Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 17.5.
Aneta
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Co? Kdy? Kde?
 > Co? Kdy? Kde?
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Nad výstavou Štyrského
Autor: CarpeDiem (Občasný) - publikováno 23.8.2007 (21:48:07)


Lei (Občasný) - 4.9.2007 > Nemůžu se zbavit dojmu, že to vidíš moc programově, a proto i moc šablonovitě. Je to jako vrstvit nesourodé, ale přefiltrované postřehy kolem hesla "Umění nemá hranice". Ono v jistém smyslu nemá a v jistém smyslu má. Ale protože je to tak spletené a delikátní, že to žádná literárněvědná ani sociologická metodologie dost dobře nepochytí, je nutno se spolehnout na cit. A tam je to jasné - buď to někdo cítí, nebo ne. A bylo by přitom neomalené vykládat někomu, kdo cítí ty spoje v konkrétním kulturním a jazykovém prostředí, vnímá linie kontinuity, případně něco prchavého jako je duch oněch prostředí, že je to jen školská propaganda. Protože zhusta se to týká skutečných a velkých osobností.

Pokud jde o V. Černého, k tomu můžu něco říct. Asi před dvěma týdny jsem dočetl jeho Staročeskou milostnou lyriku. Musím konstatovat, že to bylo zajímavé čtení. Ale hodně věcí mě tam - nu, prostě sralo. Předně, Černý byl nezřízený romanofil, a nijak se tím v odborném díle netajil. Ona jedna věc je psát je s porozuměním, ale druhá v orgiastickém nadšení. Zadruhé, Černý se netajil svým buržoustvím, že to tak musím říct. Ta věc je tak psána celé a prosakuje v mnoha detailech. Já nejsem žádná pracující třída, to přece víš, ale mám přece jen docela silný vztah k lidové kultuře. Možná je taky jiná doba, to uznávám. Ale to špatně zastírané pohrdání ne-umělým uměním a neelitní kulturou obecně mi neskutečně leze na nervy. Třetí věc je dána jistě dobou, a je jí upjatost. Zabývá-li se někdo starou lidovou písní a zároveň ho pohoršuje nerafinovaná lidová erotika, je magor. Dneska to objevujeme jako něco čerstvého a zajímavého, jak zprávu o tom, že ve středověku lidé nežili jak v klášteře, jak by se z učebnic mohlo zdát, zprávu o sexualitě doby a její literární relfexi. Dvě stě let jsme k tomu neměli přístup, protože to podobní badatelé skrývali v šuplících a nedostupných vydáních, a to svých studií pak psali jen poznámky o nechutných tělesných projevech buranských sedláků. Zrovna ve zmíněné knize má Černý neskutečnou, donebevolající pasáž, která by dnes byla nepochopitelná.

Takže pokud odkazuješ na Černého, je dobré také znát kontext osobnosti...
<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli Lei
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter