Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 9.5.
Ctibor
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Šacení egilova šacení
Autor: swedish_nigg (Občasný) - publikováno 3.10.2006 (14:54:56)


 Šílená svině (Občasný) - 7.10.2006 > swedish_nigg> Nebudu vypointovávat jednotlivé příklady, z nichž vycházela má tvrzení. Jednak je jich v tvém textu celé moře a jednak s tebou nechci polemizovat o tom, jestli např. pod slovem "vývin" myslíš "vyvinutí" s plenek, genezi nebo vývoj. Takto bychom mohli diskutovat skoro na každém druhém nebo třetím slově tvého textu a to se ještě ani nejedná o vědecké termíny. Já si myslím, že úprava tohoto textu - jakože ti řeknu to a to je špatně, ty se nad tím zamyslíš a opravíš to a pak bude všechno fajn - není možná, nebo by byla natolik vyčerpávající, že by snad bylo daleko lepší nebo rozumnější napsat text úplně nový. Kdybych se do toho pouštěl já na tvém místě, začal bych (jak jsem ti už napsal) ich-formou a bez "vědeckých" ambicí bych se pokusil o takovou "obyčejnou" analýzu básně. Takže můj nadpis by zněl asi "Pokus o nahlédnutí egilovy básně z časoprostorového hlediska". Adekvátně tomuto nadpisu bych pak přizpůsobil sloh. Začal bych tedy tím, že bych řekl to o té časové trojjedinosti a snažil bych se to pěkně čtenáři vysvětlit. To jak jsi psal o tom "vyšli v ústrety" nebylo bez zajímavosti...ale udělal bych to stylisticky lidštější. Pak bych se zamyslel nad tím, proč je v pátém verši použit budoucí čas. Připusťme, že může jít o autorův omyl (prostě to přehlédl) nebo nějakou jeho finesu. Při zamýšlení nad touto časovou nesrovnalostí bych přešel k problému subjektů v básni. A začal bych pěkně od píky, aniž bych se snažil předbíhat čtenářovy myšlenky. Nenapsal bych tudíž, že dívce "beží v ústrety" podzim, ale to co jí běží v ústrety prvoplánově, a to jsou kostlivci. Zde nebo později by se hodilo zamyšlení nad symboly života (dívka) a smrti (kostlivec). Myslím, že by se o tom nějaký větší odstavec dal docela dobře napsat. Pak bych se zamyslel nad tím, jak souvisejí s kostlivci strašáci. Protože jestliže "kostlivci už vyšli" :), zajímalo by mě, proč strašáci teprve obživnou. Není to nefér vůči těm strašákům? Nebo jim to autor nějak vynahrazuje později? (Možná to sám autor nedomyslel, i s touto variantou se musí počítat. Třeba těmi strašáky myslel "mrazíky":)) Až bych nějakým způsobem rozetnul tuto otázku, vrátil bych subjekty zase do časoprostoru a tedy do budoucnosti, kdy bude "křísení kabátů" a tedy přijde zima. to už budou strašáci obživlí, takže by se z toho taky dalo něco "vyždímat". Evokce času pokračuje v básni dál (ano, ty jsi si vymezil tu "analyzovanou jednotku" na první strofu, vím) a poukázal bych na opakující se téma (egil je někdy dost monotématický) rození, křísení, ožívání. Tentokrát rození slov na ústech, tedy nemluvňat, jimž trvá "také" devět měsíců (čas), aby mohla "vyjít" na svět. Čas, ten intimní "vyšli ti v ústrety" i ten obecný, vegetativní, jenž je evokován ročními obdobími, se pak uzavírá jarem - tím prostorem na druhé straně tmy.
Kdybych chtěl udělat analýzu komplexnější, rozebral bych nějaké egilovy metafory, přenesení významů - nemluvňata/slova nebo dřevění kostlivci/ramínka (jež bývají ze dřeva na rozdíl od kostlivců).
Pak bych se ještě vrátil ke tvaru slova "viselých", což bude nejspíš nějaká egilova intelektuální provokace.
Zároveň je možné a asi i žádoucí k analýze připojit
hodnotící aspekt. Tedy například, že první dva verše jsou velmi zdařilé a mnohovrstevnaté, které hned na začátku báseň směle akcelerují do vertikální transcendentály. V dalších dvou verších se ale básnikovo tempo razantně zmírnilo, jako by se zadýchal, nebo chtěl z již dosažené pozice vytěžit i trochu pocty :) a ohlíží se zpět a šperkuje - zabité letní šaty, ramínka ve viselých! ve skříni. I čas se v těchto dvou verších zastavuje. V dalších, v 5 a 6 verši se pokouší zase "běžet dál" po vertikále. Z mého hlediska tak s polovičním úspěchem. Od verše "v devátém měsíci" básnik v podstatě sere na vertikalitu a oddává se plnohodnotně tomu, co mu vyhovuje - romantická milostná lyrika s minimálním přesahem (asi budeš oponovat, že milostná lyrika). Dokonce je zde v popisu slov a jejich zrodu (básnického) velká podobnost s mistrem těchto milostně-slovních kliček s tzv. Cyranem de Bergerac. Ten je v některých pasážích fenomenální, ale připustme, že většinou orientován na estetický účinek nežli obsah. O tom samozřejmě také je poezie. Rozebírat, co má přesah a co nikoliv, a že verše "mlha je oblékne do nočních košilek z páry/ a pak se rozplynou a zmizí" mají také trancendenci, je nad moje síly. Já zde onen přesah necítím, ale cítím zde něco jiného - obratná líbivá spojení. Navíc se mi trochu mlha "dubluje" se slovem pára. Bergerac je nejen jeden velký nos ale ornament s nepochybně vynikající kompoziční sítí. Co ovšem Egil ulovil do své kompoziční sítě, je ve dvou třetinách také jen tvarovaný štuk, samozřejmě nikoliv tak propracovaný a svůdný...Cyrano je Cyrano. To ovšem nic nemění na tom, že je Egil dobrý autor a v rámci totemu určitě výborný. A v každém případě je egilova báseň mnohovrstevnatá, ale dle mého hlediska spíše opravdu časově než prostorově. I když ti strašáci s tím polem, které jsi zmínil, by mohl aspirovat na úspěšný, zajímavý výklad. Opět ale záleží také na stylistice. Zároveň existuje ještě jedno nebezpečí: jako se stává, že čtenář, hodnotitel neobsáhne všechnu hloubku díla, může se stát i opak, dílo ve skutečnosti není tak hluboké, i když v něm hodnotitel nalézá snad všechny dimenze mezihvězdného prostoru. A navíc existuje ještě riziko, že se "hloubka" a význam díla může časem ztrácet nebo "kynout". No Eco by nad mým zmateným přemýšlením asi propukl v hurónský smích...a Kafka by řekl, že za každými dveřmi jsou další, ale není jisté, jestli ty první tam vůbec jsou...:) To jen tak na odlehčení, nebrat vážně!

P.S.
To je jedna z možností (samozřejmě se mnou budeš v mnohém, ne-li ve všem nesouhlasit) ale pokusil jsem se spíš poukázat ke stylu psaní. I když se mnou třeba nesouhlasíš, tak určitě víš, co jsem chtěl říci, o čem mluvím. Je to tak? Pokud ano, věz, že je to tím, že tě mám před očima a pořád si to, co píšu, čtu tvýma očima a ptám se sám sebe/tebe, rozumíš mi?
Můžeš zvolit samozřejmě jiný styl, řekněme ten suše vědecký. I ten může mít svá kouzla. Předpokládá však stejnou autocenzuru, sebekritiku jako styl, řekněme "eseistický". A vyžaduje také postupné vysvětlování a mapování problému. Co se týče Popkorna, nic jsem od něj nečetl a může to bejt asi dobrý. co se týče ciích slov a vědeckých termínů, stačí jen dodržovat jedno pravidlo: pokud možno nahradit českým slovem, pokud nemožno, neprodlužovat je do řad až někde dojde k zácpě, ale pěkně plynule je pouštět jako by čekaly na semaforu, až přijde jejich čas. A především si ujasnit pečlivě jejich význam, jako u zminěného "vývinu". Navíc ta slova nemají sloužit k většímu zmatení čtenáře než už je, ale k větší přesnosti a preciznosti.
Vypointuji jen první bod nadpisu, za celou tvou práci - malou část za celek. Napřeskáčku: Různé pohledy se "nedrží" - velmi neobratné, prozrazuje hned zkraje, v nadpisu, že nejsi dobrý stylista. "Když už tak udržet pohled na...něčem. Ale i to není ok. "jakousi analýzu" - jakousi se nehodí k analýze (pokud to nemyslíš pejorativně). Nevím, co je kořenová soustava o třech větvích - pokud to uvedeš, měl bys to aspoň zevrubně vysvětlit: popkornova soustava, moje malá soustava, soustava, kterou jsem zaslechl na semináři a nevím čí je ap.)Slovo relevantní je navíc, slovo "zadaný" je navíc. Míchat poetický styl s odborným je majstrštuk.Zapomeň na to v nejbližších pěti letech - jinak se jen ztrapníš. "Ke kýženému plodu", to je jak kdybys mámil z kozy tele. Místo "komplementární" použít "doplňující se". Místo slova "intence" se dobře hodí slovo "v duchu". A máš poezii v odborném textu, aniž bys chtěl, jedna radost!
A chovej se příště k mýmu praseti slušně. Dostals od něj víc, mnohem víc, než sis za své chování k němu zasloužil!

Doporučil 
<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli Šílená svině
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter