Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 16.5.
Přemysl
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
<předchozí Historické nálezy starých biblických textů z kolekce Tajemná pondělí
Autor: Martin (Stálý,Redaktor) - publikováno 19.6.2000 (08:17:41), v časopise 19.6.2000
další>


čtenář Karel - 15.12.2004 > K příspěvku mám několik poznámek.

- slovo biblion (n na konci) znamená v řečtině kniha (přesněji svitek - to byla ve starověku kniha)
název Bible je ale odvozen z množného čísla slova biblion, tj. od biblia - knihy. Bible je totiž soubor mnoha knih (jak je i napsáno v příspěvku).
- Celý Nový zákon je napsán v řečtině ve 2.polovině 1.století po Kr. - tento názor se pomalu (ale celkem jistě) stává ve světle moderní textové kritiky a papyrologie zastaralým. V posledních letech se ukazuje, že jeden z dochovaných papyrů, který obsahuje zlomek Matoušova evangelia, musel být napsán již kolem roku 40 n.l.
Dříve badatelé bez větší faktické opory kladli dokonce i vznik evangelií do 70. - 80. let 1. století (Janova evg. dokonce do 90. let - rok 110). Tyto hypotézy musejí ustoupit faktům.
- lidu v Egyptě se časem moc dobře nevedlo - viz např. Ex 1/13
- v současné době máme dochováno asi 5 000 biblických rukopisů (zlomky, části,...)
- apokryfy - tento pojem znamená mezi římskými katolíky něco jiného než mezi protestanty.
Mezi katolíky jsou knihy
kanonické (39 knih SZ a 27 knih NZ),
deuterokanonické (jsou to některé z oněch dalších knih v septuagintě, např. Tobiáš, Júdit, Moudrosti, Sírachovec, ...),
apokryfy - to jsou ty zbývající knihy ze septuaginty a další spisy "pseudostarozákonní" (např. různé apokalypsy, závěti, moudrosti, ... )nebo některé spisy "pseudonovozákonní" (evangelium Jakubovo, Tomášovo, ..., Skutky Petrovy, List Barnabášův, Pastýř Hermův, ... )
Do katolické Bible patří nejen knihy kanonické, ale i deuterokanonické! Ty jsou také obsaženy ve Vulgátě. Občas je Vulgáta vydávána i s jinými spisy (např. List Laodicejským)

Pravoslavná církev dokonce přijímá do své Bible všechny spisy septuaginty.

V protestantském světě jsou kanonické knihy jako u římských katolíků (39 knih SZ a 27 knih NZ), knihy deuterokanonické se označují jako apokryfy a všechny ostaní spisy jako pseudepigrafy.

O knihách Nového zákona panuje všude naprostá shoda: Pravoslavní, protestanté i římští katolíci mají 27 knih.



<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý,Redaktor)  
 
 
1 2 (3) 4 5 6 8 8 9 10 11 12 13 14 15
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter