Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 17.5.
Aneta
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Proč jsme s Romanem ve při
Autor: Matoušek (Občasný) - publikováno 7.5.2002 (00:40:01)


Matoušek (Občasný) - 18.6.2002 > Děkuju za upřesnění, ale musím mít několik výhrad:
1) šlo mi o to poskytnout alternativní pohled na Romanovo texty z určitého hlediska, a to především konfrontací s určitým pojetím dějin náboženského myšlení rozšířeného osobním přístupem. Jeho zážitky nehodnotím. Necítil jsem potřebu zatahovat do toho ovlivnitelnost pozorovaného předmětu pozorujícím subjektem i z fyzikálního hlediska. To by stejně málokdo ocenil.
2) Jestli máš dojem, že se tím snažím ustavit nějakou objektivní jistotu, tak se omlouvám, cílem bylo spíše jakoukoli zrušit (a dát tak prostor víře :). Že jsem použil narážku na ďábla má jednoduchý zdroj: démon šálící naši mysl je Descartův výmysl, na to jsem nepřišel já. On to použil v první rovině ke zpochybnění čehokoli (poznání, myšlenek), aby mohl najít pravou jistotu. Roman takovou myšlenku a reflexi nepřipouští. Takže mi nešlo o démonizaci jeho prožitku ale o poukázání na jistotu, jak ji vidí a hájí Roman. To je podle mne slepá cesta.
3) Jaké znám síly mezi nebem a zemí? Aneb "doba ledová" - tady jsi prokázal trochu věcný nedostatek, ale to bys spíš mile překvapil, kdybys to znal. Ve většině biblických epištol se vyskytují odstavce varující před bludaři. Jde jednak o ty, co trvají na "zákonu", druhou skupinou jsou gnostické synkreze. Gnoze má také svojí mystiku a prožitky, NZ však před nimi varuje. Např. 1J 4,1 "nevěřte každému vnuknutí" (v originále slovo pneuma=duch) - doporučuju přečíst kontext, nejde o tu jednotlivost, ale o skutečnost, že z prožitku může vzejít i něco, co je pro křesťanskou víru nepřijatelné. Takže tvoje přirovnání k době ledové je lacinou odpovědí. Bible zná i tyhle způsoby náboženského prožití a to, že k nim výslovně nenabádá, má jiný důvod.
4) Co se týče důkazů, jsem skeptik. Z vícero důvodů. Jestli se nám podaří dokázat existenci božských sil, tak to znamená, že jsou součástí tohoto světa. A křesťanský Bůh není součástí tohoto světa. Takže jestli něco sám najdeš a dokážeš, do křesťanství se to těžko vejde.
5) Není to jedno, kde se Ježíš narodil. Ale je třeba to brát šířeji. Jeho narození bylo předpovězeno, narodil se, žil a tvořil v určitém způsobu myšlení. A jestli my vezmeme jeho slova, která jsou pouze redukcí myšlenkové šířky a budeme je interpretovat podle jiného myšlenkového systému, jsme mimo. O tom je hermeneutika. Samozřejmě nejde dosáhnout absolutně správné interpretace, ale co se týče Romana, je jeho způsob myšlení vcelku čitelnej a určitelnej.
6)bylo by předčasné dělat ukvapený závěry, ještě se podívám na tu tvou stránku (dík za odkaz), ale jinak mi tvůj pohled kvůli několika napovídajícím maličkostem nepřipadá ani tak jednoduchej, jako zjednodušenej.
Sorry za tu délku, těším se na další diskusi :)

<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli Matoušek
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter