Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Fotografie
 > Fotografie
 > Krajiny
 > Příroda
 > Zvířata
 > Makro
 > Zátiší
 > Portréty
 > Akty
 > Architektura
 > Experimenty
 > Fotodokumenty
 > Fotoreportáž
 > Cestopis
 > Sport
 > Abstrakce
 > Rodinné foto
 > Ostatní
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Běžím s hovnem proti plátnu
Autor: nefoto (Občasný) - publikováno 1.9.2006 (08:47:23)
Soutěž skončila, vyhlášení výsledků je naplánováno na neděli 3. prosince.

Michal Kalhous: Bez názvu

Běžím s hovnem proti plátnu

Nefotografie, kontrafotografie, fotounderground

Není snadné vymezit svět nefotografie, nalézt hranici mezi ním a fotografií „skutečnou“, když samotní autoři-nefotografové někdy zpochybňují, že vůbec existuje. Přesto však při prohlížení jejich snímků jasně vidíme, že jsme konfrontováni se svébytností čehosi nezvyklého a zřetelně odlišného.

Tam, kde jsme uvyklí křečovité snaze autorů zaujmout rychlým efektem (za nímž leckdy už nic dalšího nebývá), dávají nefotografové najevo až ostentativní nezájem. Jejich fotografie překvapí právě tím, jak nepřekvapivé na první pohled jsou. Běžné předměty denní potřeby, zachycené v střízlivých situacích, scény na první pohled ničím zvláštní. Neutrální, zdánlivě popisná forma prostá vší vnějškové dramatičnosti. Ne-efektnost, ne-spektakulárnost, pomíjení technických aspektů fotografie, nezaujaté až flegmatické zobrazení skutečnosti.

Je tohle ještě fotografie? Proč, k čemu?, ptá se divák, aniž by si uvědomoval, že jeho otázky prokazují zaujetí, a už tím definují část smyslu. Stojí před obrazy a cítí, že v něm narůstá stále silnější pocit čehosi podivného, zvláštního. Skutečnost, o které byl dosud přesvědčen, že ji důvěrně zná, je pojednou znejistěna, mění se v cosi magického, prostor, jehož vnější povrch sice dobře známe, ale jehož podstata nám uniká.

Vření pod povrchem, to je nefotografie.

Jestliže nefotografie ignoruje obecný fotografický kánon jaksi mimoděk, aniž by to bylo jejím hlavním účelem, jen jako prostředek k vyjádření dalších záměrů svých autorů, pak kontrafotografie jde proti hlavnímu proudu zcela úmyslně, vědomě a s cílem protestovat. Autoři kontrafotografií považují kritéria „establishmentové“ fotografie za služebná, její hodnoty prázdné a postupy kompulsivní. V popření a cíleně provokativní negaci vidí způsob jak svůj odpor vyjádřit. Nejde však jen o odpor k omezeným a omezujícím kritériím, ale i o protest vůči společnosti, která jim nejen přikyvuje, ale vyprázdněnosti jejich produktů tleská. Nebo je snad na uctívání rituálů prostých všeho smyslu, o to však efektnějších, společnost přímo založena?

Svět nefotografie i kontrafotografie stále se světem „skutečné“ fotografie vede dialog, je s ním tak či onak ve styku, byť třeba jen čarou, která je rozděluje. Fotografický underground je však světem zcela autonomním. Nezpochybnitelné kánony „skutečné“ fotografie neuznává, nezajímají jej a snad o jejich existenci ani neví. Jeho obyvatelé-autoři tvoří po svém, aniž by se zajímali o jakákoli pravidla, aniž by k nim měli sebemenší vztah. Jejich svět je světem naprosté svobody, svobody tak totálně individualistické, že může být vnímána i jako autistická nebo infantilní. Vytvářejí ne jinou fazetu téže (fotografické) kultury, ale fotografii zcela oddělenou, paralelní, jejíž tok se s fotografií obecně uznávanou nikde neprotíná.

Kde jsou hranice fotografie? Žádné neexistují, odpovídaji na tuto otázku autoři nefotografií. A pokud jsou, rozmlátíme je, křičí kontrafotografové. Fotografie? Jaká fotografie?, ptají se nechápavě autoři fotoundergroundu.

*

Hlavním účelem našeho podniku není jen samotná fotografická soutěž, ale v prvé řadě mapování tří zvláštních fotografických světů. Chápeme, že primitivně přímočará snaha sestavit přehlídku „toho nejlepšího“ je zde předem odsouzena k nezdaru, vždyť všechny tři „směry“ relativizaci či přímo odmítnutí všech (či alespoň těch obecně přijímaných) hodnotících kritérií obsahují přímo v základech. Přesto však doufáme, že citlivým, respektujícím přístupem se nám zdaří vybrat fotografie, které vnímavého diváka provedou světy snad málo či vůbec neznámými, světy, o jejichž návštěvu by jinak zůstal ochuzen.

Konečně vyhlášení „nesoutěže“ tváří v tvář nefotografii lze chápat i jako naše zřetelné přitakání.

Vyhlašovatelé

Janahe [Totem]
Patrik „S.P.“ Spurný [Totem]
Daniela Tvarůžková [Web, Fotoaparát, Totem]
Jan „Klapouch/Minerva“ Klapetek [Totem, FotoZOO, Fotoaparát]

V katalogu soutěže (PDF) dále najdete:

  • Článek Arlene Tucker Návrat dvouhlavého boha - nastává vesnická rekonstručko! (převzato s laskavým svolením autorky a časopisu Umělec International)

  • Text Petra Ference Jsme divný hosti / O archivních nahrávkách DG 307 (převzato s laskavým svolením autora a časopisu HIS Voice)

  • Text filosofa Ladislava Hejdánka Fotografický obraz jako „umělecké dílo“, psaný u příležitosti fotosoutěže

  • Podrobná pravidla soutěže

  • Fotografické představení členů poroty

  • v oddílu Názory text Radka Doupovce TypoFoto - šance pro každého

  • a další.

Michal Kalhous: Bez názvu

Soutěž

Pravidla a podmínky

V soutěži budou hodnoceny jak jednotlivé fotografie, tak kolekce, tedy soubory dvou a více fotografií zřetelně jako kolekce označené, zveřejněné na serveru Totem od okamžiku vyhlášení soutěže do neděle 12. listopadu 2006 včetně. Zveřejněné práce musí být jasně označeny jako soutěžní, ať již heslem „nefoto“ v názvu, textem pod fotografií nebo poznámkou autora v prostoru pro komentáře. Fotografie musí na serveru Totem zůstat do ukončení práce poroty.

Kratší strana zveřejněných fotografií nesmí být menší nežli 600 bodů, delší strana nesmí být kratší než 950 bodů. Do rozměrů fotografií se nezapočítává případný rámeček. V případě velmi protáhlých formátů, s nimiž se nevejdete do limitů Totemu, nebo máte-li závažné důvody abyste na server nedávali fotografii s vyšším rozlišením, zveřejněte na Totemu pouze menší variantu a soutěžní fotografie zašlete na pokhara@centrum.cz.

Počet příspěvků od jednoho autora je omezen pravidly Totemu na jeden denně, další omezení nejsou. Nechápejte to však, prosím, jako výzvu k zasílání desítek snímků pochybné hodnoty. Dá se očekávat, že zavalíte-li porotce horou průměrných fotografií, nebudou se jimi zabývat příliš pozorně a mohou mezi nimi přehlédnout i cennou věc.

Autorem nesmí být člen poroty.

Porotce nemůže být odvolán. Může se práce v porotě vzdát a případně za sebe jmenovat náhradu, ani potom se však soutěže nemůže zúčastnit. Pokud se porotce členství v porotě vzdá, aniž by za sebe někoho jmenoval, určí nového porotce vyhlašovatelé. Vyhlašovatelé mohou jmenovat i během soutěže další porotce, nejvýše však do celkového počtu devíti osob.

Soutěžní práce by měly mít zřetelné kořeny v jednom ze světů, k nimž se soutěž vztahuje, tedy být nefotografií, kontrafotografií či fotoundergroundem. Vyhlašovatelé jsou si vědomi vágnosti a obtížné definovatelnosti hranic těchto prostorů, proto rozhodně nemíní hledět na soutěžní práce prizmatem ideologické policie, která ostražitě hlídá čistotu žánru. Cítí-li autor, že jeho snímky do soutěže patří, pak tomu tak s největší pravděpodobností také bude. Přesto však mohou být fotografie, které zjevně nemají s vyhlášenou tematizací nic společného, ze soutěže vyřazeny. Také lze očekávat, že fotografie, které se zmíněnými prostory souvisí jen matně, budou hodnoceny hůře, než ty, jejichž příslušnost je evidentní.

Fotografie budou hodnoceny především z hlediska své obsahové hodnoty, vynalézavosti autora, jeho schopnosti nahlédnout pod povrch věcí. Oceněn bude netriviální, hlubší pohled na svět, závažnost sdělení, objevnost a myšlenka.

Po uzávěrce soutěže každý z členů poroty rozdělí mezi soutěžní práce podle svého uvážení celkem nejvýše 100 bodů. Soutěžní fotografie budou seřazeny podle součtu bodových hodnocení. Následně porota rozhodne, kolik ze tří věcných cen rozdělí mezi nejlepší autory. Předpokládá se, že všechny tři, nicméně pokud celková úroveň soutěžních prací nebude dostatečná, porota si vymiňuje právo první, druhou či dokonce ani třetí cenu neudělit. Toto opatření je však třeba chápat jen jako mimořádný, neočekávaný případ. Nejenže předpokládáme, že mezi účastníky rozdělíme všechny tři nachystané ceny, ale považujeme za vysoce pravděpodobné, že díky sponzorům budou odměněny i fotografie na několika dalších místech.

Výsledky budou vyhlášeny do pěti dnů po uzávěrce soutěže, tedy do pátku 17. listopadu 2006 včetně. Zveřejněna budou hodnocení všech členů poroty, výsledné pořadí všech účastníků a jména těch, kteří získají cenu. Následně bude vítěz kontaktován, aby si vybral jednu ze tří nachystaných věcných cen, po něm si vybere soutěžící, který obsadil druhé místo, a třetí získá cenu, která zbude. Jestliže se soutěžící o žádnou z cen do pěti dnů po vyhlášení výsledků nepřihlásí, cena propadá. Budou-li k dispozici víc než tři ceny, rozdělí je autorům na čtvrtém a dalších místech porota dle vlastního uvážení.

Pokud se součty bodů budou u prací na odměňovaných místech shodovat, získá vyšší cenu ta, která bude mít vyšší součet druhých mocnin jednotlivých hodnocení. V případě další shody bude vítězem uznán ten, kdo získá nejvyšší hodnocení od jednotlivého člena poroty. Pokud se i nejvyšší bodový zisk bude shodovat, rozhodne nejnižší hodnocení. Jestliže i ta budou stejná, vítězí ta práce, která obsahuje více fotografií (tj. jde o soubor).

Ceny budou podle přání vítězů buď předány osobně (Brno, možná Praha a Ostrava) nebo zaslány poštou.

Ze zaslaných fotografií bude po ukončení soutěže sestaven katalog, volně šiřitelný v elektronické podobě, jehož základem je tento dokument. Dále bude z vybraných prací vytvořena kolekce, pro niž se pokusí organizátoři získat prostor v dalších médiích, ať již elektronických nebo tištěných. Jejich prezentace bude vždy výhradně přehlídkou úspěšných autorů a fotografií, informací o průběhu a výsledcích soutěže, práce nebudou nikdy zveřejňovány v žádné jiné souvislosti. K těmto použitím dává autor zasláním svých fotografií souhlas. Znovu explicitně uvádíme, že souhlas autora s použitím fotografie se v žádném případě nevztahuje na zveřejňování fotografií v jiném kontextu, než je informace o průběhu a výsledcích soutěže, zejména ne komerčním, reklamním či jinak výdělečném. Autor povoluje organizátorům pouze a výhradně zpravit veřejnost o soutěži a doložit to zúčastněnými fotografiemi, nic víc.

Soutěžní práce nebudou ani v katalogu, ani v jiných prezentacích řazeny podle výsledného pořadí v soutěži. Pohled poroty je jen jedním z mnoha možných pohledů - naším přáním je, aby se divák do světa alternativní fotografie vydal sám, vybaven vlastním zrakem, rozumem a srdcem.

Změny
Soutěž se prodlužuje do 26.11.2006 včetně.
Výsledky budou vyhlášeny do sedmi dnů po uzávěrce soutěže, tedy do 3.12.2006



Členové poroty

Arlene Tucker [Umělec International]
Jakub Tayari [Dobrá adresa, Lupa, Britské listy]
Michal „agovirin“ Bílek [Totem]
Denisa „Čarodějka“ Tkačíková [Fotoaparát, deviantART]
Patrik „S.P.“ Spurný [Totem]
Miroslav „ilem“ Gašík [Web, Fotoaparát]
Jan „Klapouch/Minerva“ Klapetek [Totem, FotoZOO, Fotoaparát]

Události

31. srpna „Považuji srovnávání tzv. kontrafotografie s undergroundem za urážku všech, kteří v undergroundu tvořili a to v jakékoliv oblasti umění.“, píše uživatel „Zx“ na forum.digineff.cz.

Soutěž je vyhlášena.

1. září „…však daní na to platíme dost…“, povzdychl si pan „xxx“ na forum.digineff.cz.
2. září Vychází zářijové číslo Dobré adresy s upoutávkou.
3. září Tisíc přístupů na stránky soutěže.
5. září První soutěžní fotografie.
7. září Do katalogu přibyl oddíl Názory a v něm text Radka Doupovce Typofoto - šance pro všechny
8. září Dva tisíce přístupů, devatenáct soutěžních prací od dvanácti autorů
17. září Katalog si stáhlo padesát lidí
25. září „Myslím, že se všichni shodneme, že nefotografie je cestou do prdele”, je názor uživatele serveru FotoZOO.
3. října Katalog si stáhlo sto lidí
7. října Počet soutěžních fotografií přesáhl 150, čímž dosáhl pětinásobku očekávání vyhlašovatelů na začátku soutěže.
10. října Minerva odjíždí na dlouhou cestu, celou správu soutěže přebírá Janahe
17. října Počet soutěžních fotografií přesáhl 200.
27.října Už i na Totemu se ozývají hlasy, že čas nefota se navršil a mělo by se s ním rázně skoncovat
11.listopadu Z důvodu státního převratu se soutěž prodlužuje do 20.11.2006
16.listopadu Ač je to téměř neuvěřitelné, soutěž se znovu prodlužuje, tentokrát do 26.11.2006
26.listopadu Soutěž skončila, rozjímejme nyní v tichosti.
27.listopadu Rozjímají teď hlavně porotci. Výsledky soutěže by měly být známy v neděli 3. prosince.
3.prosince Jenže kupodivu nejsou.
Soutěžní práce v chronologickém pořadí 1, 2, 3, 4


Poznámky k tomuto příspěvku
Prokletí (Občasný) - 31.8.2006 > Připadá mi zvláštní, že pokud tu vážně jde o "ne-efektnost, ne-spektakulárnost", proč v upoutávce použijete jitrnici zavěšenou na provázkách s klenbou v pozadí, trochu si protiřečíte, ne? ;o))))

Ale to je jedno, přeju hodně zájemců a vůbec, ať vás soutěž baví ;o)
m.
<reagovat 
 Minerva (Občasný) - 31.8.2006 > Prokletí> Soutěž má širší záběr než jen prostor nefotografie. V katalogu je ukázek mnohem víc, myslím, že většina je podle tvých představ. Popravdě jitrnice se na stránce octla spíše náhodou než na základě hluboké úvahy. A jestli baví... Nemůžu mluvit za ostatní, ale zábava je to poslední, co bych od toho čekal.
<reagovat 
 Janahe (Občasný) - 31.8.2006 > Prokletí> 

Ve skutečnosti se jitrnice na stránce neocitla náhodou, je to Minervova oblíbená jitrnice, kudy chodí, tudy o ní básní a každému ji vnucuje. Takže by bylo naopak zvláštní, kdyby tam ta jitrnice nebyla.

A ty nechceš patřit mezi zájemce?

 

 


<reagovat 
 čtenář Taffey - 31.8.2006 > Janahe> Je to zkrátka jitrnice, jakou svět neviděl.
<reagovat 
 Prokletí (Občasný) - 31.8.2006 > Janahe> Tak už to chápu s tou jitrnicí, pánové ;o)))
Po pravdě, zájemce nejsem nijak ideální, mě se fotografie moc netýká, je to médium, které nijak zvlášť neovládám, nemám v něm nijak pevné kramfleky a fota dělím spíš na mi se ne/líbící než dle kvality. A třeba tady na Totemu se do fotek snažím vůbec neplíst a držím se svýho korýtka ;o)))

Tak mnoho zdaru a málo zdaru! ;o)
m.
<reagovat 
TheThing (Občasný) - 31.8.2006 >
Doporučil 
<reagovat 
agovirin (Občasný) - 1.9.2006 >
Doporučil 
<reagovat 
tvojematka (Občasný) - 31.8.2006 > muzu soutezit kdyz to bude hodnotit aj moje mama ? :(((((((((((((((
<reagovat 
 Janahe (Občasný) - 31.8.2006 > tvojematka> Můžeš. Soutěžit může jakákoli matka a hodnotit také. (Dokonce uvažujeme o tom, že soutěž rozšíříme i na otce.) Jen nemůže tatáž matka soutěžit a zároveň porotcovat. Tak se usměj a něco  vytvoř  :)))))))))
<reagovat 
 Janahe (Občasný) - 1.9.2006 > TheThing> 

Mámy jsou dneska nezávislé, svobodné a rovnoprávné bytosti, mohou se tedy dle svého uvážení soutěže i nezúčastnit, pokud svou neúčast patřičně zdůvodní a doloží lékařským osvědčením.

Proč tě to zajímá? Jsi taky máma? Nebo táta? Kde je tvůj příspěvek, ha?


<reagovat 
 čtenář Taffey - 1.9.2006 > TheThing> Vidím, že je to velice poučná a inteligentní diskuse o fotografii.
<reagovat 
 Janahe (Občasný) - 1.9.2006 > čtenář> Naopak, je to krajně neinteligentní nediskuse o nefotografii, která naprosto žádné poučení nepřináší a ani přinést nemá.   Spíš bych to přirovnala k psímu očuchávání, trochu seznamování, trochu testování reaktibility
<reagovat 
al-ash (Občasný) - 1.9.2006 > dobrá iniciativa, výsledný katalog si rád prohlídnu stejně jako minulé zahrady, asi si to zaslouží být vylepené v nej za 7dní
Doporučil 
<reagovat 
 čtenář Taffey - 2.9.2006 > al-ash> No, já jsem na to taky zvědav, co v tom katalogu navíc bude. Mám docela přesnou představu, co si pod pojmem nefotografie pořadatele akce představují. To abch si koupil mobil s půlmegovým foťákem a vyrazil fotit někam do špatných světelných podmínek. Rozhodně to budu sledovat, BO mě to FEST zajímá.
<reagovat 
 al-ash (Občasný) - 2.9.2006 > čtenář> jo, bojím se že tohle je jedna z cest k vítězství v soutěži...nebo z nejshitovnějších fotek na totemu za poslední měsíc by asi schopný nefotograf dokázal sestavit tuze úspěšnou kolekci...
<reagovat 
 Janahe (Občasný) - 2.9.2006 > čtenář> Ha, to je dobrý. Ty máš docela přesnou představu, co si já pod pojmem nefotografie představuji, zatímco já tápu v temnotách a představu nemám žádnou, natož přesnou :)))
<reagovat 
čtenář Taffey - 31.8.2006 > Já sice naprosto chápu, proč je soutěž vyhlášena, jenže mi není jasné toto:
1. Pokud existuje jakákoli porota, mající za úkol najít jisté množství fotek, nejlépe odpovídající zadání, nemůže být o nějakém fotografickém undregroundu ani řeči.
2. Naprosto nesouhlasím s filozofií, že VŘENÍ POD POVRCHEM JE NEFOTOGRAFIE. NAOPAK. VŘENÍ POD POVRCHEM JE PRÁVĚ TA SPRÁVNÁ FOTOGRAFIE. Je to, jakbyste prohlásili, že ranná tvorba Siouxsie and the Banshees, Velvet Underground, Can nebo Plastic People je nehudba, zatímco cokoli od Michala Davida, Standy Procházky juniora, Petra Koláře či Maxima Turbulence je hudba. To je ryzí nepochopení pojmu hudba či fotografie. To, že dnes frčí přesaturované barevné fotografie, akty žen v krkolomných pózách odhalujících nejintimnější intimno nehorázným způsobem či makra brouků a květin, to nemá s pojmy fotografie či nefotografie nic společného. To jen sdělovací prostředky typu Novy, Primy či Blesku dělají z Čechů národ kýčařů, kteří se při pohledu na fotografii uspokojí jedině v případě, že dostanou tou pověstnou cihlou do hlavy. Zkrátka, dojem musí být rychlý, v optimálním případě okamžitý. Vždyť na prodej je ještě tolik věcí. Nelze čekat, je třeba prodávat. Je to jen marketing. Nic víc. Ale dobrá fotografie zůstane dobrou fotografií, nikoli nefotografií jako dobrá hudba zůstane hudbou a ne nehudbou. S pozdravem Taffey.
<reagovat 
 Minerva (Občasný) - 31.8.2006 > čtenář> Pokud existuje jakákoli porota, mající za úkol najít jisté množství fotek, nejlépe odpovídající zadání, nemůže být o nějakém fotografickém undregroundu ani řeči.

Naprosto chápu jak to myslíš a souhlasím. Pan Hejdánek o tom píše ve své stati v katalogu taky. Soutěž má tendenci všechny stavět do řady a nutit je koukat stejným směrem. Ale dívej se na to trochu s odstupem. Hlavním úkolem tohoto podniku není sestavit přesný žebříček, říci "ty jsi větší androš než támhleten", to by bylo opravdu úplně šílené. Chápej to spíš jako setkání, vytvoření přehlídky. Spíše druh výstavy než soutěž. Porotci vysloví své názory, ale jasně píšeme, že hlavní je názor, jaký si udělá divák. I ty názory by měly být spíše zamyšlením lidí s vyhraněným viděním fotografie než jednoznačným hodnocením. Nechceme aby se omezily jen na přidělení bodů. A že se pak rozdají ceny... Jistě to oceněné autory potěší, tak o co jde? Pragmaticky - jak jinak sezvat autory než formou soutěže?

K druhému bodu - nesouhlasím, ale to je na velmi dlouhou a podrobnou diskuzi, o kterou sice osobně docela stojím, ale ne teď. Musím odjet, vracím se v neděli.
<reagovat 
 iii (Občasný) - 1.9.2006 > čtenář> 

stary dobry taffey :) /nemyslim ironicky, viem, ze tvoja praca s fotkou stoji na poctivych a fortielnych zakladoch.../,

 

a tebe sa nezda majkl dejvid a siouxiee ano? ;)))

 

neber to tak filozoficky, to ci to bude sutaz, zabava, andros/neandros aj tak nakoniec mozu rozsudit jedine uploadnute fotky/nefotky...

...ostatne ber ako piiAaar ;O)

 

 

a vobec skus svoje pod ci nadpopvrchove nazory vyjadrit trebars fotkou, co ty na to?


<reagovat 
 čtenář Taffey - 2.9.2006 > iii> Jo, Siouxsie and the Banshees se mi, na rozdíl od Majkla líbí. Ale jen jejich ranná tvorba, později přešli až do popu, což nemusím. Ale prosím, nezaměňovat Siouxie and the Banshees se Siouxsie Sioux sólově. To jsou dost rozdílné věci. Úpřímně řečeno, na Banshees hodnotím nejvíc, že se ze syrového punku, ovšem prvotřídního, dokázali postupně až do artrockových vod, což nedokázal nikdo jiný, jen mě mrzí, že tam nezůstali a začali dělat do popu. Taková jejich deska JUJU, no to je nepředstavitelná paráda.
<reagovat 
 iii (Občasný) - 2.9.2006 > čtenář> nezamienam, pre mna existuje len ako siouxacka bansheesova .))
<reagovat 
 čtenář Taffey - 3.9.2006 > iii> Tak tak, i pro mě.
<reagovat 
lipsky (Občasný) - 3.9.2006 > Jsem zvědavý kam se tahle akce zvrtne. Jinde řemeslníci počítají jetnotlivé pixely přepalů a hádají se o DOF. Tak tady to bude jak? Pravý opak? Čím technicky níž, tím lépe? Nebo snad,a to se bojím i doufat, půjde o to co je za fotkou?
<reagovat 
 nefoto (Občasný) - 3.9.2006 > lipsky> Nebo snad,a to se bojím i doufat, půjde o to co je za fotkou?

Ano, o to by mělo jít především. Hodnocení se opírá pouze o osobnosti porotců, o nic jiného. Porotci nejsou svázáni žádnou "teorií", vlastně nejsou vůbec nijak svazováni. Snažili jsme se vybrat silné osobnosti s vyhraněnými názory, navíc různorodými. Určitou představu lze získat z jejich vlastní tvorby, jsou-li to fotografové, ale asi by nebylo rozumné snažit se "uspět" v tom obvyklém, řemeslném slova smyslu. Tedy pokoušet se trefit do vkusu poroty. Asi to ani není možné, ti lidé jsou tak různí, že se těžko najde něco, co se bude jednoznačně líbit všem. Spíš se shodnou na tom, co ne, než na tom, co ano.
<reagovat 
Čtenář - 4.9.2006 > Pokud bych měl pojímat fotografii tak, že se budu chtít trefit do vkusu poroty, tak prodám veškeré nádobíčko a vykašlu se na to. Obzvlášť v projektu, jako je tento, by to bylo donebevolající. Jakmile člověk začne fotit pro někoho jiného, než pro sebe, nikdy nic nedokáže. Umělecky, myslím. S prodejností takových děl to bude jistě opačně, ale o tom fotografie není, že? Nebo jo?
<reagovat 
 čtenář Taffey - 4.9.2006 > čtenář> Zapomněl jsem se podepsat.
<reagovat 
nefoto (Občasný) - 5.9.2006 >

Jak vkládat příspěvky

Protože se lidé, kteří s Totemem nemají zkušenosti, ptají jak vkládat soutěžní příspěvky, popíšu podrobněji postup:

1. zaregistrujete se na Totemu

2. vložíte své fotografie, ať už pomocí "Vložit foto/obraz" nebo "Vložit příspěvek".

3. nezapomenete je vložit do rubriky Fotografie nebo některé z jejích podrubrik

4. k názvu příspěvku připíšete [nefoto], případně totéž napíšete do příspěvku pod fotografie, nebo sami do prvního komentáře k fotografii napíšete, že jde o soutěžní práci. Zkrátka jakkoli zřetelně příspěvěk označíte jako soutěžní.

Pravidelně procházíme Galerii, a tak se brzy vaše fotografie octnou na stránkách soutěže v seznamu soutěžních prací. Pokud byste s výše uvedeným postupem měli potíže (ale nevím proč by k nim mělo dojít), můžete vyzkoušet alternativní postup:

1. pošlete své fotografie mailem na pokhara@centrum.cz

2. my vám založíme na Totemu účet, váš příspěvek pod ním uložíme a pošleme vám nazpět mailem heslo

V případě, že vám stále není něco jasné, nebo dojde k problémům, směle se ptejte, ať již zde nebo na pokhara@centrum.cz. Určitě vám někdo z organizátorů brzy odpoví.


<reagovat 
RD (Občasný) - 7.9.2006 > Tak: a mame tady hned 2,5 «novych» kategorii, za ktere muzeme schovat nasi neschopnost, nevzdelanost, technickou nepripravenost, nudu a potrebu byt obdivovan za kazdou cenu: Nefotografie (semanticky tot velmi zajimave slovo, jako treba neprezident – to je kazdy mimo Klause), Kontrafotografie a stary dobry Underground (jak se nam to rozrostl od te doby co se za nej nezavira ...).

Redakce si otevrela InDesign a vyrobila slusive posmoderni katalog. (Budiz ji za to dik, jakoz i za velmi slusne fungujici web, aspon nekdo dela neco uzitecneho ...) Ve vyberu textu prokazala znacny smysl pro humor, kdyz vedle state nejvetsiho zijiciho ceskeho filosofa (L. Hejdanek) zverejnila naprosty blabol v pompeznim kuratorsko/kunsthistorickem stylu dnesni doby (A. Tucker). Skoda, ze stejny husarsky kousek neprovedla ve vyberu ilustraci.

Publikovane nefotky se zdarne priclenuji k neumeni, ktere je uspesne vystavovano jiz drahne let na nejoficialnejsich mistech v Praze nebo prave ted v Dome umeni v Brne (technicky naprosto «spravne spatne» fotky sexualniho cumila potrisnene snad ustalovacem).

Autori, pokud se podridi danemu kanonu, maji jiz dopredu zajistena mista v akademioznim parnasu roku 2006, mozna i 2007.

Pote ale prijde dalsi vlna (vlna: eufemismus pro modu, trend, hysterii – you name it.)

Ze me to nenapadlo driv: kdyz nemam ani talent, ani invenci, ani vzdelani, ani technicke dovednosti (coz je muj pripad coby fotografa a sebevedomi si lecim tim, ze jsem docela zdatnym kucharem), vykaslu se proste na skutecnost a vytvorim si realitu vlastni, kde plati pravidla, ktere jsem vymyslel ja.

Proto vyhlasuji novy –ismus, ktery jsem po kratsi uvaze nazval Typofoto, pripadne TypoFoto (aby to bylo up-to-date enough). Je to nazev dost blby, ale je dostatecne fancy a flashy - a to vo to de!


M A N I F E S T T Y P O F O T A

Co je podstatou Typofota?

Vezmete fotoaparat a vyfotite nejaky text. Ceduli na ulici, text ve vykladnich skrinich, dopravni znacky – proste cokoliv, co se da cist. Jak velky detajl zvolite, je na vas, typografie nebo znak by mela dominovat nebo aspon byt nekde v koutku. K Typofotu nalezi i plochy, kde je text pusobenim povetrnostnich podminek temez nebo uplne necitelny. Rovnez zde patri zobrazemi veskerych symbolu, kterymi spolecnost komunikuje. Grafiti k typofotu nepatri, ale patri sem napr. politicke nebo analne/sexualni vyjadreni na zdech domu nebo zachodu.

Autori by meli pro zajimavost uvadet misto a v pripade, pokud je text v cizim jazyce u nehoz nelze predpokladat vseobecnou znalost v Cechach a na Morave, i preklad (za predpokladu, ze rozumi tomu, co foti).

Jak se odlisuje Typofoto od Nefotografie. Tezko rict, jelikoz oboji je stejna blbina. Snad jenom tim, ze zobrazuje pouze pismenka a symboly.

Jeste me napada todlenc: aby se autor odlisil co mozna nejvic od Nefotografie, mel by se snazit alespon o to, aby jeho vyplody byly technicky co nejdokonalejsi. Tedy zadne mobily, ale poradne fotaky s dobrymi objektivy. Linky by mely byt rovne, jako pri fotografovani architektury. Pokud nemas (jakoze asi ne) Shift-objektiv, muze pomoci Photoshop. (V pripade potreby poskytnu potrebne skoleni vsem zajemcum, staci poslat mail na doupovec@doupovec.com).

Toz vyzyvam vsechny neschopne: tady je konecne sance ukazat, jak jste vlastne schopni, a ze vas okoli az dosud nechapalo.

Dale vyzyvam vsechny talentovane, vzdelane a schopne: Budete mit moznost tvrdit spolu s klasikem: «V omezeni se pozna mistr.»

Pokud nas bude hodne, a pokud budeme dost dlouho a s vaznou tvari tvrdit, ze todlenc je to nejnovejsi a nejspravnejsi umeni, najde se jiste dost kuratoru a kunsthistoriku, kteri o nas zacnou psat oslavne blaboly ve spravne hantyrce – a pristi soutez na Totemu bude nase! Manes a Dum umeni mesta Brna budou logickym pokracovanim!

Porusenim techto pravidel ztraci autor moralni pravo nazyvat svuj vyplod «Typofoto», a az se stanu ministrem kultury, nedovolim mu vystavovat v nove galerii v Praze na Narodni tride, ktera se samozrejme bude jmenovat «Typofoto» a kde zamestnam 15 historiku a kunsthistoriku, kteri budou dokumentovat, jak jsme museli trpet nazajmem nevzdelane a primitivni verejnosti.

Pro poradek nekolik fakt na vysvetlenou: Pismenka a typografii miluji od ranneho detstvi. Dnes mi typografie a graficky design dokonce prinasi cast obzivy. Kdyz jsem si poridil prvni fotoaparat, zacal jsem mimo jine fotit zdarne priklady pouziti typografie ve verejnem prostoru, zahy taky donebevolajici zhovadilosti. Casem jsem nadelal spoustu fotek a nastala potreba je nejak archivovat a rozclenit. Udelal jsem si dva supliky, jeden jsem nazval fotky, druhy nefotky. V tom druhem skoncily mimo jine vsechny moje zaznamy typografickeho umeni a neumeni a az do predvcerejska me nenapadlo s tim nekoho otravovat. Teprve dnes si uvedomuji jak jsem byl naivni, protoze s troskou drzosti lze prohlasit za umeni cokoliv.

(Omlouvam se za chybejici diaktriku; mam nainstalovany anglicky system, ponivac v tom ceskym mi nektere programy nefunguji.)

Zari 2006
Radek Doupovec
doupovec@doupovec.com



<reagovat 
 nefoto (Občasný) - 7.9.2006 > doupovec>



<reagovat 
 Minerva (Občasný) - 7.9.2006 > doupovec> Ptám se úplně vážně - jakou reakci čekáš? Na jedné straně si myslím, že když sis s tím dal tolik práce, tak by sis asi jakousi reakci zasloužil, už ze slušnosti. Na straně druhé to povede jen k stereotypnímu schématu - ty "ne", já "ano", ty "hnus", já "podnětné", ty "černé", já "bílé". Tančit pořád ty stejné tanečky se mi nechce, leda bys po tom vysloveně toužil.

"Největší český žijící filosof"? Poslal jsem panu Hejdánkovi odkaz, třeba ho to potěší. Ale až se to dozví pan Kohák, bude zuřit.
<reagovat 
 iii (Občasný) - 7.9.2006 > doupovec> 

..."typografie nebo znak by mela dominovat nebo aspon byt nekde v koutku"

 

a nebo na nebi z nebe do nebe neboli jinak - mas f tom jasno, lubi sa mi ten tvoj nemanifest .))


<reagovat 
 Čtenář - 13.9.2006 > doupovec> Tohle mne pobavilo , ta poznámka.Přemýšlel jsem (sic !)jak vytvořit něco, co by se dalo označit jako nefoto.V řetězci nesourodých úvah jsem zavadil o jakýsi urychlovač částic a medium, na kterém jsou ty potvory zachycovány.Tam někde by mohl bát kořen nefota.Musel by být sestrojen přístroj, ve kterém by např. světlo působilo jiným způsobem na aktivní vrstvu, než je tomu u fotoaparátu.Každý autor svůj přístroj podle svého umu a vkusu.Konkrétně třebas temnou komoru, uvnitř otáčející se a horizontálně posuvný disk pro uložení fotopapíru.Osvětlováno volitelnými soustavami světelných bodů nebo optik. atd.Možná, že "účelem" soutěže je vyústění tímto směrem, když už se do toho namočil( se vší úctou )...raději nejmenuju:-).
<reagovat 
  RD (Občasný) - 7.9.2006 > Minerva> Vytvarim nove hnuti, novy smer, ktery si prisvoji nejprednejsi umelci nasi doby. Slovo gotika bylo taky sveho casu pejorativem.

Kdyz zustaneme u filosofa Ladislava Hejdanka, pokud mu rozumim dobre: Ty predstavujes skutecnoist mytickou (kolektivismus, shoda, bezpeci), ja zase skutecnost logickou (individualismus, konflikt, ne-bezpecnost).

Pokud je Kohak opravdu filosofem, zurit nebude! (Z cehoz vyplyva, ze pokud zurit bude, filosofem neni.)
<reagovat 
 Minerva (Občasný) - 7.9.2006 > doupovec> Vytvarim nove hnuti, novy smer, ktery si prisvoji nejprednejsi umelci nasi doby. Slovo gotika bylo taky sveho casu pejorativem.

Teď v Brně probíhá bienále grafického designu, tam je tvůj "nový" směr pečený vařený.

Kdyz zustaneme u filosofa Ladislava Hejdanka, pokud mu rozumim dobre: Ty predstavujes skutecnoist mytickou (kolektivismus, shoda, bezpeci), ja zase skutecnost logickou (individualismus, konflikt, ne-bezpecnost).

Prosím tě, jak jsi na tohle přišel? Myslel jsem si, že myšlenky Velkého Filosofa mne už ničím nepřekvapí, ale koukám, že jsem se spletl.

Pokud je Kohak opravdu filosofem, zurit nebude! (Z cehoz vyplyva, ze pokud zurit bude, filosofem neni.)

Ne každý filosof je nutně stoik. Nicméně u pana Koháka by se asi dalo úspěšně zpochybňovat češství, tudíž by mohl být "největší žijící českoamerický filosof", takhle by si to rozdělili a byli by oba spokojení.
<reagovat 
  RD (Občasný) - 7.9.2006 > Minerva> Teď v Brně probíhá bienále grafického designu, tam je tvůj "nový" směr pečený vařený.

Jo, jo. Bienale jsem videl, je tam spousta zhovadilosti, ale musim priznat, ze dve veci se mi libily.

Prosím tě, jak jsi na tohle přišel? Myslel jsem si, že myšlenky Velkého Filosofa mne už ničím nepřekvapí, ale koukám, že jsem se spletl.

Tomudlenc nerozumim. Kdo je tim Velkym Filosofem?


<reagovat 
 Minerva (Občasný) - 7.9.2006 > doupovec> Kdo může být Velkým Filosofem nežli Největší Český Žijící Filosof?
<reagovat 
  RD (Občasný) - 7.9.2006 > Minerva> Jakoze LH?
<reagovat 
 Minerva (Občasný) - 7.9.2006 > doupovec> No baže.
<reagovat 
  RD (Občasný) - 7.9.2006 > Minerva> Toz konecne muzu komentovat:

Ty: Prosím tě, jak jsi na tohle přišel? Myslel jsem si, že myšlenky Velkého Filosofa mne už ničím nepřekvapí, ale koukám, že jsem se spletl.

Mame tim padem naprosto protichudne nazory (na LH), ale toto neni forum o filosofii, takze vse zase OK.
<reagovat 
surma (Občasný) - 14.9.2006 > to se sem hodí... i bez soutěže je na totemu víc nefoto než fotek! to je ono udělej pičovinu a asi vyhraješ... to zabere...
Body: 1
<reagovat 
 seth (Občasný) - 14.9.2006 > surma> jn , choď s digitálem a s 2GB kartou po městě , exponuj co dvě vteřiny každou hovadinu a pak to naser do černobílé
<reagovat 
Alisha Šlesinger (Občasný) - 26.9.2006 >

Kdo z vas zkousel bezet s hovnem naproti platnu? Jestli nikdo, tak jsem pro zruseni teto souteze...


<reagovat 
čtenář Taffey - 26.9.2006 > Zprvu jsem si myslel, že by mě akce mohla obohatit. Profesně, myslím. Ale jak to tady tak čtu, mám pocit, že si tady někdo léčí svůj neuspokojený filosofický komplex.
Začíná to tady vypadat jako za národního obrození, kdy jistí jedinci vymýšleli různá nová česká slova. TypoFoto by mohlo být něco podobného, i když ne v češtině. Jsem si jist, že autor celého tohoto projektu dopadne stejně, jako August Strinberg. Kdo neví, o co jde, tady je vysvětlení :
O švédském spisovateli August Strinbergovi se dočteme, že byl přistižen, jak vyfukuje kouř z dýmky do umývadla s vodou, zkoušeje, zda touto cetou nevznikne zlato. Mnozí z Vás jistě řeknete, jak je to možné, že se v tak geniálním mozku zrodil tak podivínský nápad. Ale není správnější říci, „Nebyl to Strinberg, kdo experimentálně zjistil, že vypouštěním tabákového dýmu do vody zlato nevznikne?“ Někdo to ale vyzkoušet musel. Někdo musel ohledat slepou uličku lidského poznání a oznámit světu : Tudy ne, přátelé.
<reagovat 
rohe (Občasný) - 8.10.2006 >

zaujalo.. jen si myslím že ten teoretický manifest je příliš efektně vyhrocený.. ono se dá pracovat jakoby "neesteticky".. sledujete li soudobou výtvarou scénu je zaujata jakoby "nevýtvarnými" problémy.. koho by bavilo stále fotografovat podle pouček, zlatého řezu bla bla.. jsou to příliš vyšlapané cesty.. ba co cesty.. dálnice.. výtvarno se vydává cestou k literárnosti a k jazyku.. proto přibývá výtvarníků co pracují s texty a jazykem.. jazyk je mocnější fenomén k uchopení umělecké imaginace než výtvarno.. je vždy o krok vpřed..

 

Obecně odmítat fotografické řemeslo nemá smysl.. chcemi li pracovat avantgardně.. proti tradici a řemeslu musíme se jej nejprve naučit. Chceme li porušovat tradiční estetický názor musíme ho poznat abychom věděli jak se od něj nejlépe distancovat a vytvořit "nové řemeslo"..

pozorný pozorovatel poznamená že avantgarda a nefotografie by byla nemyslitelná bez tradice a fotografie.. kdyby nebylo se proti čemu vymezovat nebylo by kontra stylů.. takže.. sražme botky k sobě.. kontrafotografie je součást fotografie :-)

 


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Minerva (Občasný) - 9.10.2006 > rohe> Bohužel odjíždím, nemám čas reagovat jinak, než že nesouhlasím. Možná se diskuze ujme Janahe, jako se teď ujímá správy celé soutěže.
<reagovat 
ireversible (Občasný) - 14.10.2006 > genialita umění v jeho svobodě
Body: 5
<reagovat 
Raimund (Občasný) - 22.11.2006 > Nuž, dobrá. Získám novou zkušenost v umění prodlužování.
<reagovat 
S.P. (Stálý) - 25.11.2006 > NAVRHOVAL BYCH PRODLOUŽIT SOUTĚŽ ALESPON O MĚSÍC, ČI DVA. KDYŽ OSTUDA TAK POŘÁDNÁ!!!
<reagovat 
 nefoto (Občasný) - 25.11.2006 > S.P.> Jaká ostuda? Prodlužování patří k životu, to máš jako rozpínání vesmíru, nemůžeš rozpínat vesmír a nerozpínat vlastní barák. Když se prodlužuje život, musí se prodlužovat i soutěž, s tím nic nenaděláš. Jinak by lidem prodloužením života vznikla spousta volného času, jakési životní vakuum, a kdo ví, co by je napadlo a jak by to dopadlo.
Člověka je třeba zabavit, Chasidi dobře vědí, proč mají tolik příkazů (teda oni to ani moc nevědí, nemají čas nad tím přemýšlet) :)
<reagovat 
 Čtenář - 3.12.2006 > nefoto> jasnz taky me zajima jak tahle soutez dopadla kdy se to dovime zatim jsem to nikde nenasel
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení     Novější>>>

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)   Zařazeno v Galerii  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter