či ono může Bůh dopustit a kde byl za holocaustu. Snad ani v duši nevěří, že existuje. Církev připomíná politickou stranu. Bibli si vykládá jako politický program podle okamžité potřeby každý zvlášť, nebo dogmaticky lpí na staletích zvyků, jež mylně pokládá za správné. Zajímají se často z pohledu Boha nevýznamnými záležitostmi jako předmanželským sexem a ochranou proti početí, ale zásadním se vyhýbají. Že by se Boha zeptali, jak to či ono opravdu je, nikoho zjevně nenapadne. Zvláštní. Chtějí se k Němu dostat a přitom odmítají Ho i oslovit!

Pokud se jich zeptáte na podstatu křesťanství, neumějí se většinou jasně vyjádřit, nebo nesprávně tvrdí, ze základem je Desatero.

Je tu stále snaha utíkat z běžného života do představy o ráji po smrti, či iluzorní nirvány, kde nikdo od nich nebude nic chtít a budou mít ode všeho navždy pokoj. To je hlavní sen ega, naštěstí zcela marný. Bůh není hlupák.

Život je ale dokonalým trenažérem stvořený Bohem. Nelze ho odmítat ani kritizovat. On ho stvořil pro Svou potřebu a nelze se z něj dostat, pouze v iluzích, kterým se běžně říká duchovnost. Říkat toto ovšem nahlas je nebezpečné, hned vznikají snahy když ne o ukřižování, tak alespoň o upálení za kacířství. Ale i to Kristus předpověděl a většina apoštolů tak dopadla. Už toto je ezoterika.

Je paradox, že věřící říkají, že se chtějí dostat k Bohu, ale když Ho náhodou jen zdáli zahlédnou, utíkají od Něj s tím, že to byla jen iluze, nebo se leknou tak, že už to odmítají opakovat. Nechtějí, aby jim kdokoliv zasahoval do života a představ o něm, ani Bůh ne. Zvláštní je, že ve vědě, právu, technice i sportu jsou schopni daleko kvalitnějších přístupů než v náboženství, které zůstává v moci rigidních sil osobnosti odmítajících změnu, vývoj.

Ale toto vše je na druhé straně jaksi "úmyslné". Vždyť Vše je Hrou Boha, naplnění Potencionality Stvoření, kde každý archetyp má své nezastupitelné místo. Lidstvo je na počátku vývoje a bude trvat desetitisíce let, než Boha začnou trochu chápat. A právě tato spleť cest k Sobě Samému Boha hlavně zajímá. Vždyť není kam zbloudit. Je jen On a času i nástrojů výuky je nekonečně...



Poznámky k tomuto příspěvku
romann (Občasný) - 12.5.2005 > Připadám si trochu jako buditel Jindřich Šimon Baar. Angažoval se v katolické moderně, ale nakonec skončil na malé vesnici a stěžoval si, že je jako Robinzon. Nikoho jeho práce nezajímala, naopak. Inu středověk neskončil, středověk trvá...
<reagovat 
Lei (Občasný) - 12.5.2005 > jo, a romann je jedním z jeho konzervátorů.
<reagovat 
romann (Občasný) - 12.5.2005 > Lei by asi náboženství zcela zrušil, ne?
<reagovat 
Lei (Občasný) - 12.5.2005 > bylo by mi potěšením.
<reagovat 
romann (Občasný) - 13.5.2005 > ale to nejde, tento program byl Stvořitelem vložen každému, aby vznikla tato Hra, Líla. Ateisté si najdou jiné cesty, třeba komunismus, jiný umění. Vždy je to o něčem vyšším a je to tak správně.
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 13.5.2005 > od Hendryka ruce pryč - on byl soudnej!:)
<reagovat 
Miloš... (Občasný) - 13.5.2005 > Nejvíc se mi líbí ten konec, moudrostí a nadhledem, jinak je to moc ostře kritické, vždyt i kostely mají nejen pro "věřící" materialisty, ale i pro "nevěřící" duchovní i umělce velký význam, ač o něm nikdy moc nemluví. Tak i mystici mají silný minim. inspirační vliv i po tisíciletí pro buditele, ale i vědce a umělce (tvoří základ kultury od dob kmenově šamanských kultů), co se dopracují ať už širším chápáním souvislostí, či vnímáním/zachycováním přesahu věcí, či porozumění skrytých smyslů života, nebo snad ne? A není to málo? A navíc Bůh si přeje být skrytý (abychom ho museli hledat a objevovat ta kouzla Stvoření), jeho moudrost i hloubka vnímání jsou poklady otevírající se jen připraveným a těm co o to stojí, proto nikdy nebude a ani nemá být mystika populární, ani konec konců ve vědě a umění to není jinak. A kdyby to tak bylo, hned by se to "zploštělo" jakýmsi době poplatným poptrapčením, zaneslo přáními a omezeným vnímáním těch, co k tomu sami "vnitřně" ještě nedospěli to nahlédnout a přijmout...
Body: 4
<reagovat 
jiri-jirik (Občasný) - 14.9.2005 > Každej chce do nebe , ale umřít nikdo .
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter